Bricco, jag ser att du hade FTX från 1981 utan problem, jag hade själv Bahco (Minimaster) FTX från 1982 i 35 år innan jag gjorde om ventilationen och bytte till Heru 100 S EC, lagren i den gav upp efter ca 25 år, det var kvalitet på de lagren, minns tyvärr inte märket på dem.

Någon som har koll på om det skulle spela någon roll för lagren om de belastas mer axiellt än radiellt? Jag har mitt agg monterat med fläktarna "liggande" och har bytt lager 1 gång på 8år.

Måste bara fråga, hur yttrar sig dåliga lager i fläktarna? Tjuter eller maler det på något vis?
Jag kan inte misstänka dåliga lager för det hörs inget konstigt inomhus. Frånluften hörs lite utomhus men det har det nog gjort sedan det var nytt.
Har ett Heru 100 S EC-y1 från 2021.
Har identifierat dåliga lager i fläktar och motorer på jobbet men det är betydligt större grejer.

R Runnis skrev:
Måste bara fråga, hur yttrar sig dåliga lager i fläktarna? Tjuter eller maler det på något vis?
Jag kan inte misstänka dåliga lager för det hörs inget konstigt inomhus. Frånluften hörs lite utomhus men det har det nog gjort sedan det var nytt.
Har identifierat dåliga lager i fläktar och motorer på jobbet men det är betydligt större grejer.
Ja du märker att det blir oljud, efter ett tag kraftigt oljud, i det senare skedet går det inte att missa, det blir ett himla oväsen.

• Gilla
Runnis
  • Laddar…
Bricco Bricco skrev:
Ni som återkommande får byta lager. Kör ni Östberg originalfilter eller "kopiorna" som säljs billigare? Det är rätt stor skillnad på material och konstruktion av själva filtret noterar jag. Jag har fått motorer utbytta 2 gånger på garanti och sen har jag bytt lager på ett par som jag har som backup nu till nästa gång det börjar skrika i dom.. Tycker de nu 3 år senare börjar tjuta lite mer.

Jag har också märkt att om man kört säg 1 år på ett visst varvtal sedan byter varvtal att det blir mer missljud. Det är som att de körs in mot ett varvtal och ändras det senare så verkar de börja krångla ganska omgående.

Hade aldrig köpt Heru om jag visste om de här problemen.

Tips på bättre FTX där lagren håller iallafall mer än 2-3 år
Bricco Bricco skrev:
Ni som återkommande får byta lager. Kör ni Östberg originalfilter eller "kopiorna" som säljs billigare? Det är rätt stor skillnad på material och konstruktion av själva filtret noterar jag. Jag har fått motorer utbytta 2 gånger på garanti och sen har jag bytt lager på ett par som jag har som backup nu till nästa gång det börjar skrika i dom.. Tycker de nu 3 år senare börjar tjuta lite mer.

Jag har också märkt att om man kört säg 1 år på ett visst varvtal sedan byter varvtal att det blir mer missljud. Det är som att de körs in mot ett varvtal och ändras det senare så verkar de börja krångla ganska omgående.

Hade aldrig köpt Heru om jag visste om de här problemen.

Tips på bättre FTX där lagren håller iallafall mer än 2-3 å
Bricco Bricco skrev:
Jag satte in mitt nytt 2017. 2020 brakade lagren. Fick nya motorer. Sen samma sak 2023. Fick nya motorer på goodwill. Nu är de snart 3 år igen och jag noterar högre ljudnivå. Har gamla fläktarna med SKF 608 2z lager liggande för byte när de väl brakar för det är nog bara en tidsfråga tyvärr.
Använder du elvärmaren? Det skulle kunna vara orsaken. Jag har kört 11 år nu med orginal skräp lagren utan problem. Det jag bytt är de i vx motorn men aldrig i fläktarna. Det som normalt knäcker lager är temperatur, obalans eller för lågt varvtal. För lågt varvtal kan ge upphov till båda, men då pratar vi mycket lågt varv typ 20%.

R Runnis skrev:

• Gilla
Runnis
  • Laddar…
M MickeMörkö skrev:
Använder du elvärmaren? Det skulle kunna vara orsaken. Jag har kört 11 år nu med orginal skräp lagren utan problem. Det jag bytt är de i vx motorn men aldrig i fläktarna. Det som normalt knäcker lager är temperatur, obalans eller för lågt varvtal. För lågt varvtal kan ge upphov till båda, men då pratar vi mycket lågt varv typ 20%.
Precis, det har jag också funderat på, värmeelementet sitter väldigt nära infläkten så det är inte helt orimligt att fettet smälter ut från lagren men sist var det utfläkten som skrek för mig så det motsäger lite den tesen, men visst, det kan vara något, själv kör jag igång elvärmaren när temperaturen kryper ned emot -20 °C, jag provade att köra utan elvärme en vinter men då frös aggregatet ihop.
Har även funderationer på om de hade bättre lager tidigare innan de började med de här kinesiska lagren.

På min 2015 Heru 100 S var lagren stämplade med ett low brand fabrikat. De var inne i en period där inget hemma aggregat fick kosta mer är 18900 sek så de sparade på allt. Fundering, kanske skulle byta komplett fläkt med motsvarande från EBM? En fläkt ska hålla i 20+ år. Kan ju vara taskigt balanserade.

I ingen polygrip skrev:
Precis, det har jag också funderat på, värmeelementet sitter väldigt nära infläkten så det är inte helt orimligt att fettet smälter ut från lagren men sist var det utfläkten som skrek för mig så det motsäger lite den tesen, men visst, det kan vara något, själv kör jag igång elvärmaren när temperaturen kryper ned emot -20 °C, jag provade att köra utan elvärme en vinter men då frös aggregatet ihop.
Har även funderationer på om de hade bättre lager tidigare innan de började med de här kinesiska lagren.
Om aggregatet fryser tyder det på att du har för kall frånluft. Har kört min till -30 utan att behöva el värme.

M MickeMörkö skrev:
Om aggregatet fryser tyder det på att du har för kall frånluft. Har kört min till -30 utan att behöva el värme.
Har mitt aggregat på kallvind med 4 m rör till aggregat, har isolerat på extra nu men vågade inte chansa, när man stått på huk däruppe i minus 25 och tinat aggregatet så blir man lite av en fegis men jag skall köra i vinter utan tillsatsvärme och hoppas att det räckte med den extra isoleringen.
Min svåger har även han sitt aggregat kallt men har aldrig behövt köra extra värme, han har endast runt 1,5 m rör innan aggregat så helt klart ligger problemet med frysning i rörlängd och isolering.

Två saker som samverkar för att frysning ska ske. Kall rotor och fukt. Kall rotor får du om frånluftsflödet är för lågt vid t.ex igensatta filter. Fukt får du om du har för hög hastighet vid inloppet.

• Gilla
Runnis
  • Laddar…
Bricco Bricco skrev:
[media]
Oj då! Så låter inte mina fläktar än 😃

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.