17 385 läst ·
63 svar
17k läst
63 svar
Byta från direktverkande el till vattenburet golvvärme
Sida 1 av 5
Hej
Har precis köpt en enplansvilla på 140kvm från 1979 där tidgare ägare har använt direktverkande el till uppvärmningen, samt en luftvärmepump i ena änden av huset. Nu var det ett äldre par som bodde där och de har inte använt mycket el så det finns ingen bra historik att gå efter
I samband med renoveringen, där jag ska riva upp det gamla, sletna golvet i hela huset och byta nytt, så fick jag ett tips från en byggfirma om jag kanske ska tänka på att byta till vattenburet golvvärme, nu när jag ändå ska riva upp golvet, byta vattenledningar och bygga om köket, badrumet
Nu ber jag er i forumet om hjälp då jag kan inte mycket om detta ämnet
Vad kan det landa på?
Är det verkligen värt det?
Tacksam för all tips
Har precis köpt en enplansvilla på 140kvm från 1979 där tidgare ägare har använt direktverkande el till uppvärmningen, samt en luftvärmepump i ena änden av huset. Nu var det ett äldre par som bodde där och de har inte använt mycket el så det finns ingen bra historik att gå efter
I samband med renoveringen, där jag ska riva upp det gamla, sletna golvet i hela huset och byta nytt, så fick jag ett tips från en byggfirma om jag kanske ska tänka på att byta till vattenburet golvvärme, nu när jag ändå ska riva upp golvet, byta vattenledningar och bygga om köket, badrumet
Vad kan det landa på?
Tacksam för all tips
Kostar ju en del att bara lägga golvvärmeslingorna men borde vara ganska lätt att räkna ut.
Sen tillkommer kostnaden för enheten som ska värma vattnet (LVVP, FLVP, fjärrvärme).
Bör ju framförallt kolla hur grunden är isolerad (om den är det) så det dels inte generar fuktproblem men också att du inte lägger 50% på att värma marken under huset.
Normalt idag är väl 3-400mm EPS i plattan om man ska ha golvvärme.
Sen tillkommer kostnaden för enheten som ska värma vattnet (LVVP, FLVP, fjärrvärme).
Bör ju framförallt kolla hur grunden är isolerad (om den är det) så det dels inte generar fuktproblem men också att du inte lägger 50% på att värma marken under huset.
Att byta från direktverkande el till vattenburet höjer garanterat värdet på huset. Hur mycket beror på var huset ligger. Kanske kolla med mäklaren du köpte av ?
Delarna till själva golvet, spårskivor, plåtar och slang kostar ca 550:-/m2.
Sen till kommer fördelningsenhet och lite annat, kanske 20 000:-
Termostater och styrning av rumsvärmen, ca 20 000:-
Åsså har du timkostnad för rörkrökaren som ska koppla in alltihop om du inte gör det själv.
Själva pannan, Luft-vatten värmepump, Mistsubishi får du i runda slänga 100 000:- inst o klar.
Åsså har du timkostnad för rörkrökaren som ska koppla in alltihop om du inte gör det själv.
Själva pannan, Luft-vatten värmepump, Mistsubishi får du i runda slänga 100 000:- inst o klar.
Håller med om just detta att kolla hur grunden är isolerad.Dede77 skrev:
Kostar ju en del att bara lägga golvvärmeslingorna men borde vara ganska lätt att räkna ut.
Att värma marken minskar ju nyttan , men det går att leva med.
Golvvärme + LVVP/BVP(beronde på var i landet man har huset, samt om man har planer på att värma pool mha husets VP) ger bra el besparing oavsett om man värmer marken eller inte.
Dock är det detta med fuktproblem som man bör tänka till på så att man inte gör något som gör att man får fuktproblem.
Inget roligt att lägga ut en massa tusen på golvvärme (och iofs få lägre elräkning några år) och sen tvingas riva pga fuktproblem
Villa från -79, då är det mycket troligt att det är en oisolerad platta med cellplast ovanpå. Jag skulle vara rätt orolig för uppvärmningskostnaderna med golvvärme. Så fundera på om du kan höja golvet för att få in mer isolering. I min villa från -89 hade jag 7cm cellplast på betongen, vilket är i minsta laget med golvvärme.
Så om du satsar på golvvärme så kanske det är läge att höja golven också. Jag har numera 9 cm isolering i de rum jag renoverat. Men det leder ju till andra problem, när jag skall montera in IKEAs 237 cm garderober får jag kapa dem ett par centimeter i underkant av sockeln (jag har sänkt taket 1 cm med nytt innertak också, eller jag har inte sänkt, jag bytte ut sänkningen som tidigare ägare gjort från lågkvalitativ panel till huntonit).
Tänk efter på vilka konsekvenser det får bara...
Så om du satsar på golvvärme så kanske det är läge att höja golven också. Jag har numera 9 cm isolering i de rum jag renoverat. Men det leder ju till andra problem, när jag skall montera in IKEAs 237 cm garderober får jag kapa dem ett par centimeter i underkant av sockeln (jag har sänkt taket 1 cm med nytt innertak också, eller jag har inte sänkt, jag bytte ut sänkningen som tidigare ägare gjort från lågkvalitativ panel till huntonit).
Tänk efter på vilka konsekvenser det får bara...
Eftersom golvvärme är ett trögt system samt att termostater bara ska strypa flödet när rummet får extra värmetillförsel via tex solinstrålning så är rumstermostater, ställdon, styrenhet(er) en onödig kostnad som aldrig sparas in.J Jan_G skrev:
Ska man ha termostater till golvvärmen så bör det vara med golvgivare.
Har man någon typ av värmepump så bör flödet aldrig justeras med termostater utan framledningstemperaturen ska regleras med centrala reglersystemet ihop med värmepumpen.
Det finns bara ett sätt att minska värmeförlusterna ner genom golvet till marken, det är isolering.M Mawe85 skrev:
För att få dit mer isolering så behöver det antingen "gräva ur" befintligt golv/platta eller lägga på mer isolering ovanpå befintlig och på så sätt minska takhöjden.
100 papp för en luft vatten mitsubishi räcker knappast.
Hur tänker du där?? 🤔 Det är årtal 2025!!
När vår CTC luft vatten från 2005 gick sönder för 2 år sedan, så fick vi en offert på mitsubishi luft vatten värmepump på ca 140 installerad o klar
Valde fjärrvärme för 130 istället inkl avsaltningsmaskin bagasoft inkl en Inne givare och en utgivare
Minimal plats för fjärrvärme centralen i tvättstugan.
Och ingen ful ute del som låter som en Boeing 747 vid start, och utan 1 miljon grejer som kan gå sönder på luft vatten
Har trygghetsavtal för 39kr /mån och dom kommer 24/7 då det är lokalt, 365 dagar om året.
Jag betalar 79 öre, bundet i 5 år till
Jag ställer in önskad temp på centralen, utan en massa inställningar som det var tidigare på ctc..
Hatar sånt
Fjärrvärme, det är enkelt och det bara funkar
Har även en luft luft Fujitsu värmepump som vi använder mest som kyla /AC på sommaren
Och varmvattnet kommer direkt efter några sekunder överallt... Och det är varmt kan jag lova, golvvärme i badrummet är såååå Nice, betydligt bättre värme i slingorna med fjärrvärme än tidigare luft vatten
Det enda som inte ingår i trygghetsavtalet är cirkulationspumpen, och den kostar ca 2500..
Servat Salt maskinen nu i våras o det gick på 1200 kr.
Ska göras var 24e månad...
Inte ändrat nån inställning på 2 år, och elementen under vinter halvåret ger duktigt med jämn värme i hela huset..
Så jäkla skönt att slippa en ful ute del med en massa inställningar som måste göras, och varmvatten hela tiden så länge man vill
Hur länge håller en luft vatten vs fjärrvärme (central)
Min grannes central är 45 år gammal
och tuffar på, bytt några packningar o cirkulationspump..
Jag värmer 100kvm+105 kvm
Hur tänker du där?? 🤔 Det är årtal 2025!!
När vår CTC luft vatten från 2005 gick sönder för 2 år sedan, så fick vi en offert på mitsubishi luft vatten värmepump på ca 140 installerad o klar
Valde fjärrvärme för 130 istället inkl avsaltningsmaskin bagasoft inkl en Inne givare och en utgivare
Minimal plats för fjärrvärme centralen i tvättstugan.
Och ingen ful ute del som låter som en Boeing 747 vid start, och utan 1 miljon grejer som kan gå sönder på luft vatten
Har trygghetsavtal för 39kr /mån och dom kommer 24/7 då det är lokalt, 365 dagar om året.
Jag betalar 79 öre, bundet i 5 år till
Jag ställer in önskad temp på centralen, utan en massa inställningar som det var tidigare på ctc..
Hatar sånt
Fjärrvärme, det är enkelt och det bara funkar
Har även en luft luft Fujitsu värmepump som vi använder mest som kyla /AC på sommaren
Och varmvattnet kommer direkt efter några sekunder överallt... Och det är varmt kan jag lova, golvvärme i badrummet är såååå Nice, betydligt bättre värme i slingorna med fjärrvärme än tidigare luft vatten
Det enda som inte ingår i trygghetsavtalet är cirkulationspumpen, och den kostar ca 2500..
Servat Salt maskinen nu i våras o det gick på 1200 kr.
Ska göras var 24e månad...
Inte ändrat nån inställning på 2 år, och elementen under vinter halvåret ger duktigt med jämn värme i hela huset..
Så jäkla skönt att slippa en ful ute del med en massa inställningar som måste göras, och varmvatten hela tiden så länge man vill
Hur länge håller en luft vatten vs fjärrvärme (central)
Min grannes central är 45 år gammal
och tuffar på, bytt några packningar o cirkulationspump..
Jag värmer 100kvm+105 kvm
Redigerat:
Om det idag är golv direkt på betongplatta så köp en extra LLVP istället, lönar sig inte.B Bagge16 skrev:Hej
Vad kan det landa på?
Tacksam för all tips
Troligen oisolerad platta och du skulle behöva höja golvet vilket skapar merarbeten (innedörrar mm)
Så har jag gjort (fast jag hade FLVP innan som bara värmer tre rum idag - två badrum samt att den hjälper till i ett tredje), min LLVP betalade sig på mindre än ett år - installerad januari 2022.haha5810 skrev:
Kylan från en LLVP är ju oslagbar på sommaren. Vi kyler till 19 grader på bottenvåningen varje dag då elen är som billigast. Man sover väldigt bra då. Och kyla är nästan gratis (mycket energisnålare) jämfört med värme.
På vintern värmer vi till 26 grader på natten när elen är billig (den lagrade tempen i möblerna når dock aldrig det), sovrummen är ju stängda då. Men då får vi någon grad extra buffrad till de dyra elpriserna på dagen (då termostaten står på 21 grader).
70-tals enplansvilla + golvvärme låter inte som den bästa kombinationen. Mest troligt har du en oisolerad betongplatta, bara det är en riskkonstruktion pga tillskjutande fukt. Om man sen även värmer upp plattan uppifrån så både ökar fuktvandringen plus att man värmer marken istället för huset. Jag hade inte tagit den risken, du har såklart möjlighet att bila upp och gjuta om plattan, men då snackar betydligt mer jobb.
Jag har precis satt in en frånluftsvärmepump och golvvärme/radiatorer i ett 170kvm stort radhus. Ingen golvvärme i källaren som har betonplatta men på andra planen. Total kostnad är runt 250 000 inkl radiatorer (i sovrum), värmepump, golvvärme på ca 60kvm, rörarbete osv. Och då la jag in golvvärmen själv + en del rördragning osv. Du får nog räkna med något liknande om du vill sätta in vattenburen värme. För mig funkade inte LLVP speciellt bra pga. planlösning osv.
Enklaste och mest ekonomiska lösningen är mest troligt att sätta in en (eller kanske tom två) extra luft-luft-pumpar istället.
Jag har precis satt in en frånluftsvärmepump och golvvärme/radiatorer i ett 170kvm stort radhus. Ingen golvvärme i källaren som har betonplatta men på andra planen. Total kostnad är runt 250 000 inkl radiatorer (i sovrum), värmepump, golvvärme på ca 60kvm, rörarbete osv. Och då la jag in golvvärmen själv + en del rördragning osv. Du får nog räkna med något liknande om du vill sätta in vattenburen värme. För mig funkade inte LLVP speciellt bra pga. planlösning osv.
Enklaste och mest ekonomiska lösningen är mest troligt att sätta in en (eller kanske tom två) extra luft-luft-pumpar istället.
Jag har just lagt in ca 85kvm golvvärme med mixat träsystem (spårad spån + plåtar) samt en del ingjutet i flytspackel.J Jan_G skrev:Att byta från direktverkande el till vattenburet höjer garanterat värdet på huset. Hur mycket beror på var huset ligger. Kanske kolla med mäklaren du köpte av ?
Med spårad spån + släta spån för spackling, plåtar där de behövdes, slang, styrning, fördelning (6st slingor)
Landade vi säkert på 100.000kr i bara material. Sen kommer då rörkrökaren till.
Spårat spån 400kr/st + upp/ner/vändskivor 200kr/st drar iväg som tusan. För att inte tala om plåtarna för 70kr/st (150st).
Integeral för 18k, skåp för 5000kr, styrning för 10000kr, slang för 10.000kr
Ja det drar iväg.
Flytspackel kostnad är inte inräknad.
Skulle jag göra om det, skulle jag köpa billigare spån, skippa upp/ner/vändskivor och istället fräsa egna. De skulle dra ner priset en aning.
Men billigt blir det inte. Räkna på minst 550kr/kvm i material men gärna 1000kr/kvm med installation, beroende på system och vad du gör själv.
Innan hade jag radiatorer, räknar definitivt inte hem installationen, men det var möjligt för att vi åkte på en vattenskada i hela källaren, så med lite eget jobb i återställandet och med försäkringspengar kunde vi sätta in ett nivellgolv med mekanisk ventilation som då tillät att vi kunde köra golvvärme ovanpå en oisolerad platta. Samt så räknade jag då hem att köpa golvvärme till det med ersättningen från försäkringsbolaget. Finns en tråd här som heter från stomme och uppåt där du kan se hela förloppet från sanering/rivning till nu återställt.
Redigerat: