87 889 läst ·
246 svar
88k läst
246 svar
Byta kullager i en fläktmotor till Östberg Heru 100 EC2
Det är inga problem med att ha aggregatet avstängt, dock skall man försöka undvika avstängning vid minus 10 och kallare.
Du får ingen ventilation under avstängningen, det får man kompensera med att ventilera med fönster och dörrar.
Passa på att dammsug och torka aggregatet när du lyft ur fläktarna.
Vet du inte när filtren bytts så byt ut dem, byt filter en gång per år.
Du får ingen ventilation under avstängningen, det får man kompensera med att ventilera med fönster och dörrar.
Passa på att dammsug och torka aggregatet när du lyft ur fläktarna.
Vet du inte när filtren bytts så byt ut dem, byt filter en gång per år.
Ingen fara alls, passa även på att dammsuga under fläktpaketet i "lådan" när du har det borttaget, var försiktig så du inte skadar nått där nere.J JacFlorh skrev:Tack så jättemycket allihopa för superbra tips och råd!
Idag köper jag grejerna och imorn är det planerad installation.
Hade faktiskt lyxen att hitta en SKF- återförsäljare i Linköping, så lagren skaffade jag i fysisk butik.
Jag skaffade både 608 och 626 - lager (har inte haft möjlighet att kolla exakt lagertyp än), och killarna var så sjyssta att jag inte ens behövde betala nu, utan kommer tillbaka med de jag inte behövde och betalar då.
Momentum Industrial heter butiken!
En till fundering jag hade var hur länge man vågar ha systemet avstängt utan att det tar skada på nåt sätt. Tänker främst om detta jäklas och drar ut på tiden.
Tack återigen för tips!
Passar absolut på att dammsuga under fläktarna när jag ändå tar bort dem.
Filtren har tidigare ägaren bytt ”efter pollensäsongen” varje år, typ september, så väntar till dess. Han har till och med lämnat två filter.
Kan väl ändå passa på att fråga var jag köper nya filter till bäst pris, efter jag använt de två som ligger?
Filtren har tidigare ägaren bytt ”efter pollensäsongen” varje år, typ september, så väntar till dess. Han har till och med lämnat två filter.
Kan väl ändå passa på att fråga var jag köper nya filter till bäst pris, efter jag använt de två som ligger?
Handlar mina filter på ventilation.seJ JacFlorh skrev:Tack återigen för tips!
Var in på Nomo i Täby med 6002 lagren, hon frågade om jag vill ha samma kvalitet eller top notch… tog top notch lagren som heter 626 ZZ-EZOJ JacFlorh skrev:Tack så jättemycket allihopa för superbra tips och råd!
Idag köper jag grejerna och imorn är det planerad installation.
Hade faktiskt lyxen att hitta en SKF- återförsäljare i Linköping, så lagren skaffade jag i fysisk butik.
Jag skaffade både 608 och 626 - lager (har inte haft möjlighet att kolla exakt lagertyp än), och killarna var så sjyssta att jag inte ens behövde betala nu, utan kommer tillbaka med de jag inte behövde och betalar då.
Momentum Industrial heter butiken!
En till fundering jag hade var hur länge man vågar ha systemet avstängt utan att det tar skada på nåt sätt. Tänker främst om detta jäklas och drar ut på tiden.
Redigerat:
Alla lager verkar ge upp efter ett tag men hur kan Östbergs, som tillverkar Heru, stoppa in billiga skitlager från början. De har ju fått byta ut hundratals motorer på garanti vilket måste kosta multum?W Wizzen 23 skrev:
Självbyggare
· Stockholm
· 10 104 inlägg
Det är troligen tillverkaren av fläktarna som får ta största delen av smällen. Östbergs tar troligen bara en standardfläkt från hyllan, dock troligen den billigaste som blåser tillräckligt mycket och kraftigt. 😢daddydj skrev:
Taggarna utåt, det är dom som ska pressa mot axeln och låsa, i bland så blir det lite knas med taggarna. Händer när dom sprättas bort, blir lite deformerade och kanske inte biter som det ska. Normalt på verkstad bytes dom.
Tror inte det sitter så hårt, men är i läge långt ner på axeln, som sitter fast i botten. Du får försöka med att bryta med något på ytterringens båda sidor. Något liknande en kofot i nosen.
EDIT Kanske 2 större spikar med stor skalle kan användas.
EDIT Kanske 2 större spikar med stor skalle kan användas.
Jag körde lite 5 56 på, och försöker komma åt med en mindre poligrip, det har nog rört sig lite i alla fall ☺️J jonaserik skrev:
Självbyggare
· Stockholm
· 10 104 inlägg
I detta fall är brickan inte för att låsa, den är för att ge spänning på lagren. Det sitter en spårring som låser allt på axeln.J jonaserik skrev:
Har för mig att på min satt det två av dessa taggbrickor och de satt med taggarna mot varandra, typ ett X sett från sidan.
De i botten sitter tvärt om på mitt, med ”spetsarna” från varandra. Kan någon bekräfta om det ska sitta med spetsarna mot varandra som ett x, eller från varandra som ett O?R Robert-san01 skrev:
Tror även det ska vara lika på ovansidan. Tror gamla ägaren bara hade använt en taggbricka och en vanligt bricka. Sen var inte lagret slaget riktigt i botten.
Resultatet: när jag slog i lagret i botten, blev det lite glapp när jag satte ihop allt. Dvs, jag behöver åka och köpa fler taggbrickor, så det är två på varje sida om snurrgrejen, för att få stabilitet.
Har jag tänkt rätt?
Som någon skrev. Det verkar vara avsaknad av fett som är grundorsaken. Skulle vilja veta hur
Har du upplevt att Östberg är överrepresenterade eller är det lika illa med t.ex Woods och Systemair?orom skrev:
Nu har jag inte läst alla inlägg. Men att har jobbat med service i en ventilationsfirma i 30 år så vill jag bara göra ett inlägg och berätta om lager. Inte för att skryta men jag har nog bytt i alla fall tusen lager i små fläktmotorer. Dom flesta är 608 sedan om man tar 2z eller 2rs är av mindre betydelse. Men däremot finns det bara ett val som gäller. Bara SKF LAGER, vi har provat med olika fabrikat men det är bara SKF som gäller. Vi gjorde så att vi tog bort täckbrickan på lite olika fabrikat och det var BARA SKF som var smorda på båda sidorna. Har det nån betydelse då? Jo det har det råkar lagret komma med den smorda delen ner så kommer lagret att skära inom ett år. Så det är bättre att satsa på ett SKF lager.