87 889 läst ·
246 svar
88k läst
246 svar
Byta kullager i en fläktmotor till Östberg Heru 100 EC2
Visst är det normalt två st som sitter med spetsarna utåt från varandra? Två på varje sida om snurrgrejen (två st utanför varje kullager)?J jonaserik skrev:
Nån mer bricka som behövs?
Självbyggare
· Stockholm
· 10 104 inlägg
Var de som ett O botten ska det säkert vara så på ovansidan också.J JacFlorh skrev:De i botten sitter tvärt om på mitt, med ”spetsarna” från varandra. Kan någon bekräfta om det ska sitta med spetsarna mot varandra som ett x, eller från varandra som ett O?
Tror även det ska vara lika på ovansidan. Tror gamla ägaren bara hade använt en taggbricka och en vanligt bricka. Sen var inte lagret slaget riktigt i botten.
Resultatet: när jag slog i lagret i botten, blev det lite glapp när jag satte ihop allt. Dvs, jag behöver åka och köpa fler taggbrickor, så det är två på varje sida om snurrgrejen, för att få stabilitet.
Har jag tänkt rätt?
Självbyggare
· Stockholm
· 10 104 inlägg
Självbyggare
· Stockholm
· 10 104 inlägg
Då har du fått för små brickor. Dessa med taggar ska inte låsa på stången. De ska fungera som "fjädrar" för att centrera rotorn mellan lagren.J JacFlorh skrev:
Vill bara tacka för alla tips i den här tråden. Lyckades mha den ta isär min Östberg kanalfläkt 125 (var likadan på insidan som de Heru som har visats här) och fick loss segersäkringen med felaktigt verktyg. Problemet var att Classe inte hade några kullager så jag beställde två rostfria SKF 6082z (slog på stort) tillsammans med ny segersäkring för 12 kronor och nu är min radonsug tyst igen.
Klicka här för att svara