Hej!
Bor i norr och nu blir det snabbt mörkt på kvällarna. Är därför trevligt med en fasadlampa bredvid ytterdörren.
Och har en sådan tur att ha en sådan på mitt hus.
Nu är det så,att lampan inuti kupolen behöver bytas. Skickar med en bild på lampan så ni ser hur den ser ut.
Jag är inte vidare teknisk alls,men jag tänker jag både vill och kan lära mig ett och annat på detta forum.
Har provat att skruva av skruvarna i lampan men får ej loss den så jag kan byta lampa.
Är rädd att om jag tar i för mycket,att jag då har sönder något.
Är det någon här som har lust att hjälpa mig (över forumet,förstås,ni behöver ej komma hit) att förklara för mig hur jag får loss lamp kupolen så jag kan byta lampan?
Är det något speciellt jag bör tänka på när jag provar få loss den?
Har fått en superb hjälp härinne när jag frågat förr gällande mitt hus.
Tacksam för svar.
Bor i norr och nu blir det snabbt mörkt på kvällarna. Är därför trevligt med en fasadlampa bredvid ytterdörren.
Och har en sådan tur att ha en sådan på mitt hus.
Nu är det så,att lampan inuti kupolen behöver bytas. Skickar med en bild på lampan så ni ser hur den ser ut.
Jag är inte vidare teknisk alls,men jag tänker jag både vill och kan lära mig ett och annat på detta forum.
Har provat att skruva av skruvarna i lampan men får ej loss den så jag kan byta lampa.
Är rädd att om jag tar i för mycket,att jag då har sönder något.
Är det någon här som har lust att hjälpa mig (över forumet,förstås,ni behöver ej komma hit) att förklara för mig hur jag får loss lamp kupolen så jag kan byta lampan?
Är det något speciellt jag bör tänka på när jag provar få loss den?
Har fått en superb hjälp härinne när jag frågat förr gällande mitt hus.
Tacksam för svar.
Tack för svar. Kupolen gick att ta loss. Nu gäller det bara att veta vilken lampa jag ska sätta dit istället för den jag tog bort.E etompau skrev:
Lampan som satt där var tydligen rätt gammal,för personalen i butiken visste ej vilken typ av lampa jag ska ha....så det blev lite intressant....
Ska ju vara en lampa som tål rätt sträng kyla med eftersom den ska sitta ute. Aja,får åka in igen och kolla vilken typ jag ska ha.
Husägare
· Västerviks kommun
· 466 inlägg
Bra att det har löst sig så långt! Du har ju fått fina råd i tidigare inlägg. Tag ett kort på ljuskällan (lampan) så kan säkert forumet hjälpa dig med det också. Annars gör du som tidigare nämnts, tar med lampan till butiken så hjälper de dig med att få rätt. I mina utomhusarmaturer har jag både lågenergilampor och LED-lampor.
Jag åkte in till stan enbart för att köpa en ny lampa,bor rätt långt in i skogen,och jag tog förstås med den gamla lampan,men som jag skrev ovan,så visste ej personalen vilken lampa jag skulle ha.Fel av Åke skrev:
Bra att det har löst sig så långt! Du har ju fått fina råd i tidigare inlägg. Tag ett kort på ljuskällan (lampan) så kan säkert forumet hjälpa dig med det också. Annars gör du som tidigare nämnts, tar med lampan till butiken så hjälper de dig med att få rätt. I mina utomhusarmaturer har jag både lågenergilampor och LED-lampor.
Misstänker att den gamla lampan är gammal och att dom har hunnit ändra formen på lampan? bland annat.
Det blev klurigt detta med att veta vilken lampa jag ska ha.
Kan jag ta vilken lampa som helst,en vanlig inomhus lampa,till ute lampan? Rätt sockel då förstås.
Eller så får jag ta bild på den gamla lampan och lägga ut här. Jag köpte nämligen en lampa som jag TROR är rätt,men är osäker. Kan ju lägga in en bild på den med. Ett ögonlock bara.
Och framför allt,VAD HÄNDER om jag sätter i fel lampa? Blir det kortslutning då? Förstörs lampan/kan det börja brinna? Sådant strul vill jag förstås undvika
Nu så kommer lite bilder på lamporna.
Lampan till vänster i bild,är den gamla lampan som satte i och som behöver bytas.
Lampan till höger köpte jag i ren "desperation". Chansade på att det var rätt lampa,men nu när jag kom hem,börjar jag tvivla.
Och som sagt,personalen i butiken visste inte vilken lampa jag skulle ha.....
Så vad tror ni,?
Lampan till vänster i bild,är den gamla lampan som satte i och som behöver bytas.
Lampan till höger köpte jag i ren "desperation". Chansade på att det var rätt lampa,men nu när jag kom hem,börjar jag tvivla.
Och som sagt,personalen i butiken visste inte vilken lampa jag skulle ha.....
Så vad tror ni,?
Lumen är ett mått på hur mycket ljus, som kommer ut. Finns tabeller för " översättning av motsvarande" gamla glödlampors effekter i Watt. Exempelvis motsvarar 200-250 lm ungefär en " gammal" 25 W glödlampa.
Husägare
· Västerviks kommun
· 466 inlägg
Där har du ju en passande lampa! Om det skulle vara fel lampa kommer det inte att bli kortslutning eller börja brinna, så var lugn! I detta fallet ser det ju ut att vara rätt lampa, det som kan hända, eftersom vi inte vet något om det, är att lampan lyser lite svagare eller starkare än den som satt där innan.


