Byggahus.se

Byta från 400V- till 230V-spis

1. G
    Medlem · 3 inlägg

GunnEne

Medlem
    Jag har köpt en begagnad spis till sommarstugan. Möjligen hade jag för bråttom, för jag har fått problem. Jag har tre 16 A-säkringar till spisen. Den gamla spisen är märkt 400V. Installationen är troligen från byggåret, dvs. 1975. Spisen som står där nu är yngre, gissningsvis ca 20 år gammal. Den är ansluten med Perilex (eller liknande – tre runda stift och ett platt i mitten). Den nygamla spisen har en induktionshäll och är märkt med 240V. Den har en Perilex-propp. Kan jag alls använda denna spis och vad behöver en elektriker i så fall förändra?

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    20210502_172830.jpg

2. L
    Husägare · Skåne · 3 548 inlägg

Leif i Skåne

Husägare
    Det finns minst 30 st lika frågor på forumet! Sök!
    Om bilden är från nya spisen så skall den kopplas 3-faser med Nolla.
    Ett Perilex uttag skall ha nolla, men det var inte så noga förr!
    Enklast är att lossa/slå ifrån säkringar, och sedan skruva av höljet på uttaget och kolla att där är 5 trådar med en blå upp till vänster.
    Har du ett mätinstrumentet kan du mäta med säkringar till 230V mellan nollan och dom 3 övriga faserna.

3. G
    Medlem · 3 inlägg

GunnEne

Medlem
    Jag har läst en del trådar som tar upp ämnen likt mitt. Tyvärr är jag för okunnig för att bli hjälpt av det jag har läst. Jag kanske var för otydlig med min fråga så jag försöker igen: Kan jag ansluta den spis jag köpt, eller ej? Det vore bra att veta innan jag tar kontakt med en elektriker.

4. D
    Besserwisser · E · 15 723 inlägg

Daniel 109

Besserwisser
    Det beror på om det finns nolla i uttaget eller inte. Det ska det göra, men det är inte helt ovanligt att det saknas. Din förra spis behövde inte nollan.

5. Fairlane
    Medlem · Stockholms Län · 4 775 inlägg

Fairlane

Medlem
    Det är inget med spisen i sig som gör att den inte kan fungers på en viss plats.
    Uttaget du har ska du göra tillsammans med din nya spis, om uttaget har en nolla inkopplad. Saknas nollan så fixar elektrikern det. Dvs ska du ändå ringa en elektriker så kommer hen ordna det.

6. Bo.Siltberg
    Hobbyelektriker · Värmland, Molkom · 18 863 inlägg

Bo.Siltberg

Hobbyelektriker
    Som sagt, det enda viktiga är att du kontrollerar att ditt perilexuttag har en nolla inkopplad. Gör denna kontroll helst både genom att titta under huven på uttaget och genom mätning av spänningen.

Sedan finns lite bakgrundsinformation om din spis här: Det är en "fuskspis" du har.
    https://www.byggahus.se/forum/threads/spisbibeln.244911/page-4#post-4018672

7. G
    Medlem · 3 inlägg

GunnEne

Medlem
    Tack för era tips. Vid nästa besök i stugan ska jag se om det finns nolla.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.