Låter jättefel. Hur har du kopplat jfb?

tommib
Hmm.... Nu såg jag den blå plinten nere till vänster. Det var alltså inte den jag avsåg utan den svarttejpade tåten som går till nollskenans tredje grova anslutning. Vad är det för något? Biledar från EKLK eller något annat?

Hur som helst är det fel som du har gjort. Om inkommande PEN sitter i en plint så ska det vara en PEN-plint (dvs den ska vara gulgrön). Från den ska det gå vidare en gulgrön till PE-skenan och en blå till ingångssidan på JFB. Från JFBs utgångssida tar man sedan en blå till nollskenan. Om du har kopplat direkt från PEN till N-skena kommer JFB inte fungera som den ska.

Färgerna är väl inte dödligt viktiga iofs men jag tycker man ska göra rätt. Däremot är kopplingen också knasig.

Edit: Jag ser faktiskt ingen ledare alls varken in eller ut på JFBs första plint. Är det något kopplat där eller är det så tokigt som det ser ut?

Redigerat:
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Jag ska rita upp det men det blir först vid veckoslutet. Men JFB är med, ni kan vara lugna. Inkommande PEN går till den blå klämman längst ned till vänster, den kan jag ju byta till en gröngul om det är riktigare.

Tack för intresset iaf.

tommib
Ärligt talat ser det ut som att JFB inte är med. Jag ser nu när jag tittar noga en blå som ser ut att gå från nedre vänstra anslutningen på JFB till nollskenan. Men om det går en ledare direkt från PEN-plinten till nollskenan kommer den inte spela någon roll. Jag ser inte någon ledare alls från övre vänstra plinten på JFB.
Och jag undrar fortfarande vad den tejpade ledaren i högra skruvanslutningen är? De andra verkar då vara inkommande ledare från PEN-plinten och ledare från JFB.

• Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
Av beskrivningen att döma kan inte denna central vara driftsatt med en funktionsduglig JFB. Tycker inte det kan vänta till helgen Thomas. En enkel liten ändring torde ställa detta tillrätta. Ingenting att försöka dölja.

Inte ens en suddig bild kan hindra de skarpögda på detta forum !

tommib
Nej, jag skulle inte heller vänta. Ändringen är (sannolikt) mycket enkel. Inkommande PEN ska gå dels till PE-skenan och dels till ingången på JFB. Så den blåa som går från den blå plinten till Nollskenan ska ändras så att den är gulgrön med blå tejp och gå till ingången på JFB. Om det är som jag tror så matas då nollplinten av den andra blå RK6an från JFBs utgång. Då blir det rätt.

Anledningen till att jag tjatar om den svarttejpade saken på tredje skruven är att jag är orolig att det är en vidarematning till något annat och att det också är en fyrledare (dvs TN-C-kopplat med PEN) som inkommande kabel. Effekten av detta, när JFB kopplas rätt, är att om JFB löser blir det PEN-brott mot nästa central. Om matningen till nästa central är plockad innan JFB blir det tråkigt.

Edit: Ja, det är ju också otillåtet att gå TN-C -> TN-S -> TN-C. Men det är hela centralbygget också....

Det ser ju ut på bilden som det saknas nolla genom jfb. Det är också så Thomas beskriver det.

Å andra sidan så skulle ju jfb lösa ut direkt om bara faserna går igenom jfb.

Och som sagt tommib's oro för den där tejpade ledaren på nollplinten är viktig att ta på allvar. OM det är som han misstänker så kan du få brand när jfb löser ut.

Man ser på bilden att när kåpan på centralen sitter på kommer FK-trådarna mellan centralen och säkerhetsbrytaren (till värmepumpen) att synas lite. Det hade varit bra om det hade suttit ett kabelhölje runt trådarna som går in i säkerhetsbrytaren, höljets ändar ska vara inne i centralen och i säkerhetsbrytaren.

• Gilla
GK100
  • Laddar…
tommib
Ja, så ska det kopplas. Utgående nolla från jfb till nollskenan. Är det kopplat så? För det ser inte ut så påden första bilden.

Mikael_L skrev:
...
Därifrån en 6mm2 nolledare (blå) gärna märkt med ett varv gulgrön tape i ändan, som går till JFB.
På andra sidan JFB en 6mm2 blå till nollskenan. ...
tommib skrev:
...
Så den blåa som går från den blå plinten till Nollskenan ska ändras så att den är gulgrön med blå tejp och gå till ingången på JFB. ...
Kan bara hålla med om vad de flesta skriver om att det verkar skumt men är svårt att se på den oklara bilden, alltså läge att se till att det är rätt och inga latenta fel som kan ställa till det mer eller mindre farligt.

Dock kan vi i pausen se lite på ovanstående klipp ur två både kompetenta och intresserade skribenter på elsidan, det är läge att om vi ska följa färgkoder så får det vara rätt och enligt praxis ovanstående fyller inte detta.

Alltså PEN gul/grön med blå tilläggsmärkning, undantag tex koncentrisk ledare i EKKJ 3 x X + X vars funktion anses uppenbar genom utförandet på ledaren.
Neutral före JFB oavsett om den härstammar från redan uppdelad TNC-S eller ren TN-S eller PEN / PE skena är identifierad genom blå färg eftersom det är en nolla och inget annat.
Givetvis då även blå nolla vidare efter JFB.

Detta inte sagt för att klaga bara för att hålla upp fanan lite när vi ändå riktar tadel (välförtjänt troligtvis) mot TS.

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 2 till
  • Laddar…
Ja så är det kopplat. Var nere nu och kollat mot skissen. Fastrådarna har jag inte ritat. Den svarttejpade saken har jag glömt var den var till men ska öppna centralen en gång till.

tommib
Ok. Det var väldigt svårt att se på bilden men nu när du säger att den finns där kan man med mycket god vilja skönja en liten blå tråd till på "PEN-plinten" nere till vänster. Ursäkta om jag är lite tjatig men på din ursprungliga beskrivning i #57 lät det väldigt fel. Bilden är också väldigt lågupplöst så det är svårt att se detaljer.

GK100: Tack för rättelsen! Idag var alltså ännu en bra dag, då jag har lärt mig något nytt! Jag antar att samma gäller för en nolla som plockas från PE-plinten till en värmepumpsgrupp som ligger utanför (före) JFB? Min är idag gulgrön med blå tejp för att elektrikern som monterade det tyckte det var bra så...

• Gilla
hempularen
  • Laddar…
GK100 skrev:
...
Detta inte sagt för att klaga bara för att hålla upp fanan lite när vi ändå riktar tadel (välförtjänt troligtvis) mot TS.
Och även om jag inte lärde mig (så mycket) nytt om hur färgerna skall vara ordnade i en central, så lärde jag mig iaf ett nytt ord!

Och varje dag man lär sig något är ju en bra dag! :)

Men vad är det för fel då på kopplingen, anna t än att det syns dåligt?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.