87 889 läst ·
246 svar
88k läst
246 svar
Byta kullager i en fläktmotor till Östberg Heru 100 EC2
Hej!
Även vi har problem med tillluftsfläkten på vår 100 S EC.
Vi fick den bytt på garanti först då den lät illa, man kunde tom. höra den inne i huset.
Sen började den utbytta att låta illa, men då hade garantin gått ut och vi beställde en ny och fick den utbytt. Sen så började den med att låta illa, men då tog firman som jag hade köpt utav kontakt med Östberg och dom skickade en ny (förbättrad version?).
Den har fungerat bra men naturligtvis så har den börjat att låta illa nu med...
Såg denna tråd så jag tänkte testa att byta ut lagerna, jag har bytt på fläktmotorn redan så lite koll har jag.
Men vilket lager ska jag välja? Funkar detta?
https://www.kullagret.com/product/608-2z-kullager
Vi fick den bytt på garanti först då den lät illa, man kunde tom. höra den inne i huset.
Sen började den utbytta att låta illa, men då hade garantin gått ut och vi beställde en ny och fick den utbytt. Sen så började den med att låta illa, men då tog firman som jag hade köpt utav kontakt med Östberg och dom skickade en ny (förbättrad version?).
Såg denna tråd så jag tänkte testa att byta ut lagerna, jag har bytt på fläktmotorn redan så lite koll har jag.
https://www.kullagret.com/product/608-2z-kullager
Jag har bytt lager i fyra stycken fläktar till Heru 100 S EC och i dem har det suttit 626 lager, själv har jag valt SKF 626 2Z men de kanske har bytt lagerstorlek i den " förbättrade versionen "W Wip3 skrev:Hej!
[länk]
Självbyggare
· Stockholm
· 10 104 inlägg
Det verkar vara lite olika dimensioner beroende på leverantör av fläkt. I mitt var det 608z.
Hej! Väldigt mycket bra i denna tråd. Vi har ett Heru-system, men har ännu inte varit uppe på vinden och kollat exakt modell etc (bott i huset ca två månader).
Lite grundläggande frågor.
Fläktarna, är det de utblåsen man ser i taken inomhus ? Finns det en fläkt/motor per utblås i taket som man kan byta lager i? Var kommer man åt fläktmotorerna? Via utblåsen från en stege eller måste man upp på vinden?
Känns som vissa här också gett sig på att byta lager i sjäva aggregatet (lådan på vinden med filter och rotor). Är det då rotorn man bytt lager på?
Jag misstänker att vårt aggregat har ett dåligt lager då det till och med väsnas på utsidan av huset, man hör vinande ljud från takutloppet utomhus (ser ut som två små skorstenar).
Sen viner fläktarna lite ibland inomhus(med fläktarna menar jag utblåsen i boningsarean).
Kan någon förklara detta system väldigt väldigt enkelt för nån som inte har nån förkunskap? Var sitter allt? (Fläktar/motorer/etc).
Tack!
Lite grundläggande frågor.
Fläktarna, är det de utblåsen man ser i taken inomhus ? Finns det en fläkt/motor per utblås i taket som man kan byta lager i? Var kommer man åt fläktmotorerna? Via utblåsen från en stege eller måste man upp på vinden?
Känns som vissa här också gett sig på att byta lager i sjäva aggregatet (lådan på vinden med filter och rotor). Är det då rotorn man bytt lager på?
Jag misstänker att vårt aggregat har ett dåligt lager då det till och med väsnas på utsidan av huset, man hör vinande ljud från takutloppet utomhus (ser ut som två små skorstenar).
Sen viner fläktarna lite ibland inomhus(med fläktarna menar jag utblåsen i boningsarean).
Kan någon förklara detta system väldigt väldigt enkelt för nån som inte har nån förkunskap? Var sitter allt? (Fläktar/motorer/etc).
Tack!
Redigerat:
Det kan variera lite beroende på vilket system du har, har du Heru energiåtervinningsaggregat så sitter båda fläktarna normalt i aggregatet ( lådan ) postar en länk så kan du kolla vilket system du har
https://fsp.ostberg.com/category/45/energiatervinningsaggregat/?region=se&lang=se&country_code=se
https://fsp.ostberg.com/category/45/energiatervinningsaggregat/?region=se&lang=se&country_code=se
Tack! Nu vet jag mer.I ingen polygrip skrev:
Så här ser mitt aggregat ut. Se lappen för exakt modell. (Heru 100 S EC A).
När jag var uppe och lyssnade kom ett missljud från punkten där jag ritat en pil och skrivit bokstaven A. Jag är 99% säker på att det är orsaken till missljudet utomhus, då rören på bilden går upp och ut i taket.
Jag stängde sedan av ventilationen och drog ur sladden och öppnade.
Jag stoppade ner handen och provsnurrade lite och kunde konstatera att ett ljud från lagret hördes (se bild med pil och texten LJUD). Det lät inget fel andra sidan. Dvs lagret/motorn som är på andra sidan (rören som går ner i huset.)
En annan bonus var att jag märkte att det var varmt, se bild där jag ringat in och skrivit Varmt. Jag har sett andra i tråden som har haft detta problem och hade det kanske med för låg friktion på remmen att göra?
Så nu behöver jag alltså byta lager i motorn som går ut mot yttertaket så att säga. Eller hur?
Behöver jag göra nåt åt värmeproblemet eller remmen?
Tacksam för svar!
Självbyggare
· Stockholm
· 10 104 inlägg
Du kan köra agget med kåpan borta om du vill höra noggrannare. Men det är precis som du konstaterat fläktarna du hittat. Jag skulle antingen byta på båda eller iaf köpa hem lager för båda om du ändå håller på. Det är inte svårt om man är semi händig att byta lagren. Bara att ta det lugnt och vara försiktig med elektroniken så du inte skadar några sladdar eller pinnar till kontakterna på kretskorten.
Det luriga brukar vara att få fram vilken storlek på lager du ska ha då det skiljer mellan olika generationer av fläktarna.
Det luriga brukar vara att få fram vilken storlek på lager du ska ha då det skiljer mellan olika generationer av fläktarna.
Tack för svar. Det betyder alltså att allt eventuellt missljud kommer från en av de två fläktarna, det finns inga andra ”innertaksfläktar” inblandade. Så då byter jag naturligtvis lager på båda fläktarna om jag har möjlighet.R Robert-san01 skrev:Du kan köra agget med kåpan borta om du vill höra noggrannare. Men det är precis som du konstaterat fläktarna du hittat. Jag skulle antingen byta på båda eller iaf köpa hem lager för båda om du ändå håller på. Det är inte svårt om man är semi händig att byta lagren. Bara att ta det lugnt och vara försiktig med elektroniken så du inte skadar några sladdar eller pinnar till kontakterna på kretskorten.
När det kommer till val av lager pratas det ju mycket om skf 608Z och 626 2Z i denna tråd. Men har också skrivit till gamla ägaren på huset och frågat.
Funderar också på hur man kopplar bort själva fläkten. Finns ju en bra film i denna tråd som visar exakt hur man monterar isär fläkten och installerar kullagret, men visar inte hur man får bort fläkten ur själva lådan.
Det ser ju ut att vara två stickproppar man lossar, men sen då? Några skruvar eller fästen man måste lossa för att få loss själva fläkten?
Självbyggare
· Stockholm
· 10 104 inlägg
Stämmer att det är bara dessa två i hela huset för ventilation. En in och en ut.J JacFlorh skrev:Tack för svar. Det betyder alltså att allt eventuellt missljud kommer från en av de två fläktarna, det finns inga andra ”innertaksfläktar” inblandade. Så då byter jag naturligtvis lager på båda fläktarna om jag har möjlighet.
När det kommer till val av lager pratas det ju mycket om skf 608Z och 626 2Z i denna tråd. Men har också skrivit till gamla ägaren på huset och frågat.
Funderar också på hur man kopplar bort själva fläkten. Finns ju en bra film i denna tråd som visar exakt hur man monterar isär fläkten och installerar kullagret, men visar inte hur man får bort fläkten ur själva lådan.
Det ser ju ut att vara två stickproppar man lossar, men sen då? Några skruvar eller fästen man måste lossa för att få loss själva fläkten?
Det är de två vita kontakterna och en skruv rakt in i sidan som håller fläkten i lådan.
Sedan lyfter du hela paketet rakt upp för att få ut det.
Tack! Är den skruven lätt att komma åt eller behöver man nåt specialverktyg?R Robert-san01 skrev:
https://fsp.ostberg.com/products/765/heru-100-s-ec-archived-2015/?region=se&lang=se&country_code=se
Klicka på nedladdningar
1270330_utg4_HERU_S_sveng_low
Lite hjälp på vägen
Klicka på nedladdningar
1270330_utg4_HERU_S_sveng_low
Lite hjälp på vägen
Tack så jättemycket allihopa för superbra tips och råd!
Idag köper jag grejerna och imorn är det planerad installation.
Hade faktiskt lyxen att hitta en SKF- återförsäljare i Linköping, så lagren skaffade jag i fysisk butik.
Jag skaffade både 608 och 626 - lager (har inte haft möjlighet att kolla exakt lagertyp än), och killarna var så sjyssta att jag inte ens behövde betala nu, utan kommer tillbaka med de jag inte behövde och betalar då.
Momentum Industrial heter butiken!
En till fundering jag hade var hur länge man vågar ha systemet avstängt utan att det tar skada på nåt sätt. Tänker främst om detta jäklas och drar ut på tiden.
Hade faktiskt lyxen att hitta en SKF- återförsäljare i Linköping, så lagren skaffade jag i fysisk butik.
Jag skaffade både 608 och 626 - lager (har inte haft möjlighet att kolla exakt lagertyp än), och killarna var så sjyssta att jag inte ens behövde betala nu, utan kommer tillbaka med de jag inte behövde och betalar då.
En till fundering jag hade var hur länge man vågar ha systemet avstängt utan att det tar skada på nåt sätt. Tänker främst om detta jäklas och drar ut på tiden.
Självbyggare
· Stockholm
· 10 104 inlägg
Ingen begränsning skulle jag säga.J JacFlorh skrev:Tack så jättemycket allihopa för superbra tips och råd!
Det är mest att det inte blir så bra luft inne och skulle det bli kvavt kan du öppna lite fönster. På vintern är det klart värre då det kan bli kodens osv i systemet om det står avstängt längre och det är inte så kul att sova med öppet fönster på vintern.