66 969 läst ·
74 svar
67k läst
74 svar
Byta från ojordat till jordat
Ja, förutsatt att kablarna som ansluter till centralen inte är i så dåligt skick att t ex isoleringen faller sönder när man börjar jobba med dem. Tänk dock på att det inte behöver vara någon mening i att byta ut en gammal central, bortsett från att du kanske tycker att den är ful. En gammal central är i princip outslitlig.
Nya automatsäkringar har en annan utlösningskaraktäristik än gamla porslinssäkringar så det finns en liten risk att du plötsligt kommer få problem med att säkringar på grupper som tidigare aldrig varit ett problem kommer att börja lösa ut när du byter till en modern central, om du har grupper med hög belastning.
Nya automatsäkringar har en annan utlösningskaraktäristik än gamla porslinssäkringar så det finns en liten risk att du plötsligt kommer få problem med att säkringar på grupper som tidigare aldrig varit ett problem kommer att börja lösa ut när du byter till en modern central, om du har grupper med hög belastning.
Kablarna verkar vara i bra skick. Jag hade gärna behållit den gamla centralen, men den sitter ganska illa till i hallen där vi planerar att ha en platsbyggd garderobslösning. Därför vore det bra att flytta den så det passar i planeringen.f91jsw skrev:Ja, förutsatt att kablarna som ansluter till centralen inte är i så dåligt skick att t ex isoleringen faller sönder när man börjar jobba med dem. Tänk dock på att det inte behöver vara någon mening i att byta ut en gammal central, bortsett från att du kanske tycker att den är ful. En gammal central är i princip outslitlig.
Ah, det är ju ett intressant problem. Tror dock inte att det ska vara något problem, har inga speciella högförbrukare.f91jsw skrev:Nya automatsäkringar har en annan utlösningskaraktäristik än gamla porslinssäkringar så det finns en liten risk att du plötsligt kommer få problem med att säkringar på grupper som tidigare aldrig varit ett problem kommer att börja lösa ut när du byter till en modern central, om du har grupper med hög belastning.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 232 inlägg
Frågan man vill ställa är varför du skall byta ut centralen om du inte samtidigt byter ut allt annat? Det finns skäl till att byta en fungerande diazedcentral, t ex att man renoverar resten och vill ha möjligheten till moduluppbyggnad med en massa grejjor, eller mer expansionsmöjligheter, MEN i de allra flesta fall så finns det ingen direkt anledning att byta en diazedcentral. Det är inte så att de blir något fel på dem bara för att de är gamla. Tvärtom så är de i vissa avseenden bättre än nyare centraler med dvärgbrytare.jonmo skrev:
Och som andra sagt, det är helt OK, tom att föredra, att dra nya ledare med jord (tvärtom svårare att hitta kablar som inte har det). Se som sagt bara till att de är isolerade i båda ändar och se för allt i världen till att de inte klipps av... JFB fungerar som sagt oavsett.
Jag behöver egentligen inte byta centralen, om det är ok att bara flytta den. Jag tänkte nog att gamla centraler byttes om man flyttade dem. Den är rejält tilltagen i antal platser, så det borde inte vara några problem. Trevligt, det blir ju billigare!lars_stefan_axelsson skrev:Frågan man vill ställa är varför du skall byta ut centralen om du inte samtidigt byter ut allt annat? Det finns skäl till att byta en fungerande diazedcentral, t ex att man renoverar resten och vill ha möjligheten till moduluppbyggnad med en massa grejjor, eller mer expansionsmöjligheter, MEN i de allra flesta fall så finns det ingen direkt anledning att byta en diazedcentral. Det är inte så att de blir något fel på dem bara för att de är gamla. Tvärtom så är de i vissa avseenden bättre än nyare centraler med dvärgbrytare.
Och som andra sagt, det är helt OK, tom att föredra, att dra nya ledare med jord (tvärtom svårare att hitta kablar som inte har det). Se som sagt bara till att de är isolerade i båda ändar och se för allt i världen till att de inte klipps av... JFB fungerar som sagt oavsett.
Jag ska givetvis inte pilla med detta själv, skulle kunna dra lite utanpåliggande kulo men flytta centraler och installera jfb är seriösa grejer. Dock vill jag vara tydlig mot elektrikern, eftersom jag är väldigt petig med utseendet...
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 232 inlägg
Ja, det går alldeles utmärkt att flytta den. Fast om du är noga med utseende så finns det ju nya normcentraler med lock osv. som blir mycket diskreta. (Sedan är vi några som gillar hammarlack, men det faller ju inte alla i smaken.jonmo skrev:
Sedan så tjänar ju elektrikern typiskt mer pengar om du installerar en ny, och även om det naturligtvis långt ifrån behöver vara hela skälet till att rekommendera ett byte, så är det förstås något som det är bra att veta om som kund.
Saken är att den sitter nästan rätt. Precis där den sitter är behöver vi bygga en klädkammare/garderob. Det är dock inga problem för oss om den hamnar inuti, snarare ett plus. Därmed kan den se ut lite ur som helst. Även om jag personligen också tycker att den är snyggare än de moderna plastlådorna. Till skillnad från vår förra lägenhet har denna dessutom locket kvar 
Var kan man hitta reglerna om hur pass tillgänglig en elcentral måste vara? Jag förstår att man inte får bygga in den, men finns det exempelvis regler kring vilken höjd över golvet den måste sitta på? Kan den sitta i en garderob?
Var kan man hitta reglerna om hur pass tillgänglig en elcentral måste vara? Jag förstår att man inte får bygga in den, men finns det exempelvis regler kring vilken höjd över golvet den måste sitta på? Kan den sitta i en garderob?
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 232 inlägg
Det finns även nya i plåt. Men de kostar lite mer.
Ja den kan sitta i en garderob. Men det måste finnas plats över under samt vid sidorna så att man kan jobba i den. Det finns inga regler om det, men låt sunda förnuftet råda. Tänk själv hur du skulle vilja ha det om du skall ta bort locket och ha tillräcklig plats för att kunna inspektera, koppla och så vidare.
Om du bygger en större klädkammare så är det generellt inga problem.
Ja den kan sitta i en garderob. Men det måste finnas plats över under samt vid sidorna så att man kan jobba i den. Det finns inga regler om det, men låt sunda förnuftet råda. Tänk själv hur du skulle vilja ha det om du skall ta bort locket och ha tillräcklig plats för att kunna inspektera, koppla och så vidare.
Om du bygger en större klädkammare så är det generellt inga problem.
Det finns VISST regler om hur en central får sitta, bla ska man ha "ryggnings avstånd" om jag inte missminner mig ska det vara 120 (?) cm fritt bakåt från fronten. Tyvärr sviker mig minnet men den som är intresserad går det att söka för infon finns 
...faktum är att det är delvis av dessa anledningar man börjat tala mer och mer av vikten av att potentialutjämna.lars_stefan_axelsson skrev:Det har som sagt varit uppe många gånger förut. Och statistiken talar inte för denna "självklarhet". Det var kanske sant förut, men den tiden är passerad med några decennier. I korthet: Om man ser till olycksfallsutvecklingen så gick vi från klass-0 (enkelisolering, ingen skyddsjord), via skyddsjord, till dubbelisolering+jfb. Det första var direkt livsfarligt, så farligt att man bestämde sig för att göra något och införa skyddsjord. Denna var dock inte alls lika effektiv som man hade hoppats (den kom ofta lös, eller gick av, och det är ett tyst fel, dvs det märks inte). Så lagom tills man kom på att det inte fungerade som tänkt så kom plasten stort och diskussionen blev irrelevant. Iom plasten så fick man dubbelisolering "på köpet" och statistiken gick ner i bott. Dubbelisolering fungerade där skyddsjordning inte gjort det. Dock hade man pga den historiska utvecklingen kvar de huvudlösa reglerna om anslutning av skyddsjordad utrustning i ojordade miljöer, men eftersom skyddsjordad utrustning var på kraftig tillbakagång så fick det bero.
Så ungefär 20-30 år för sent så kom regelverket ikapp iom att det blev krav på jordade uttag överallt (ja, dvs man förbjöd i praktiken ofoget med anslutningen av jordad utrustning i ojordad miljö. Europauttag som man bara kan ansluta dubbelisolerad utrustning till är ju fortfarande OK). MEN lagom tills dess så hade förutom den skyddsjordade utrustningen dessutom JFBn blivit allmän, och den eliminerade den sista lilla risken som var kvar. Så myndigheterna var som vanligt inte bara sena, utan för sena. Problemet var i stort sett över när de kom till skott.
Så nu står vi där vi gör, med jordade uttag överallt samt JFB, men inget direkt att plugga in i dem... Det enda jag kan hitta på "boningsplanet" är just datorerna och brödrosten. Den senare står i köket så det går egentligen bort (brödrosten har varit ett jordat användningsfall ganska länge, i de flesta fall). Och stationära datorer är på väg ut. Så vi får se vad det lider.
Jag uppdaterade själv till jordat närhels jag gör något jobb, men måste erkänna att det gick två år emellan jag tog lamputtagen i vardagsrummet trots att resten var gjort. Nu har jag inte en enda jordad belysningsarmatur, och det har jag fortfarande inte så det spelar ingen som helst roll, men ändå. (Och ja. Även där hade en elektriker varit framme innan och skruvat upp *ett* jordat uttag i en fö ojordad miljö.)
I United States of Assholes finns faktiskt två olika elektriker-läger som bråkat länge om vad som är viktigast. Den ena sidan säger skyddsjord och den andra säger potentialutjämning.
Ska man se det rent elektriskt tekniskt så är potentialutjämning överlägset bäst rent säkerhetsmässigt, men sen har man ju även ekonomiska och andra praktiska faktorer att tänka på så en medelväg kan nog vara vettig.
Medlem
· kronoberg
· 1 528 inlägg
Jag är med ringrostig på den fronten. Men jag ångrar att jag inte tog kort på en Central till ett större hyresfastighet. Ryggningsavstånget var nog inte ens 20cm från framkant på Elcentralerna. Vissa lådor gick inte ens öppna fullt!elmont skrev:
Tror det var en 450mm dörr in där dessutom.
Den jävla konsulten eller byggnissen som fick en idee att ens ha en 5m vägg fylld med elskåp i princip från golv till tak ska jag gladeligen knäcka ett ben på.
Idioti förekommer men här är det fan ren jävelskap.
Jag har under mina år stött på två centraler som varit så inbyggda att man rivit ner köksskåp för att komma åt centralen.
Detta är från ett välkänt bostadsområde.
Jag lider onekligen med mina kollegor i yrket som har fått byta flera tusen av dessa centralerna mot nya med automatsäkringar. Det är så pass trångt att man ej får av den gamla kåpan från centralen. Ligger med nakna skruvar där det ligger 63A på om jag inte minns galet. Skitskoj att man måste bryta 8 våningar för att kunna arbeta säkert i en lägenhet!

Som sagt Trångt! Man kan ej arbeta med bägge händerna samtidigt i dessa smala utrymmen.
Någon person var väldigt dum på 60-70 talet.
Redigerat:
En gammal gängsäkringscentral håller bra men det skadar inte med lite underhåll om den suttit ett par decennier, känna över anslutningsskruvar och passdelar, ny HB kanske och okulärt kontrollera skicket, inte långt spretande kardeler, intern jordning, ledarisoleringen intakt, byt till huvar med testhål ifall man har den sorten utan glas, komplettera med ett par jordfelsbrytare, byta skadade säkringar, passdelar samt huvar. Tomma propphuvar på tomma grupper.
Nu hoppas jag att inte diskussionen huruvida norm är bättre än gängsäkring kommer igång igen, det finns olika för- och nackdelar med bägge beroende på förutsättningar. Samma sak med skyddsjordens vara eller icke vara, väger ganska jämt tycker jag men tycker ändå det drar ner på intrycket när man ser ojordade uttag, då är första tanken direkt att alla apparater och kabel måste bytas, fast alla tänker ju olika.
Vad gäller centralens placering håller jag med om att det lätt kan bli knepigt med plats att arbeta om man är omgiven av väggar, beror på garderobens storlek men en flytt låter inte helt fel utan att veta förutsättningarna.
Nu hoppas jag att inte diskussionen huruvida norm är bättre än gängsäkring kommer igång igen, det finns olika för- och nackdelar med bägge beroende på förutsättningar. Samma sak med skyddsjordens vara eller icke vara, väger ganska jämt tycker jag men tycker ändå det drar ner på intrycket när man ser ojordade uttag, då är första tanken direkt att alla apparater och kabel måste bytas, fast alla tänker ju olika.
Vad gäller centralens placering håller jag med om att det lätt kan bli knepigt med plats att arbeta om man är omgiven av väggar, beror på garderobens storlek men en flytt låter inte helt fel utan att veta förutsättningarna.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 232 inlägg
Vad jag har hittat när jag sökt så gällde inte de reglerna i en villa. Men jag blir gärna rättad.elmont skrev:
Men visst. Sätt en lapp om att man måste ha dörren till skåpet öppen om man arbetar med centralen...
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 232 inlägg
Ja, fast det behöver inte alls bli så. Och så ofta arbetar man inte med en central, så lite obekvämt kan man stå ut med om det underlättar/förbilligar boendet.Slugge skrev:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 859 inlägg
Vad jag kunnat fiska fram så gäller 1.2 meter fritt framför en elcentral, men 0.8 meter kan tillåtas i en bostad om så behövs.
Höjd på en diazedcentral ska vara 1.7 - 2.0 meter, och för normcentral 0.9 - 2.0 meter.
Höjd på en diazedcentral ska vara 1.7 - 2.0 meter, och för normcentral 0.9 - 2.0 meter.