17 385 läst ·
63 svar
17k läst
63 svar
Byta från direktverkande el till vattenburet golvvärme
Jag gjorde motsvarande resa för ca 5 år sedan i mitt 120kvm direkteluppvärmda hus med platta på mark från -78. Det är lite isolering under plattan (dock väldigt lite med moderna mått, typ 5 cm), huset är byggt med en elvärmeslinga i plattan längs ytterväggarna, och har haft noll fuktproblem sedan tidigare. Med det i åtanke så körde vi på. Vi använde Flooré EPS-spårskivor 25mm som ger viss isolering ned mot plattan. Numera har även LK en motsvarande lösning - CombiBoard EPS 30mm. Vi fick även flytta upp alla dörrkarmar och en del eluttag, men det var ändå i samband med en totalrenovering av hela våningen så det gjorde inte så mycket. Drog även vattenrör till övervåningen för att kunna byta ut elradiatorerna där mot vattenradiatorer. Resultatet är en fullständig succé där komforten och temperaturjämnheten i hela huset höjts betydligt, och uppvärmningskostnaden har dessutom gått ner en aning. Golvvärmerör, fördelare, shunt, termostater osv är från LK - 16mm rör och trådbundna "offentlig lokal"-termostater som frun inte kan gå och pilla på. I efterhand har vi insett att shunten egentligen inte hade behövts då vi skaffat tillräckligt stora element på övervåningen så att det duger att köra samma temp i elementen och golvvärmen. Det är svårt att komma med en siffra för totalkostnad då det var ganska mycket annat i samma projekt (omdragning av ventilation, frånluftsvärmepump, nytt kök, ändrad planlösning, målning, nya golv/innertak osv osv) men jag gissar grovt på ca 250k. Från mitt håll kan jag bara rekommendera mycket starkt - men jag skulle nog inte ha vågat om det funnits tendenser till fuktproblem. Grannarna med likadana hus har tofflor på vintern och är lite avundsjuka.
Hus från -66 ej luft/vatten värmepump utan liten elpanna och golvvärme i plåt utfrästa spår.tog bort det gamla golvet furugolv. Ansåg att ev luftvatten värmepump skulle bli för stor investering. IsoleratgolvB Bagge16 skrev:Hej
Har precis köpt en enplansvilla på 140kvm från 1979 där tidgare ägare har använt direktverkande el till uppvärmningen, samt en luftvärmepump i ena änden av huset. Nu var det ett äldre par som bodde där och de har inte använt mycket el så det finns ingen bra historik att gå efter
I samband med renoveringen, där jag ska riva upp det gamla, sletna golvet i hela huset och byta nytt, så fick jag ett tips från en byggfirma om jag kanske ska tänka på att byta till vattenburet golvvärme, nu när jag ändå ska riva upp golvet, byta vattenledningar och bygga om köket, badrumet
Nu ber jag er i forumet om hjälp då jag kan inte mycket om detta ämnet
Vad kan det landa på?
Är det verkligen värt det?
Tacksam för all tips
samt 3 glasfönster = bra värme i hela huset
Hus byggt 82, ca 120 kvm, då ren direktel som uppvärmning. Blev onödigt dyrt.J Josth skrev:
2005 satte vi in en 2000 kg tung fristående täljstensugn.
Har öppen planlösning, så det är mysigt och varmt.
Går åt ca 15 kbm kastad kluven ved om året. Trevligt pyssel för den som gillar att bearbeta veden i vårsolen.
Numer värmer vi bara garaget med direktel, såpass att det inte fryser.
Har funderat på en LVP, som ett litet komplement.
Direktverkande el och luftluftvärmepump är jättebra till 140 kvadrat. El är billigt idag. Bo i huset ett par år och känn efter hur du trivs som det är nu. Dessa ständiga renoveringar som nya ägare gör utan att kolla hur det är i det nyköpta huset är tveksamt. Elvärme fryser inte,det gör vattenburen värme om man har oturB Bagge16 skrev:Hej
Har precis köpt en enplansvilla på 140kvm från 1979 där tidgare ägare har använt direktverkande el till uppvärmningen, samt en luftvärmepump i ena änden av huset. Nu var det ett äldre par som bodde där och de har inte använt mycket el så det finns ingen bra historik att gå efter
I samband med renoveringen, där jag ska riva upp det gamla, sletna golvet i hela huset och byta nytt, så fick jag ett tips från en byggfirma om jag kanske ska tänka på att byta till vattenburet golvvärme, nu när jag ändå ska riva upp golvet, byta vattenledningar och bygga om köket, badrumet
Vad kan det landa på?
Tacksam för all tips
Jag tror det kan vara motiverat att kasta ett öga på den evidens som råder inom ämnet. Se gärna en komparativ studie som tittat närmare på just golvvärme vs radiatorer: https://www.mdpi.com/2075-5309/10/1/5. I slutändan blir det en avvägning mellan kostnad eller komfort 
Detta är mycket bra, vi har bytt från direktverkande el till bergvärme och golvvärme och minskat vårt inköp av el med 85% kolla mer på www.effektsamverkan.seB Bagge16 skrev:Hej
Vad kan det landa på?
Tacksam för all tips
Inte är det dock valet av golvvärme som i så fall sparat in energi åt dig. Du skriver inte heller ett ord om hur förutsättningarna ser ut i golvet. Du säger inte heller ett ord om vad det kostar. Släng på det en länk till en säljare av energilösningar och det luktar riktigt illa. Detta låter i princip som vilket solcellsbolag som helst som försöker övertyga mig om att skaffa solpaneler med "cherry picking" av siffror.L lonanders skrev:
Om du skall hjälpa TS så får du vara betydligt tydligare med detaljerna, annars luktar det bara dold reklam om detta.
På övervåningen la vi norsk golvvärme, dvs vi rev taket nerifrån och skruvade fast plåten med rör på undersidan. På bottenvåningen la vi cellplast 13 cm innan nytt golv. Vi styr med ett eget system med dallasgivare esp32 och Home Assistant bland annat efter Nordpools timspotprispacman42 skrev:
Inte är det dock valet av golvvärme som i så fall sparat in energi åt dig. Du skriver inte heller ett ord om hur förutsättningarna ser ut i golvet. Du säger inte heller ett ord om vad det kostar. Släng på det en länk till en säljare av energilösningar och det luktar riktigt illa. Detta låter i princip som vilket solcellsbolag som helst som försöker övertyga mig om att skaffa solpaneler med "cherry picking" av siffror.
Om du skall hjälpa TS så får du vara betydligt tydligare med detaljerna, annars luktar det bara dold reklam om detta.
Jag styr min LLVP och min FLVP med Domoticz utifrån elpris och har också fått ned mina uppvärmningskostnader dramatiskt. Jag kan dock inte säga att jag fått ned dem med 85% då det trots alla mina energimätare är svårt att identifiera vad som är värme och vad som inte är värme, men det är kanske där någonstans jag hamnade. Mitt hus drar ca 1MWh i månaden oavsett sommar eller vinter (här ligger bland annat badtunna, två elbilar och relativt sett ineffektiv uppvärmning av varmvatten via min FLVP). Och eftersom jag har min LLVP på bottenvåningen så har jag väldigt bra komfort i husvärmen också.L lonanders skrev:
Trots allt detta så kan jag inte rekommendera andra att göra likadant. Jag kan berätta om mina förutsättningar, så detaljerat det bara går och sedan får de göra sin egen bedömning. För mig så hade det kanske blivit en LVVP istället om det inte vore för att:
- mina element (vatten) var underdimensionerade. De dimensionerande för ett FTX-system, men när jag som nybliven husägare för 20 år sedan behövde hjälp med nytt värmesystem (FTXen var trasig, pannan en ren elpanna, samt att värmen inte hade räckt till för förra ägarna ens när de fungerade,med eldade istället med ved) så lurade IVT-säljarna på mig en FLVP utan att ens räkna på radiatorernas kapacitet. Jag hade då inte kompetensen och de blåste mig totalt.
- jag hade ingenstans att placera utedelen till en LVVP i närheten av där min FLVP står idag
- jag fick en ny och installerad LLVP för under 20 000 kr (som jag tjänade in på mindre än ett år, detta var nämligen i början av januari -22)
- jag behövde redundans i värmen eftersom FLVPn började vara gammal och det var vinter
- jag hade ingen möjlighet att börja byta befintliga radiatorer, då hade vi behövt flytta ut ur huset ett par veckor
- vi har dessutom enrörssystem
- vi hade en perfekt placering för en LLVP.
- osv
För oss var LLVP rätt val, men det behöver inte vara det för andra.
Hur styrdes de gamla elradiatorerna?L lonanders skrev:
Vilken medeltemperatur var det i bostaden?
Mellan vilka temperaturer svängde det?
Vilket medelCOPvärde har värmepumpen?
Vilken medeltemperatur är det i bostaden?
Mellan vilka temperaturer svänger det?
Utan att byta värmesystem, så har jag genom att optimera värmesystemet genom att injustera förinställningen på varje radiatorventil samt injustering av centrala reglersystemet gällande värmekurvan (kurvlutningen och parallellförskjutningen) kunna sänka energiförbrukningen.
Edit: bytt Radiatortermostat till radiatorventil.
Redigerat:
Hej. Läser din fråga samt de svar som kommit. Många bra men andra förstår jag inte. Har ett hus från samma period och lagt mkt tid och haft många kontakter. Huset är 1+1/2 plans villa. Har direktverkande olje element plus en luft luft. Ville sätta in vattenburen golvvärme k hela huset. Fått två offerter på liknande totalpris (450-500,000) med luft/vatten. Du kommer aldrig tjäna in detta i elpris. Aldrig. Det kommer vara superskönt men är det värt det??? Om du byter ut/kompletterar med två extra luft/luft så kommer du få ner kostnaden rejält jämfört med idag dock. Enormt mycket billigare med högre värme i huset. Sedan kan du ju välja om du vill ha varmt om fötterna men då är det, som redan sagt, svårt med isoleringen i dessa hus. Kommer antingen bli kort i tak, vilket ingen köpare vill ha, eller/och fuktskador. Vårt hus är 140m2 byggt 1994.B Bagge16 skrev:Hej
Vad kan det landa på?
Tacksam för all tips
Jag har gjort exakt det i ett hus på 175 + 60.B Bagge16 skrev:Hej
Vad kan det landa på?
Tacksam för all tips
Vi har inte lagt in golvvärmen i kök, badrum och tvättstuga ännu eftersom vi inte har tagit tag i renoveringen av dom ännu. Det är draget rör så man kan trä dit slang men läggningen av golvvärmen kommer att ske när vi renoverar dom rummen av förklarliga skäl.
Det är inte i närheten av billigt.
I vårt fall så kostade själva laggningen av golvvärmeslingorna i nästan hela husetsamt installation av fördelningscentraler och rördragningen ca 230 000 Kr. (Utfördes av firman som vi köpte bärgvärmepumpen av.)
Sen tillkommer den nya parketten som kostade 100 000 (Vi lade den själva.)
Sen tillkom ju såklart också bergvärmepumpen med installation som i vårt fall kostade 270 000 inklusive extra djupt borrhål och en rätt tilltagen värmepump (Vi hade säkert kunnat klara oss med en klenare och billigare samt betydligtt grundare hål men när man gör det en gång så ville vi inte snåla)
Så får oss så stannade kalaset på 600 000 totalt. 330 000 om man bortser från bergvärmepumpen.
Hade vi valt radiatorer under fönstren så hade vi sparat lite över 50 000 på installationen
Du har ju lite mindre samt ingen källare så du behöver bara en fördelningscentral samt mindre golvyta.
Jag skulle misstänka att du hamnar på någonstans mellan 150 000 och 200 000 för att lägga själva slingorna och spårad golvspån och sedan tillkommer själva parketten eller annat golv som ytskikt då.
Sen tillkommer då såklart en värmepump som förser slingorna med värme då. (Om du inte räknar med att köra en elpatron och ser slingorna som bara förberedelse). BVP till ert hus som förmodligen klarar sig med en lite mindre än vårt hus pga mindre storlek och bättre isolering skulle antagligen kosta 200 000 - 250 000. Gör i så fall borrhålet lite extra djupt så är det framtidssäkrat. (70 meter extra borrhål kostar bara 20 000- 30 000 men gör att du helt tar bort risken för frysning i hålet.)
En LVVP är en del billigare men inte riktigt lika effektiv när det är riktigt kallt och håller inte lika länge. Samt att man med borrhålet får möjligheten att kunna plocka frikyla för att få "gratis" AC i huset.
Så det är en del pengar.
I vårt fall så har jag räknat ut att sedan sista veckan i Oktober förra året när vi fick pumpen i drift så har den sparat oss 25 000 kr i elräkningar för uppvärmning och varmvatten. (drygt 15 000 kWh sparat)
Men då är vårt hus rejält dåligt isolerat. De delar som nu har golvvärme har tillsammans med varmvatten fått ca 20 000 kWh värme från pumpen som istället bara förbrukat ca 4500 gör att producera dom.
Med bara direktverkande el så hade vi troligen legat på över 25 000 kWh om året i el bara för värmen och varmvattnet. (Baserat på att jag kan se att de kvarvarande elradiatorerna drar en del el om vi inte plötsligt börjat bränna ohyggliga mängder på hushållsel.