K KungFreddie skrev:
Är 25a som är tänkt.

Hmm..går verkligen säkringen ute i elstationen för 5 amp extra? Det låter ju väldigt konstigt..

Eftersom 25a är en säkring man kan byta till utan byta av central så tycker man de borde vara planerat för de.
Jag har 16A både i mätaren och ute i "gatan". Enda skillnaden är att i gatan har jag gänga 3. Det vet jag eftersom jag är där och byter titt och tätt. Man skulle ju kunna ha tänkt sig att man - i alla fall - hade sträckt sig med att sätta 20A bottenpluggar där.

O O skrev:
Som synes innehåller villkoren flera punkter som stöder antagandet att ersättning kan komma nekas.
Markera gärna på lämpligt sätt vilka du ser tillämpliga.

Alfredo Alfredo skrev:
Jag har väldigt dålig kunskap om försäkringsvillkor
Att kunna samtliga sina försäkringars samtliga villkor kan nog väldigt få. Ingen om jag skulle gissa.
Alfredo Alfredo skrev:
men en av anledningarna till att man har försäkring är att ha ett skydd när man ställer till det för sig och orsakar olyckor.
Det är en anledning. Det finns många andra anledningar.
Alfredo Alfredo skrev:
Exempelvis ersättning från en bils vagnskadeförsäkring är väl oftast aktuell i just sådana situationer?
Den statistiken har jag dålig koll på.

Men rent generellt kan man försäkra vad som helst mot vad som helst under vilka förutsättningar som helst. I vissa fall till låg kostnad. I andra fall till mycket hög kostnad. Såväl i absoluta tal på premien som i ersättningens storlek förhållande till värdet på det försäkrade.

Villkoren på försäkringar är upp till försäkringsbolaget att fastställa. Ibland kan man som försäkringstagare påverka villkoren. Totalt är det en fråga om vilken risk man vill försäkra sig mot och vilken risk bolaget vill ta.

Vilket leder till att försäkringsvillkor blir olika från bolag till bolag och försäkring till försäkring. Vilket i sin tur leder till att det generellt sett finns en stor poäng att jämföra villkor och inte bara pris när man väljer försäkring.

Men det finns i princip alltid generella aktsamhetskrav i villkoren för sakförsäkringar (försäkring av en sak, som hus, bil, mobiltelefon...). Att medvetet bryta mot regler och lagar brukar vara skäl till att ingen ersättning utgår.

O O skrev:
Att medvetet bryta mot regler och lagar brukar vara skäl till att ingen ersättning utgår.
Ibland, ibland inte. Jag påstår exempelvis att du får full ersättning om du krockar med en älg även om du kör aningen för fort och att du får full ersättning om din bil vandaliseras även om den står felparkerad.

• Haha
Dilato
  • Laddar…
D Dan Asplund skrev:
Jag har 16A både i mätaren och ute i "gatan". Enda skillnaden är att i gatan har jag gänga 3. Det vet jag eftersom jag är där och byter titt och tätt. Man skulle ju kunna ha tänkt sig att man - i alla fall - hade sträckt sig med att sätta 20A bottenpluggar där.
När nätägarens servisesäkring går ska du ringa nätägaren och beklaga dig. dom kommer då och byter säkring, och om du pratar med den som kommer och byter säkring ser han säkert till att du får starkare servis. Lyssnar dom inte så be en elfirma säga till så kommer dom och säkrar upp OM deras kabel tål det. Gör den inte det kommer dom att byta kabeln men då kan det ta lite tid.

• Gilla
Dan Asplund
  • Laddar…
O O skrev:
Vilket i sin tur leder till att det generellt sett finns en stor poäng att jämföra villkor och inte bara pris när man väljer försäkring.
Det håller jag helt med om! Det är bara synd att det är så komplicerat så man nästan ger upp direkt när man försöker. Att i efterhand, vid en skada, sätta sig in i vilken försäkring man borde ha haft är enkelt. Att på förhand försöka "simulera" vad som skulle kunna komma att hända för att därefter jämföra olika bolag är det nog inte många som mäktar med på ett "fullgott" sätt.

Men visst, man bör åtminstone försöka.

O O skrev:
Frågan är:

Svar: Ja.
Följdfrågan är:

Svar: Ja.
Nästa fråga är då om dom ens gör något åt det? Har varit med om att fel huvudsäkring suttit i minst 15 år utan att något hänt, märkte det av en ren slump.

Alfredo Alfredo skrev:
Markera gärna på lämpligt sätt vilka du ser tillämpliga.
Jag gjorde det genom att kursivera. Men nu har jag rödmarkerat det jag anser tillämpligt. Och strukit under det jag tror försäkringsbolaget i första hand skulle peka på.
O O skrev:
Det har nog alla som har en villa/hem-försäkring. Här är utdrag av vad som står i LFs villkor. Varsågod.
--------------------------
B. Aktsamhetskrav
För att du ska få full ersättning om en skada inträffar krävs att du
följt de aktsamhetskrav som finns
.
För alla egendomsskador i denna
försäkring gäller generella aktsamhetskrav, se nedan.
För vissa skade-
händelser finns dessutom särskilda aktsamhetskrav, dessa anges då
under respektive skadehändelse.
B.1 Generella aktsamhetskrav
Du ska:

Följa de föreskrifter som finns i lag eller som meddelats av offentlig
myndighet.
Vid installation endast använda sådan produkt som är godkänd av
offentlig myndighet ur miljö och/eller säkerhetssynpunkt.

• Följa tillverkarens, leverantörens och installatörens anvisningar för
installation, skötsel och underhåll. Installationer och montage ska

vara fackmässigt utförda.
• Följa de krav som ställs i Boverkets byggregler eller meddelas av
den lokala byggnadsnämnden när du bygger nytt, reparerar, bygger
om eller bygger till. Dessa krav ska följas oavsett om anmälan/
byggnadslov krävs eller inte för vidtagna åtgärder.
• Förvara och handskas med egendom så att skada eller förlust så
långt som möjligt förhindras.

• Ta hand om egendomen och underhålla den. Du ska snarast

åtgärda fel och brister, så att risken för skada så långt som
möjligt förhindras.
• Låsa de utrymmen där egendom förvaras.

B.2 Nedsättning

Om du inte följer de generella aktsamhetskraven kan ersättningen
sättas ned, se avsnittet M.6 Nekande eller nedsättning av försäkrings-

ersättning.
......
M.6 Nekande eller nedsättning av försäkringsersättning

I vissa fall kan din försäkringsersättning nekas eller sättas ned (mins
kas), på grund av att du inte följt dina skyldigheter enligt villkor och
lag.
Om nedsättning blir aktuell görs en bedömning utifrån vad som

är skäligt med hänsyn till omständigheterna i det aktuella fallet.
.....
Åsidosättande av aktsamhetskrav

Har du inte följt de aktsamhetskrav som anges i villkoren kan
ersättningen från försäkringen sättas ned.
----------------------------

Som synes innehåller villkoren flera punkter som stöder antagandet att ersättning kan komma nekas.
I verkligheten spelar det ingen roll vad jag personligen anser om saken. Andra kan säkert tolka villkoren annorlunda och/eller bättre. Det som gäller är vad försäkringsbolaget anser. Eller möjligen hur domstolen dömer.

Alfredo Alfredo skrev:
Det håller jag helt med om! Det är bara synd att det är så komplicerat så man nästan ger upp direkt när man försöker. Att i efterhand, vid en skada, sätta sig in i vilken försäkring man borde ha haft är enkelt. Att på förhand försöka "simulera" vad som skulle kunna komma att hända för att därefter jämföra olika bolag är det nog inte många som mäktar med på ett "fullgott" sätt.

Men visst, man bör åtminstone försöka.
👍
Jag brukar fokusera på det som är viktigt för mig själv. De fall/saker som jag verkligen behöver försäkringen till. Exvis ger rese/sjuk/olycksfallsförsäkringar ofta ersättning för
  1. dagar på sjukhus typ 1-300kr,
  2. resa till läkarmottagning/VC 2-300kr och
  3. invaliditet 1-10Mkr.
1 & 2 kan man oftast klara sig utan. Men om man blir 50% invalidiserad får man 0,5-5Mkr. Då kan man behöva anpassa bostad, köpa ny bil och anpassa den. Och så behöver man säkert byta bil några gånger. De allra flesta klarar inte det utan försäkringspengarna.

• Gilla
avh67f och 1 till
  • Laddar…
J j-o75 skrev:
Nästa fråga är då om dom ens gör något åt det?
Är det speciellt viktigt vad de gör åt den som fuskar?

Som jag ser det är de viktigaste frågorna dessa. Skall man:
  • strunta i riskerna för personskada för den som frågar
  • strunta i riskerna för personskada för andra än den som frågar
  • hjälpa någon att bryta mot regler och lagar.
  • hjälpa någon att smita från att betala för en tjänst/vara
  • hjälpa någon att undgå upptäckt
Mitt svar på alla 5 frågorna är NEJ!!

• Gilla
STB och 2 till
  • Laddar…
O O skrev:
Jag gjorde det genom att kursivera.
Hela utdraget ser för mig kursiverat ut:
Textdokument som beskriver aktsamhetskrav och försäkringsvillkor, inklusive regler för installation och underhåll.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

O O skrev:
Men nu har jag rödmarkerat det jag anser tillämpligt. Och strukit under det jag tror försäkringsbolaget i första hand skulle peka på.
Nu förstår jag inte...

O O skrev:
I verkligheten spelar det ingen roll vad jag personligen anser om saken.
Ja vi kan kanske släppa detta sidospår?

Alfredo Alfredo skrev:
Hela utdraget ser för mig kursiverat ut:
Ja det var meningen för hela utdraget är de delarna av villkoren som skulle kunna resultera i utebliven försäkringsersättning för TS vid en eventuell skada.
Alfredo Alfredo skrev:
Ja vi kan kanske släppa detta sidospår?
Absolut. Du startade, så du får stoppa.

• Haha
Alfredo
  • Laddar…
O O skrev:
Är det speciellt viktigt vad de gör åt den som fuskar?

Som jag ser det är de viktigaste frågorna dessa. Skall man:
  • strunta i riskerna för personskada för den som frågar
  • strunta i riskerna för personskada för andra än den som frågar
  • hjälpa någon att bryta mot regler och lagar.
  • hjälpa någon att smita från att betala för en tjänst/vara
  • hjälpa någon att undgå upptäckt
Mitt svar på alla 5 frågorna är NEJ!!
I detta fall var det ingen som fuskade utan det var helt enkelt installerat så från början, så nätbolaget eller elektriken måste gjort fel och det upptäcktes inte förrän en större reparation. Så det motsäger väl i alla fall att dom skulle ha speciellt mycket koll på detta.

ÅkeSun ÅkeSun skrev:
Batteribackup!
När jag installerade solcell/batteri satte dom in en extracentral mellan inkommande el och husets central
Inkommande el matar max 16A
Solcellerna matar max 16A
och huset säkras med 25A
Alltså, om jag har batterierna laddade kan jag lagligt ta ut 25A på ett 16A-abonnemang

U Uffe-Nacka skrev:
För att köra 25A måste du att du måste ha 6mm2 kabel

25 A kräver minst 6 mm2 kabelarea. 20 A kräver minst 4 mm2 kabelarea. 16 A kräver minst 2,5 mm2 kabelarea. 0-10 A kräver minst 1,5 mm2 kabelarea.
Låt snål-Werner elda upp sitt hus. Han verkar vara benägen att gå långt i sin iver att spara några kronor.

H Hybro skrev:
TS...
Dricker du lättöl också?
Lättöl spetsat med hemkört såklart...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.