J jonaserik skrev:
Taggarna utåt, det är dom som ska pressa mot axeln och låsa, i bland så blir det lite knas med taggarna. Händer när dom sprättas bort, blir lite deformerade och kanske inte biter som det ska. Normalt på verkstad bytes dom.
Visst är det normalt två st som sitter med spetsarna utåt från varandra? Två på varje sida om snurrgrejen (två st utanför varje kullager)?
Nån mer bricka som behövs?

J JacFlorh skrev:
De i botten sitter tvärt om på mitt, med ”spetsarna” från varandra. Kan någon bekräfta om det ska sitta med spetsarna mot varandra som ett x, eller från varandra som ett O?
Tror även det ska vara lika på ovansidan. Tror gamla ägaren bara hade använt en taggbricka och en vanligt bricka. Sen var inte lagret slaget riktigt i botten.
Resultatet: när jag slog i lagret i botten, blev det lite glapp när jag satte ihop allt. Dvs, jag behöver åka och köpa fler taggbrickor, så det är två på varje sida om snurrgrejen, för att få stabilitet.
Har jag tänkt rätt?
Var de som ett O botten ska det säkert vara så på ovansidan också.

Fick dessa gratis hos en traktorverkstad nära mig, går dessa att använda trots den ”falsade” kanten (eller vad det heter)?

• En tandad metallbricka med falsad kant ligger i en hand, fotograferad i en bilinteriör.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
J JacFlorh skrev:
Fick dessa gratis hos en traktorverkstad nära mig, går dessa att använda trots den ”falsade” kanten (eller vad det heter)?
Bara de skapar trycket så funkar det.

R Robert-san01 skrev:
Bara de skapar trycket så funkar det.
Funkade inte, var för hårda, gick inte på stången! Tror man behöver dessa fina tunna, mer flex.
Ska låsringen sen sitta direkt mot taggbrickan eller måste det vara nån tunn vanlig bricka innan låsringen?

J JacFlorh skrev:
Funkade inte, var för hårda, gick inte på stången! Tror man behöver dessa fina tunna, mer flex.
Ska låsringen sen sitta direkt mot taggbrickan eller måste det vara nån tunn vanlig bricka innan låsringen?
Då har du fått för små brickor. Dessa med taggar ska inte låsa på stången. De ska fungera som "fjädrar" för att centrera rotorn mellan lagren.

D
Vill bara tacka för alla tips i den här tråden. Lyckades mha den ta isär min Östberg kanalfläkt 125 (var likadan på insidan som de Heru som har visats här) och fick loss segersäkringen med felaktigt verktyg. Problemet var att Classe inte hade några kullager så jag beställde två rostfria SKF 6082z (slog på stort) tillsammans med ny segersäkring för 12 kronor och nu är min radonsug tyst igen.

• Gilla
ogrens och 5 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.