17 385 läst ·
63 svar
17k läst
63 svar
Byta från direktverkande el till vattenburet golvvärme
Jo, det gäller köpt energi. Men redan innan vi installerade LLVP så drog det gamla större huset med direktel ungefär som det nyare med fjärr+golvvärme. Självdrag i det gamla, FTX i det nyare.Demmpa skrev:
Hur menar du med "drog färre kWh"?
Menar du köpt energi eller menar du vad själva huset förbrukade?
Jag misstänker att det är köpt energi du menar, för då blir det per automatik lägre mängd köpt energi med en värmepump, oberoende om det är tex LLVP, LVVP, BVP, FLVP, eftersom en VP tar energi från någon annan energikälla än bara elen, å en fjv-central är 1:1 i köpt energi kontra avgiven energi.
Alltså för att kunna jämföra golvvärme med någon annan typ av värmeavgivande enhet(er) så är det bara vad huset förbrukar/kräver som är det intressanta att jämföra.
Ett sätt att jämföra golvvärme med radiatorer är att bägge systemen har samma energikälla, tex elgolvvärme kontra elradiatorer eller vattenburen golvvärme kontra vattenburna radiatorer där.det är samma "panna" i bägge fallen. All annan jämförelse är som att jämföra äppel med päron.
Det blir en lätt tröttsam diskussion om energi hit eller dit. Alla hus har olika förutsättningar och olika brukarvanor. Det kan kan lätt skilja 50% på varmvattenförbrukningen. Någon nöjer sig med 18 gr varmt inne medan vissa vill ha 23 gr. Det skiljer c:a 5% per grad i förbrukning osv. Du kan ha självdrag och låg luftomsättning, enbart F-ventilation med hög luftomsättning eller FTX system. Det finns säkert fler variablerB Bte skrev:
Transmissionsförlusten går att beräkna om man vet U-värden. Ventilationsförlusten går att beräkna om man vet luftomsättning inkl.otätheter. Brukarvanor går bara att gissa.
BVP håller längre än LVVP ja.TRJBerg skrev:
1. Behöver mer info om golvkostruktionen för att ge användbara råd.
2. Jag har själv vattenburen golvvärme (bergVP) i två plan. Massiva trägolv (35mm) ovanpå. Termostater i alla rum. Fungerar bra hos mig. Använder termostaterna främst för att ställa ner temperaturen i oanvända rum (t ex gästrummen) och för sovrummet där jag vill ha det kallt.
Har inget problem med kallras från fönstren.
(Har f ö en inredd vindsvåning ovanpå de två planen med golvvärme. Har f n ingen värme på där, det räcker med värmläckaget från de nedre planen.)
3. Om ekonomin är viktig behöver du räkna på det. Kanske kan 2-3 LLVP klara värmen utan att elelementen går igång? Men är huset från 1979 så är nog isoleringen otillräcklig för det. Och hur är isoleringen i golvet?
Och LLVP tappar effektivitet när det är mycket kallt.
Och vad är kostnaden för vattenburna element med rördragning överallt?
4. En fördel med golvvärme är att man slipper element. Underlättar möblering (och estetiskt bättre om man är känslig).
Om man har vattenburna element så måste man dra rör till dem, vilket man måste ta med i kalkylen.
5. Själv skulle jag fundera på bergvärme. Tror de håller längre än LVVP och med mindre problem.
Man räknar med LVVP håller ca 15 år och BVP ca 20 numera.
I praktiken håller åtminstone ofta BVP längre än vad man kalkylerar och jag misstänker att detsamma gäller för LVVP.
Men snittet tar förmodligen hänsyn till att en viss andel havererar lite i förtid för att dom gått hårt.
Och det brukar kunna bli svårt med reservdelar efter 10-15 år.
En LLVP har ytterligare lite kortare förväntad livslängd har jag för mig men skillnaden är liten.
Så länge som man har relativt öppen planlösning så är en LLVP svårslagen eftersom investeringen är nästintill obefintlig och den kan spara betydande mängder energi.
Dock har den nackdelen att rum som har dörrar kommer den att ha svårt att förse med värme så där blir det i så fall fortfarande El-radiatorer i de flesta fall vilket gör att man når en gräns där det blir svårt att spara mer el utan att köpa mängder med värmepumpar.
Om jag skulle försöka komma upp i samma energibesparing med LLVP som jag har idag med BVP så hade jag behövt luftvärmepumpar med åtminstone 10 inomhusdelar för att få ordentlig värme i alla rum. Så där har man en begränsning som gör den lika dyr som en BVP om man ska spara samma mängd energi.
Men man kan ju fortfarande sätta 1 eller 2 till de större ytorna i huset och spara en hel del även om man inte kan nå ända fram.
Det är möjligt men jag har aldrig stött på ett hus med självdrag som har fullgod ventilation.K karlmb skrev:
tilllräckligt bra för att det i de flesta lägen inte ska bli besvärande dåligt ja, men alla hus med självdrag som jag har erfarenhet av har haft undermånlig ventilation så fort man blir fler än 1-2 personer i huset.
Och under sommarhalvåret så ger självdrag exakt 0 i ventilation och det är definitivt undermånligt. Visa mig gärna det självdragshus som har fungerande ventilation utan temperaturskillnad.
Och mig veterligen så är det i stort sett inga hus med självdrag som når upp till normen på 0,35 l/s och kvadratmeter.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden