HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Lumen är ett mått på hur mycket ljus, som kommer ut. Finns tabeller för " översättning av motsvarande" gamla glödlampors effekter i Watt. Exempelvis motsvarar 200-250 lm ungefär en " gammal" 25 W glödlampa.
Ok. Denna information betyder att lampan jag köpt är alldeles för svag styrka i med andra ord....det står att det är 25 W på den.
Detta är ju en utelampa. Blir ju bara lite mysbelysning utanför ytterdörren.....

Det fanns inga andra lampor som hade starkare styrka i butiken....:oops:

Redigerat:
  • Gilla
Husköpare 8 och 1 till
  • Laddar…
Fel av Åke Fel av Åke skrev:
Där har du ju en passande lampa! Om det skulle vara fel lampa kommer det inte att bli kortslutning eller börja brinna, så var lugn! I detta fallet ser det ju ut att vara rätt lampa, det som kan hända, eftersom vi inte vet något om det, är att lampan lyser lite svagare eller starkare än den som satt där innan.
Den kommer att lysa alldeles för svagt är jag rädd. Men jag får väl prova först innan jag säger något.

Mazen Mazen skrev:
Du behöver en som är på ca 800-900 lumen vilket är ca 70-75 watt. En sådan kan du köpa på tex Classe, Rusta, ÖoB..

Här är en guide
[länk]

Classe har tex denna
[länk]
Tack för den jättebra guiden:)

Fairlane
25W på en LED-lampa? Det är rätt mycket. 11W motsvarare väl en gammal 75W ungefär. Det står kanske något annat?
Om inte ICA har så kanske det finns en Clas Ohlson, Jula, Biltema, ÖoB eller vad som helst som säljer lampor som har.

Eller så testar du om den räcker till. Gör den det så är det ju klart. Om inte så duger den kanske tills du hittar en annan starkare och så flyttar du denna till valfri lampa inomhus.

Hittar du ingen lokalt så kan du alltid beställa en på nätet. De kostar en slant, men håller rätt länge.

Fairlane Fairlane skrev:
25W på en LED-lampa? Det är rätt mycket. 11W motsvarare väl en gammal 75W ungefär. Det står kanske något annat?
Om inte ICA har så kanske det finns en Clas Ohlson, Jula, Biltema, ÖoB eller vad som helst som säljer lampor som har.

Eller så testar du om den räcker till. Gör den det så är det ju klart. Om inte så duger den kanske tills du hittar en annan starkare och så flyttar du denna till valfri lampa inomhus.

Hittar du ingen lokalt så kan du alltid beställa en på nätet. De kostar en slant, men håller rätt länge.
Tack för alla bra svar. Nu sitter lampan på plats,och den lyser starkare än jag trodde:DPerfekt.

• Gilla
Fel av Åke och 4 till
  • Laddar…
Det börjar "sätta sig" nu med lumen. Ca 400 Lumen blir bra på en utomhuslamp, enligt min mening.
800 Lm när det ska lysa ordentligt över matbord etc.

Jag har väldigt svårt att tro att ICA säljer LED lampor på 25W. Max i vanlig handel brukar vara 10 - 15W, vilket motsvarar 60 - 70W av en gammal glödlampa.

Lampan som satt där sedan tidigare ser ut som en vanlig relativt ny LED lampa (om det inte är en lågenergilampa, som i så fall ändå inte är jättegammal).

H hempularen skrev:
Jag har väldigt svårt att tro att ICA säljer LED lampor på 25W. Max i vanlig handel brukar vara 10 - 15W, vilket motsvarar 60 - 70W av en gammal glödlampa.

Lampan som satt där sedan tidigare ser ut som en vanlig relativt ny LED lampa (om det inte är en lågenergilampa, som i så fall ändå inte är jättegammal).
Jodå,Ica säljer visst LED lampor på 25 watt:D

• LED-glödlampa från ICA Home förpackad, märkt 3,6W motsvarande 25W, varmvitt sken.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Husköpare 8 Husköpare 8 skrev:
Jodå,Ica säljer visst LED lampor på 25 watt:D
Den är på 3,6w vilket motsvarar 25w av den gamla typen av glödljus :D

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.