Sue Cia, jag var chefingenjör vid bygget av världens längsta högspänningssjökabel så lite vet jag om impedans.
 
Thomas_Blekinge skrev:
Sue Cia, jag var chefingenjör vid bygget av världens längsta högspänningssjökabel så lite vet jag om impedans.
Nu tog ju tråden helt plötsligt en mera spännande vändning. Berätta mer!
 
S
Thomas_Blekinge skrev:
Sue Cia, jag var chefingenjör vid bygget av världens längsta högspänningssjökabel så lite vet jag om impedans.
OK, och hur använde du dessa siffror när du bytte din elcentral? Vilka kontroller gjorde du efter utfört montage?
Du hävdar ju att din anläggning fungerar, då vill jag veta hur du kom fram till det.

Du skulle kunna skita i att ha säkringar över huvud taget i huset, lägga in alla gruppledningar direkt på fasskenorna. Detta skulle säkert fungera i flera år, en elcentral har inte till uppgift att sprida ut elektricitet i huset, om det var så enkelt så skulle du kunna lägga alla ledare under en bult.
 
SueCia skrev:
Du skulle kunna skita i att ha säkringar över huvud taget i huset, lägga in alla gruppledningar direkt på fasskenorna. Detta skulle säkert fungera i flera år, en elcentral har inte till uppgift att sprida ut elektricitet i huset, om det var så enkelt så skulle du kunna lägga alla ledare under en bult.
Njae, jag förstår din upprördhet, men elcentralen har ju också till uppgift att sprida ut elektricitet i huset. Om man lägger alla gruppledningar på en skruv så måste man som konsekvens bryta all ström till hela huset för minsta lilla arbete på en gruppledning (t ex byta fast ansluten tvättmaskin).

Så även om det inte fanns säkringar i centralen så är det praktiskt att enkelt kunna bryta eller i alla fall frånskilja enskilda gruppledningar, så den funktionen hade man säkert ändå haft. (Om inte annat så genom enskilda skruvar för varje grupp på någon skena. Duger ju för frånskiljning iaf.)

(Sedan är det ju trevligt att ni vurmar så för mätning som en del av kontroller av utfört arbete. Om ni nu bara kunde få åtminstone en minoritet av yrkesverksamma elektriker att faktiskt göra sådana i praktiken, så skulle mycket vara vunnet).
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Jag tycker SueCia's frågor är relevanta. Vi vet inte mycket annat än att Thomas bestämt sig för att byta elcentral, troligen oberoende av vad vi tycker. Men vi behöver inte måla fan på väggen för det. Det är faktiskt inte rocket science om man har grunderna. Jag undrar hur många elektriker som kontrollerar frånkopplingstiderna med diazed vs dvärg innan...
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
S
lars_stefan_axelsson skrev:
Njae, jag förstår din upprördhet, men elcentralen har ju också till uppgift att sprida ut elektricitet i huset. Om man lägger alla gruppledningar på en skruv så måste man som konsekvens bryta all ström till hela huset för minsta lilla arbete på en gruppledning (t ex byta fast ansluten tvättmaskin).

Så även om det inte fanns säkringar i centralen så är det praktiskt att enkelt kunna bryta eller i alla fall frånskilja enskilda gruppledningar, så den funktionen hade man säkert ändå haft. (Om inte annat så genom enskilda skruvar för varje grupp på någon skena. Duger ju för frånskiljning iaf.)

(Sedan är det ju trevligt att ni vurmar så för mätning som en del av kontroller av utfört arbete. Om ni nu bara kunde få åtminstone en minoritet av yrkesverksamma elektriker att faktiskt göra sådana i praktiken, så skulle mycket vara vunnet).
Absolut, men då kan vi väl säga så att alla gruppledningar läggs in över en enkel 1polig brytare vid centralen istället, då kan du bryta varje grupp för sig och anläggningen fungerar så till vida att man ha ström där man ska ha ström.

Jag håller med om att det inte är många elektriker som gör beräkningar på utlösningstider. Däremot finns det inte en enda elektriker på firman jag jobbar som inte gör en installationscheck innan drifttagning. Där Meggning, kontinuitetsprov och JFBtest får ses som de absolut viktigaste punkterna.
 
Jag kan ta lite bilder. I mörkret med blixt.
 
Jag har testat mina kunskaper och installerat en säkerhetsbrytare utomhus för en avloppspump som kommunen ska ta över.
De kräver då en sådan låsbar säkethetsbrytare inom synhåll samt en JFB. Är inte det idiotiskt? Om det finns en säkerhetsbrytare så varför ska det finnas en JFB för deras ändamål?
 
Thomas_Blekinge skrev:
Är inte det idiotiskt? Om det finns en säkerhetsbrytare så varför ska det finnas en JFB för deras ändamål?
Jag blir mer och mer övertygad om att vi har å göra med ett troll.
 
Jag vet inte riktigt vad ett troll är. Min fråga var från början hur man slippa sitta i mörkret när man byter elcentral. Sedan ville andra prata om behörighet och kunskap. Det ville inte jag.
 
Thomas_Blekinge skrev:
Hej,

helgens uppgift är att byta elcentral pga krav på JFB. Jag vet att man kan komplettera proppskåpet med FFB i normkapsling, och jag vet att man ska vara behörig elektriker för att göra det.
Men nu är det dags. Hur gör ni erfarna för att göra detta i källarens mörker, och hur borrar ni hål i väggen utan el? Jag antar att man stänger av elen vid byte av elcentral?;-)
Köpte en Gira central men den känns ju betydligt sladdrigare än den ABB som jag köpte tidigare.
Nu har jag slarvigt nog inte läst hela tråden men lyse ordnas mha batterilykta, pannlampa, gasollykta eller att man på någon sätt anordnar ett tillfälligt uttag som kan vara spänningssatt under arbetet, samt en sladdlampa. En elektriker/elkunnig människa har inga problem med detta. Man kan även tänka sig en skarvsladd från någonstans det finns ström, annan byggnad, grannen eller nåt.
Hål borras med batterimaskin, eller ett tillfälligt uttag, skravsladd osv.
Stå i halvdunkel och riva i en central var vardagsmat på den tiden man var elmoj, antagningskriterium Nr ett för att bli eletriker är bra mörkerseende...:cool::D
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
Propphuv utan glas, skarvsladd med bortklippt stickpropp, resten får man räkna ut själv :)
 
Vik, detta låter som riktigt hemmapulråd för mig som hart fått så mycket skit redan!
 
Thomas_Blekinge skrev:
Jag har testat mina kunskaper och installerat en säkerhetsbrytare utomhus för en avloppspump som kommunen ska ta över.
De kräver då en sådan låsbar säkethetsbrytare inom synhåll samt en JFB. Är inte det idiotiskt? Om det finns en säkerhetsbrytare så varför ska det finnas en JFB för deras ändamål?
De två skydden skyddar i två helt olika situationer.

JFB skyddar för den händelse att du har ett isolationsfel på pumpen så att höljet blir spänningsförande. Någon kan komma åt det vid service där man inte tänker göra ingrepp i pumpen.

Säkerhetsbrytaren finns som skydd när man gör ingrepp i pumpen.

Kravet verkar i högsta grad vettigt.
 
Du har inte fått skit i denna tråd, utan du har fått välmenande råd. Kanske en del självklara saker, kanske en del nyttigt, vi vet ju inte din kunskapsnivå, endast att du tänker byta elcentral. Känner du att du har 100 % koll på detta så ok, det avgörande är alltid att resultatet blir bra. Följ gärna upp här.
 
  • Gilla
VikHe
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.