X xxargs skrev:
om ett spårkullager går sönder redan inom timmar så är den dåligt tillverkad med någon allvarligt sak som saknas eller fått en skada (tex. i samband vid montering) - kullager brukar annars inte rasa speciellt fort även om de är dåliga och börja mala och kan ofta gå åratal till innan det blir så löst att det börja vingla på riktigt.

om haveri sker på timmar till några dagar så är det väldigt ovanlig felmekanism för ett kullager även av medioker kvalitet och det jag kan tänka mig är efter ganska rejäl misshandel med slag och/eller att det sitter skevt och i spänn - men då brukar det inte snurra så lätt längre.
Det var inte en repa på de kullager jag satte i. 😊
 
T Tintin3 skrev:
Just realized with a cup of coffee that it is IKEA style screens.

T15 or hex 3 seems to fit. I think hex 3 is the best? :)
I would like to add my replacement photos of the bearings of the "Östberg LPKB 125 C1 EC". I had only one problem and this is that the new security ring DIN 471 8 x 0.8 mm does not fit around the shaft, its too big. Managed to use the old one though. And the plastic around the print is to secure the print for not short circuiting if the security ring falls off or the bearing gets destroyed and metal particles fall down on the print.

I didn't need to desolder the wires, there is enough working space if you "push" those three wires a bit back in their holes and then fold the print / plastic. I used a big hex tool to bang softly on the other bearing and it simply fell out, it was not pressed in tight at all.

Enjoying the silence of the fan again now, big thanks to this topic/forum!
 
  • Öppen Östberg LPKB 125 C1 EC fläkt där ett lager visar den för stora säkerhetsringen och kretskortet skyddat av plast.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Internt foto av Östberg LPKB 125 C1 EC fläkt med ersatta lager och säkerhetsring nära kretskort.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hand håller en Östberg LPKB 125 C1 EC-fläktmotor med synliga ledningar och säkringsring som inte passar axeln.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nahaufnahme eines Lüfterlagers mit umgebendem Kupferwicklungen und einer Kunststoffabdeckung zur Isolierung.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hand håller elektrisk fläktdel ovanför byte av lager, med säkerhetsring och plast för att skydda kretsen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Nils-Orvar och 1 till
  • Laddar…
SKF katalogen har en bra beskrivning av de olika skyddens egenskaper på sida 242.

Tabell över SKF förslutningselement med betyg för låg friktion, högt varvtal, skyddsegenskaper och symbolförklaringar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Snailman och 2 till
  • Laddar…
T Tintin3 skrev:
I don't 100% agree to this. I ordered a "Kanalfläkt Östberg LPKB 125 C1 EC" in the end of May 2022 (SEK 2674) and exported this out of Sweden. Less then two years later this fan is totally unusable now because of too much bearing noise. I discovered the product number of the fan: 3070017 and stumbled on this topic.

What I understand from this topic is that 626-2Z SKF bearings need to be replaced. How many?

Most importantly, three hex screws that need to be removed. These three hex screws, what hex screwdriver is needed? I tried quite some from my screwdriver kit but I cannot find a matching one. Im afraid of damaging the screws if I do not use the correct screwdriver, so its important to know what to use. Would be great if I can replace the bearings for just a few Euro's (/ SEK)!
I have a fan 3070003 that was bought in spring 2021. The fan is produced 16-2021. These fans seem to be very bad. It could be that small vibrations make the bearing not last long.
 
Ok. Bör gå att balansera själva fläkthjulen.
Ska kolla när det blir aktuellt med kullagerbyte senare i år.
 
L
S spendera skrev:
Bra jobbat!

Då har du kanske nästa utmaning, att få upp lagret i botten som kan sitta fast runt axeln. För detta har jag gjort en annan avdragarvariant då det är svårt att komma åt. Klippte ett urtag i ett hålband och använde sedan en enhandstving för att dra ut det. Finns säkert andra, bättre metoder.

Ursäkta dåliga skärpan.
[bild]
[bild]
Snöret används för att fästa plåten med tvingen.
Detta fungerande ju helt perfekt! Jag tog en längre bit hålband så att det räckte runt tvingen och skippade på så sätt snöret. Tack för inspiration!
 
  • Gilla
spendera
  • Laddar…
Hej, ursäkta att jag kapar denna tråd.

Jag har själv (eller rättare sagt min sambo hjälpte till) bytt kullager i en fläkt (HERU 100 EC2 från 2018) enligt "instruktioner" in denna tråd (2023), allt gick bra och det blev tyst.

Jag har däremot börjat få rotorstopp och fått reseta larm så har den fungerat igen.
Nu får jag istället larm om trasig motor tilluft, jag har satt ventilationen på veckour (sedan 1 år tillbaka) och kör den på reducerad fart, min under natten sedan går den på std under dagtid då jag är hemma (arbetar hemifrån), fläkthastigheten är injusterad av firma och har vid std inställningen varit Fläkthastighet tilluft 2200 samt Fläkthastighet frånluft 2440. Nu är det en stor variation på hastigheten i tilluft, allt från 0-500 (frånluft fungerar som det ska).

Någonstans läste jag om att byta kondensator och att det skulle kunna hjälpa, är det någon som bytt kondensator på fläkten och vilken storlek skall det issåfall vara. Jag hittar ingen information om detta samt inte någon instruktion heller för den delen.

mvh
Magnus
 
Redigerat:
K kawa69 skrev:
Hej, ursäkta att jag kapar denna tråd.

Jag har själv bytt kullager i en fläkt enligt "instruktioner" in denna tråd (kanske 1 år sedan), allt gick bra och det blev tyst.

Jag har däremot börjat få rotorstopp och fått reseta larm så har den fungerat igen.
Nu får jag istället larm om trasig motor tilluft, jag har satt ventilationen på veckour (sedan 1 år tillbaka) och kör den på reducerad fart, min under natten sedan går den på std under dagtid då jag är hemma (arbetar hemifrån), fläkthastigheten är injusterad av firma och har vid std inställningen varit Fläkthastighet tilluft 2200 samt Fläkthastighet frånluft 2440. Nu är det en stor variation på hastigheten i tilluft, allt från 0-500 (frånluft fungerar som det ska).

Någonstans läste jag om att byta kondensator och att det skulle kunna hjälpa, är det någon som bytt kondensator på fläkten och vilken storlek skall det issåfall vara. Jag hittar ingen information om detta samt inte någon instruktion heller för den delen.

mvh
Magnus
ta bort den och kolla kullagren igen
se till att de är SKF och inte feltema eller annat kinesiskt
 
returen returen skrev:
ta bort den och kolla kullagren igen
se till att de är SKF och inte feltema eller annat kinesiskt
Hej, tackar för svaret, ska upp på vinden igen och kolla igen men det låter inget illa om fläkten.

Jag köpte denna variant som det tippsades om tidigare och har dubbla uppsättningar hemma för framtida bruk :)

Kullager 608-2RSL från tillverkaren SKF med måtten 8x22x7 mm. Kullagret har en lågfrikerande gummitätning på båda sidorna av lagret som skyddar kullagret exemplariskt.
 
K kawa69 skrev:
Hej, tackar för svaret, ska upp på vinden igen och kolla igen men det låter inget illa om fläkten.

Jag köpte denna variant som det tippsades om tidigare och har dubbla uppsättningar hemma för framtida bruk :)

Kullager 608-2RSL från tillverkaren SKF med måtten 8x22x7 mm. Kullagret har en lågfrikerande gummitätning på båda sidorna av lagret som skyddar kullagret exemplariskt.
lagren sitter ju skyddade inuti ytterrotormotorn så...mer troligt att den har lagt av men mät kondensatorn
 
K kawa69 skrev:
Hej, ursäkta att jag kapar denna tråd.

Jag har själv (eller rättare sagt min sambo hjälpte till) bytt kullager i en fläkt (HERU 100 EC2 från 2018) enligt "instruktioner" in denna tråd (2023), allt gick bra och det blev tyst.

Jag har däremot börjat få rotorstopp och fått reseta larm så har den fungerat igen.
Nu får jag istället larm om trasig motor tilluft, jag har satt ventilationen på veckour (sedan 1 år tillbaka) och kör den på reducerad fart, min under natten sedan går den på std under dagtid då jag är hemma (arbetar hemifrån), fläkthastigheten är injusterad av firma och har vid std inställningen varit Fläkthastighet tilluft 2200 samt Fläkthastighet frånluft 2440. Nu är det en stor variation på hastigheten i tilluft, allt från 0-500 (frånluft fungerar som det ska).

Någonstans läste jag om att byta kondensator och att det skulle kunna hjälpa, är det någon som bytt kondensator på fläkten och vilken storlek skall det issåfall vara. Jag hittar ingen information om detta samt inte någon instruktion heller för den delen.

mvh
Magnus
Hej. EC motor (DC motor) styrs med 0-10volt. 10Volt då går fläkten max. 2volt =20%, 5v=50% etc. På icke EC motorer där har man en kondensator på ex. 1,5-2uF (det står på kondensatorn) samt hur mycket Volt den klarar oftast 230volt om den är kopplad till ett uttag. Kondensatorer blir med tiden gamla och måste bytas ut om ex. den varit på i 5år (det står oftast hur många timmar den klarar) ex. 100,000 timmar mm. Problemet om en kondensator är sönder är att AC motorn inte startar. Jag hade en fläkt från Östberg som hade en EC motor. Det var ett himla liv på den. Den köptes in 2021 och var bra tills förra sommaren. Det gick lätt att byta lager på den. SKF 626Z (6mm=tjock, 6mm=innerdiameter, 19mm=yttre diameter.) 33kr/st på Kullagret.se. Östbergs motorer är tydligen "kopia" på en italiensk motor (Olmoec). Men ingen av dom kunde tala om hur man byter lager.
 
Bricco Bricco skrev:
Jag skulle inte kalla det mörkt iallafall. Låter mer som stomljud om du har mörkt. Dessutom låter det som fasen på utsidan om lagret i frånmotorn gått. Och säkert tillmotorn med. Glöm inte kolla med Heru support först. Jag har fått två omgångar bytt på goodwill.
Nu ett år senare så hör jag även de nya motorerna börjar tjuta lite så det är väl på väg att bli ett större problem. Alltså, är det inte bättre än så här? Det är väl inget mer man kan göra underhållsmässigt än byta filter (byter var 8-9 månad)?
 
M
K kawa69 skrev:
Hej, tackar för svaret, ska upp på vinden igen och kolla igen men det låter inget illa om fläkten.

Jag köpte denna variant som det tippsades om tidigare och har dubbla uppsättningar hemma för framtida bruk :)

Kullager 608-2RSL från tillverkaren SKF med måtten 8x22x7 mm. Kullagret har en lågfrikerande gummitätning på båda sidorna av lagret som skyddar kullagret exemplariskt.
Köp remspray på biltema tex och spraya på. Hade en del larm om rotorstopp mm efter kullagerbytet men efter sprayat remet så har den gått larmfritt i snart ett år. Vi har ingen kondendator tror jag då vi har EC2 varianten.
 
Bytt lager igen på mina motorer efter att be börjat låta mycket igen, den här gången var det rost under gummiskyddsplattan...
 
T Tintin3 skrev:
I would like to add my replacement photos of the bearings of the "Östberg LPKB 125 C1 EC". I had only one problem and this is that the new security ring DIN 471 8 x 0.8 mm does not fit around the shaft, its too big. Managed to use the old one though. And the plastic around the print is to secure the print for not short circuiting if the security ring falls off or the bearing gets destroyed and metal particles fall down on the print.

I didn't need to desolder the wires, there is enough working space if you "push" those three wires a bit back in their holes and then fold the print / plastic. I used a big hex tool to bang softly on the other bearing and it simply fell out, it was not pressed in tight at all.

Enjoying the silence of the fan again now, big thanks to this topic/forum!
Nice photo and work of you Tintin3, i myself used the SKF 626 2Z in my Heru 100 S EC

( remember all that it´s different bearings in all versions of Heru )
 
  • Gilla
Tintin3
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.