17 385 läst ·
63 svar
17k läst
63 svar
Byta från direktverkande el till vattenburet golvvärme
Golvvärme funkar väldigt dåligt i ett hus från 70-talet, det är ett på tok för trögt system och gör att inneklimatet blir ganska dåligt. I en källare med stabila förutsättningar ja ( förutsatt rätt isolering i golv). Kan bli tajt att effekten räcker till kalla nätter på vintern.
Ekonomiskt är det luft/luft som gäller, komfort så är det radiatorer som förvisso kan vara lämpliga att montera om större renovering utförs.
Ekonomiskt är det luft/luft som gäller, komfort så är det radiatorer som förvisso kan vara lämpliga att montera om större renovering utförs.
Allt är ju relativt, det beror på dels placering av huset (i Sverige), samt konstruktion och hur mycket som är gjort under åren, ex. Bytt fönster, tilläggaisolerat etc.L Liljeros skrev:Golvvärme funkar väldigt dåligt i ett hus från 70-talet, det är ett på tok för trögt system och gör att inneklimatet blir ganska dåligt. I en källare med stabila förutsättningar ja ( förutsatt rätt isolering i golv). Kan bli tajt att effekten räcker till kalla nätter på vintern.
Men visst, man bör få ner effektbehovet först för att det ska fungera bra. Annars är risk för vandrande inomhusklimat och mer energianvändning än nödvändigt.
På vilket sätt är golvvärme ett på tok för trögt system? Det beror väl på hur den utformas?L Liljeros skrev:Golvvärme funkar väldigt dåligt i ett hus från 70-talet, det är ett på tok för trögt system och gör att inneklimatet blir ganska dåligt. I en källare med stabila förutsättningar ja ( förutsatt rätt isolering i golv). Kan bli tajt att effekten räcker till kalla nätter på vintern.
Golvvärme ingjuten i betongplattan är ett trögt system. Golvvärme i golvspånskivor ovanpå isolering är inte ett trögt system och det är väl den typen som är aktuell i den här tråden?
Nu var det inte jag som gjorde jobbet men mitt hus från -79 är konverterade till vattenburen golvvärme.
Fuktproblem fanns så när tidigare ägaren installerade nivellgolv passade han på. Isoleringen hänger i luften under golvspån så det finns några cm för ventilation av plattan..
Upplever att det fungerar bra och jag kan trycka in IKEA skåp med 1mm marginal 😎..
Fuktproblem fanns så när tidigare ägaren installerade nivellgolv passade han på. Isoleringen hänger i luften under golvspån så det finns några cm för ventilation av plattan..
Upplever att det fungerar bra och jag kan trycka in IKEA skåp med 1mm marginal 😎..
Du har fortfarande 15mm trä att jobba mot mellan rumsluften och där värmen levereras vilket skapar en tröghet, en radiator är väsentligt mycket snabbare och värmen kommer på rätt ställe (vid fönster). Strålningsvärme är också det i sig en trög metod för uppvärmning medan radiatorer har högre andel konvektion. Primärt är detta ett problem vid solinstrålning. Man får helt enkelt acceptera lite större variation i innetemperatur.useless skrev:
Gävle och söderut bör effekten räcka till i ett 70-talshus men högre upp finns risk att man får det tufft om man tänkt ha trägolv då man inte kan trycka ut för hög temp i golven. Andra aspekter är att man kan få kondens på insidan om glasen vid gamla fönster och troligtvis rediga problem med imma på utsidan av fönstren delar av åren vilket minskar väsentligt med radiatorer även om det är ett problem även där.
Har du mekaniskt ventilerat golv (fläkt) eller är det bara nivellgolvet? Jag tvingade försäkringsbolaget att sätta in fläkt då plattan är oisolerad, samt nivell hade de som rekommendation. Försäkringsbolaget ville först inte betala för de, men då sa jag att mitt hus ska göras enligt tillverkarens anvisning och fackmannamässigt utfört, allt enligt vad som krävs av försäkringsvillkoret. De skulle inte få bli ett fuskbygge. Då gav de med sig 😊G Greger_08 skrev:Nu var det inte jag som gjorde jobbet men mitt hus från -79 är konverterade till vattenburen golvvärme.
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Det stämmer mycket av de du säger.L Liljeros skrev:Du har fortfarande 15mm trä att jobba mot mellan rumsluften och där värmen levereras vilket skapar en tröghet, en radiator är väsentligt mycket snabbare och värmen kommer på rätt ställe (vid fönster). Strålningsvärme är också det i sig en trög metod för uppvärmning medan radiatorer har högre andel konvektion. Primärt är detta ett problem vid solinstrålning. Man får helt enkelt acceptera lite större variation i innetemperatur.
Gävle och söderut bör effekten räcka till i ett 70-talshus men högre upp finns risk att man får det tufft om man tänkt ha trägolv då man inte kan trycka ut för hög temp i golven. Andra aspekter är att man kan få kondens på insidan om glasen vid gamla fönster och troligtvis rediga problem med imma på utsidan av fönstren delar av åren vilket minskar väsentligt med radiatorer även om det är ett problem även där.
Men du kan trycka ut 40-45 grader säkert på golvet, om avkylningen (effektbehovet) finns, golven ska helst inte bli varmare än 27-30gr. Men kyls golvet av effektbehovet kan man köra högre framledningstemp. Men då blir det istället dyrare att köra. Därför kan de då vara mer kostnadseffektivt att köra element. Dels för förlusterna i golvet samt då den högre energiåtgången i form av höga framledningstemperaturer.
Så vet man med sig att man har högt energibehov i huset, ja då bör man fundera om golvvärme är optimalt. Samt vilka åtgärder som krävs mot ex. Undvika fuktvandring från platta ut i huskonstruktionen.
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 5 628 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 5 628 inlägg
JA! Alla dagar i veckan! Isolera om också. Byt också alla fönstren till 3-glas om det inte redan är gjort!B Bagge16 skrev:Hej
Har precis köpt en enplansvilla på 140kvm från 1979 där tidgare ägare har använt direktverkande el till uppvärmningen, samt en luftvärmepump i ena änden av huset. Nu var det ett äldre par som bodde där och de har inte använt mycket el så det finns ingen bra historik att gå efter
I samband med renoveringen, där jag ska riva upp det gamla, sletna golvet i hela huset och byta nytt, så fick jag ett tips från en byggfirma om jag kanske ska tänka på att byta till vattenburet golvvärme, nu när jag ändå ska riva upp golvet, byta vattenledningar och bygga om köket, badrumet
Nu ber jag er i forumet om hjälp då jag kan inte mycket om detta ämnet
Vad kan det landa på?
Är det verkligen värt det?
Tacksam för all tips
Vi har gjort samma resa! Huset är från 1968. Vi hade inte tvekat en sekund om vi köpte ett nytt hus liknade ditt och skulle riva upp golven!
har en fläktZ zlay3r skrev:Har du mekaniskt ventilerat golv (fläkt) eller är det bara nivellgolvet? Jag tvingade försäkringsbolaget att sätta in fläkt då plattan är oisolerad, samt nivell hade de som rekommendation. Försäkringsbolaget ville först inte betala för de, men då sa jag att mitt hus ska göras enligt tillverkarens anvisning och fackmannamässigt utfört, allt enligt vad som krävs av försäkringsvillkoret. De skulle inte få bli ett fuskbygge. Då gav de med sig 😊
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 5 628 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 5 628 inlägg
Vårt är från 1968, och det fungerar fantastiskt bra, vi har gjort samma sak. Vi har varm hela tiden. Grannen som inte har har gjort det har 17 grader i undervåningen när utetemperaturen går ner till nollan. Vi har om vi vill 22-23 grader.L Liljeros skrev:Golvvärme funkar väldigt dåligt i ett hus från 70-talet, det är ett på tok för trögt system och gör att inneklimatet blir ganska dåligt. I en källare med stabila förutsättningar ja ( förutsatt rätt isolering i golv). Kan bli tajt att effekten räcker till kalla nätter på vintern.
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 5 628 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 5 628 inlägg
Vi köpte allt hos Rinkeby rör. Det var det billigaste stället för Upnors system.J Jan_G skrev:Att byta från direktverkande el till vattenburet höjer garanterat värdet på huset. Hur mycket beror på var huset ligger. Kanske kolla med mäklaren du köpte av ?
Delarna till själva golvet, spårskivor, plåtar och slang kostar ca 550:-/m2.
Sen till kommer fördelningsenhet och lite annat, kanske 20 000:-
Termostater och styrning av rumsvärmen, ca 20 000:-
Åsså har du timkostnad för rörkrökaren som ska koppla in alltihop om du inte gör det själv.
Själva pannan, Luft-vatten värmepump, Mistsubishi får du i runda slänga 100 000:- inst o klar.
Har du tid så bila alla golven. Isolera och lägg golvvärme. Har själv gjort det i vårt hus (byggt 1952)B Bagge16 skrev:Hej
Har precis köpt en enplansvilla på 140kvm från 1979 där tidgare ägare har använt direktverkande el till uppvärmningen, samt en luftvärmepump i ena änden av huset. Nu var det ett äldre par som bodde där och de har inte använt mycket el så det finns ingen bra historik att gå efter
I samband med renoveringen, där jag ska riva upp det gamla, sletna golvet i hela huset och byta nytt, så fick jag ett tips från en byggfirma om jag kanske ska tänka på att byta till vattenburet golvvärme, nu när jag ändå ska riva upp golvet, byta vattenledningar och bygga om köket, badrumet
Vad kan det landa på?
Tacksam för all tips
Tidsödande javisst men slutresultatet blir så mycket bättre. Varmt om fötterna is the shit 😇
Medlem
· Västerbotten
· 306 inlägg
Jag köpte ifjol ett hus på -77 med oisolerad platta på mark samt ingjutna reglar och uppvärmt med direktverkande el, denna har jag på halva huset nu gjort ett gediget jobb för att få bra isolerings värde i golvet samt golvvärme, denna sida var det tävttstuga, kök samt ett badrum på. Nästa år kommer jag göra samma på andra halvan av huset där är det två sovrum, vardagsrum samt bastu och badrum.B Bagge16 skrev:Hej
Vad kan det landa på?
Tacksam för all tips
Min konstruktion var/är oisolerad platta på mark med ingjutna reglar samt uppreglat golv med isolering direkt mot betongen, golvspån, övergolv.
Jag rev ut allt och bilade bort de ingjutna reglarna, gjöt igen spåren med vanlig betong i samma veva rev jag även gips+spånskivor från väggarna då det saknades plast på vissa delar och skarvarna i plasten var inte tejpade(delvis i ett badrum) så det blev att byta lite isolering också pga detta.
Så det blev ny plast i väggarna och jag reglade ut 45 installationsskikt(liggande för att bryta köld brygga i den mån det går) med osb+gips på.
golvet blev flytspacklat för att få jämn yta.
Sedan nya konstruktionen blev nerifrån sett.
Jape ventgolv
cellplastisolering 100mm 3 olika lager lagt i olika riktning
spårad golvspån med slang
övergolv
nya innerväggar blev uppreglade ovanpå jape ventgolvet för att inte ligga direkt an mot plattan och jape ventgolv är ventilerat golv som bygger totalt 7mm.
Jag valde även rektangulära kanalerna till ventgolvet som jag byggt in i väggen så dessa inte syns för både till och frånluft i golvet.
Vill du ha lite bilder och mer information så citera detta inlägg så kan jag ge relativt mycket detaljer på alla de olika momenten om så önskas.