Imin Rudenlöv Imin Rudenlöv skrev:
Att anstränga sig så hårt för småslantar är svårt att förstå.
Så hårt? Om man skiter i vad man avtalat tar det väl max en kvart att byta passdelar och säkringar (inom samma gänga) och det är väl inte direkt någon "hård ansträngning" utan snarare ganska hög timpenning för ett enkelt arbete.

• Gilla
Byggaren Bengt och 3 till
  • Laddar…
Magnus Bringman Magnus Bringman skrev:
Alla nya mätare som numera byts till registrerar effekt. Du kommer också få betala effektavgift framöver om du inte redan gör det. Den brukar baseras på topparna som du har varje månad. Så sorry du lär inte komma undan. Hos mig hade elbolaget inte registrerat säkringsbytet på flera år trots att elektrikern hade skickat in papprena. Men när jag skaffade elbil kom det som ett brev på posten. De bad om ursäkt att de hade missat att registrera nytt abonnemang och jag slapp iallafall betala retroaktivt.
Där jag bor har vi redan effektavgift och givetvis registrerar nätleverantören detta. Då ett byte av huvudsäkring kommer ge märkbart större effektuttag lär det säkert noteras.

R Roger_Gustavsson skrev:
Då ett byte av huvudsäkring kommer ge märkbart större effektuttag lär det säkert noteras.
Bytet i sig påverkar överhuvudtaget inte effektuttaget. Den påverkan som skulle bli i TS fall, utifrån dennes beskrivning om ett marginellt större effektuttag, tror jag inte skulle märkas, men det kan jag givetvis inte veta säkert.

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
H hakan_o skrev:
Vad har du dina 50A till då?
1: De satt där när jag flyttade in.
2: Det är gött att ha.

Det är en jättekåk med dålig isolering som haft direktverkande el i hela huset. har säkert suttit 25-30 KW elradiatorer i huset så misstänker att det är sedan dess.

K KungFreddie skrev:
Ah ok... nä det är vl mer 25a som är tänkt... tror de räcker. Nä självklart är sladdarna ok.. so. det är nu sitter det 4mm2 utanpåliggande till verkstaden/etc så 25 borde vara ok.
Avsäkring med 25 amp kräver MINST 6mm2 på matarledningen !!!

• Wow
Uffe A
  • Laddar…
N Nils-Ingemar skrev:
Avsäkring med 25 amp kräver MINST 6mm2 på matarledningen !!!
Gör det? Enligt TS är det utanpåliggande montering.

Intet Intet skrev:
För att dölja sitt lilla hyss kan väl TS ta och skärma av elmätaren med staniolpapper eller annat liknande, så syns inte effekttopparna. För de finns väl ingen lagring av data i elmätaren?
Jo. Om en modern elmätare inte får kontakt med nätägaren lagrar datat tills det kan skickas.
Och om kontakten är bruten ett tag så kommer nätägaren att åka ut och kolla varför.

• Gilla
Ruben Janzon och 4 till
  • Laddar…
Allt löser sig snart när effekt-tariff införs om du inte redan har fått det.
Då kommer du inte ens att vilja köra igång brödrosten ihop med kaffebryggaren på frukosten 😉
Kommer ju att införas i hela Sverige senast sista januari 2026.
Ellevio har ex samma abonnemangsavgift på 16A, 20A och 25A.
Men har då effekt-tariff som blir dyr vid många höga effektuttag.
Så fundera om och riskera inget olagligt utan fundera istället på lösningar hur du kan smeta ut effektuttagen på olika tider/tillfällen och inte samtida uttag.
Då står du bättre rustad på kommande effekt-tariffer.

• Gilla
Albireo
  • Laddar…
Fairlane
U UnoSa skrev:
Då kommer du inte ens att vilja köra igång brödrosten ihop med kaffebryggaren på frukosten 😉
Så fundera om och riskera inget olagligt utan fundera istället på lösningar hur du kan smeta ut effektuttagen på olika tider/tillfällen och inte samtida uttag.
Nja får jag var sträcka mig. Jag håller med om det är bra att försöka jämna ut effektuttaget och att inte göra något olagligt, men delarna rörande effektavgiften stämmer inte riktigt.

Effektavgiften ska inte vara införd senast sista januari 2026, utan 1 januari 2027.
De modeller vi sett hittills gör inte att det blir något problem att brygga kaffe och rosta bröd samtidigt, såvida man inte kör dessa apparater på full effekt en hel timme, vilket åtminstone inte jag gör.
Många bolag väljer också en modell där effektavgiften inte alls räknas under vissa tider på dygnet och/eller på året, så går man ett sådant avtal så behöver man inte oroa sig de tiderna åtminstone.

Jannica Pihl Jannica Pihl skrev:
Är det skärmens säkring som går? Hur mycket är den säkrad på?
Vilken skärmsäkring? Vad menar du?

U UnoSa skrev:
Effekttaxan baseras på medeleffekten under en hel timme. Jag tror inte TS lyckas köra plasmasäraren så hårt att den märks i statistiken.

• Gilla
TobbeP
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Då missförstår jag dig tydligen här:
Tydligen. Inga problem. Sånt händer ibland. 🥰

Snigla Snigla skrev:
Jag är mest nyfiken på vad som skulle hända om nått brann upp/gick sönder .. rent försäkringsmässigt? (ser de att man ändrat något antar jag att de inte betalar ut nått även om huset brinner ner?)
Det låter mycket rimligt att anta.

Snigla Snigla skrev:
Jag är mest nyfiken på vad som skulle hända om nått brann upp/gick sönder .. rent försäkringsmässigt? (ser de att man ändrat något antar jag att de inte betalar ut nått även om huset brinner ner?)

🤔

Här hade elbolaget själva satt en "fel" säkring i huvudstolpen... så när vi fick fasbortfall och de fick komma hit för felsökning var de måttligt roade när de såg att "felet" var i sin egen stolpe... dvs antagligen deras eget fel och ansvar.
Det står säkert i det finstilta. Kanske under samlingsparagrafen "grov oaktsamhet" eller liknande.
Men, de skall ju upptäcka det också.

Alfredo Alfredo skrev:
Har du några exempel på försäkringsvillkor, eller annat, som stödjer det antagandet?
Det har nog alla som har en villa/hem-försäkring. Här är utdrag av vad som står i LFs villkor. Varsågod.
--------------------------
B. Aktsamhetskrav
För att du ska få full ersättning om en skada inträffar krävs att du
följt de aktsamhetskrav som finns. För alla egendomsskador i denna
försäkring gäller generella aktsamhetskrav, se nedan. För vissa skade-
händelser finns dessutom särskilda aktsamhetskrav, dessa anges då
under respektive skadehändelse.
B.1 Generella aktsamhetskrav
Du ska:
• Följa de föreskrifter som finns i lag eller som meddelats av offentlig
myndighet.
• Vid installation endast använda sådan produkt som är godkänd av
offentlig myndighet ur miljö och/eller säkerhetssynpunkt.
• Följa tillverkarens, leverantörens och installatörens anvisningar för
installation, skötsel och underhåll. Installationer och montage ska
vara fackmässigt utförda.
• Följa de krav som ställs i Boverkets byggregler eller meddelas av
den lokala byggnadsnämnden när du bygger nytt, reparerar, bygger
om eller bygger till. Dessa krav ska följas oavsett om anmälan/
byggnadslov krävs eller inte för vidtagna åtgärder.
• Förvara och handskas med egendom så att skada eller förlust så
långt som möjligt förhindras.
• Ta hand om egendomen och underhålla den. Du ska snarast
åtgärda fel och brister, så att risken för skada så långt som
möjligt förhindras.
• Låsa de utrymmen där egendom förvaras.

B.2 Nedsättning
Om du inte följer de generella aktsamhetskraven kan ersättningen
sättas ned, se avsnittet M.6 Nekande eller nedsättning av försäkrings-
ersättning.
......
M.6 Nekande eller nedsättning av försäkringsersättning
I vissa fall kan din försäkringsersättning nekas eller sättas ned (mins
kas), på grund av att du inte följt dina skyldigheter enligt villkor och
lag. Om nedsättning blir aktuell görs en bedömning utifrån vad som
är skäligt med hänsyn till omständigheterna i det aktuella fallet.
.....
Åsidosättande av aktsamhetskrav
Har du inte följt de aktsamhetskrav som anges i villkoren kan
ersättningen från försäkringen sättas ned.
----------------------------

Som synes innehåller villkoren flera punkter som stöder antagandet att ersättning kan komma nekas.

• Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.