18 682 läst ·
76 svar
19k läst
76 svar
Byta elcentral i totalt mörker?
Medlem
· Blekinge
· 12 224 inlägg
Det kommer att bli mitt mandomsprov (närmare 60 år).
Vad det gäller nollskenor så är det minst lika många nollskenor som du har JFB i centralen.
Varje JFB är kopplad till sin egen nollskena, och alla grupper som matas från just den JFB'n måste ovillkorligt ha nollan ansluten till den nollskenan. Annars händer det som hände mig.
Jag visste det som sagt redan innan misstaget, men det är som sagt lätt att ha otur när man tänker.
Men jag upprepar - så alla hör det nu - se till att grupperna är anslutna till rätt nollskena.
I min central har jag en nollskena mer än JFB (jag har 3 nollskenor (en väldigt kort) och två JFB) och jag har en säkringsgrupp utan JFB-skydd, den till värmepumpen som är fast ansluten. Denna grupp är alltså ansluten till den korta nollskenan som inkommande nolla ligger.
För att reda ut detta i ditt fall så måste du veta om du har TN-S eller TN-C matning.
Varje JFB är kopplad till sin egen nollskena, och alla grupper som matas från just den JFB'n måste ovillkorligt ha nollan ansluten till den nollskenan. Annars händer det som hände mig.
Jag visste det som sagt redan innan misstaget, men det är som sagt lätt att ha otur när man tänker.
Men jag upprepar - så alla hör det nu - se till att grupperna är anslutna till rätt nollskena.
I min central har jag en nollskena mer än JFB (jag har 3 nollskenor (en väldigt kort) och två JFB) och jag har en säkringsgrupp utan JFB-skydd, den till värmepumpen som är fast ansluten. Denna grupp är alltså ansluten till den korta nollskenan som inkommande nolla ligger.
För att reda ut detta i ditt fall så måste du veta om du har TN-S eller TN-C matning.
Medlem
· Blekinge
· 12 224 inlägg
Tack Mikael för goda råd.
Tack pnilz, jag kan ju lite om el (plus och minus, eller hur var det) så jag får leta efter något annat för min livskris ;-)
Tack pnilz, jag kan ju lite om el (plus och minus, eller hur var det) så jag får leta efter något annat för min livskris ;-)
Du ger dock intryck att kunna alldeles alldeles för lite om starkströmsel för att ett centralbyte ska kännas som ett lämpligt projekt. Du kan inte börja med lite nya strömbrytare och någon trappkoppling typ .. ? 
Men om du verkligen ger dig på detta, med knappa kunskaper så tycker jag att det är bäst att du frågar väldigt mycket istället för att chansa. Jag kommer åtminstone svara.
Men bäst känns det att du kanske skulle leja bort det, faktiskt.
Men om du verkligen ger dig på detta, med knappa kunskaper så tycker jag att det är bäst att du frågar väldigt mycket istället för att chansa. Jag kommer åtminstone svara.
Men bäst känns det att du kanske skulle leja bort det, faktiskt.
Moderator
· Stockholm
· 57 801 inlägg
Jag blev ännu mera orolig över frågan "skall alla in på samma nolla"? Det är typexempel på frågeställning som man måste veta vad som gäller och varför. Vet man inte det, och förstår precis varför, så kommer man att ställa till en rejäl katastrof förr eller senare.
Mitt problem är att den biten begriper jag, men jag vet inte vilka andra mindre uppenbara frågeställningar jag är omedveten om.
Jag kan tillägga att jag hjälpte grannen i somras, inte att installera en central, men att felsöka varför han hade 400V i uttagen efter bytet, som han gjorde själv. Det handlade just om en felaktig nollinkoppling. och det var ett betydligt mer knepigt fel, än att koppla till fel nollskena.
Mitt problem är att den biten begriper jag, men jag vet inte vilka andra mindre uppenbara frågeställningar jag är omedveten om.
Jag kan tillägga att jag hjälpte grannen i somras, inte att installera en central, men att felsöka varför han hade 400V i uttagen efter bytet, som han gjorde själv. Det handlade just om en felaktig nollinkoppling. och det var ett betydligt mer knepigt fel, än att koppla till fel nollskena.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 840 inlägg
Thomas, du har väl en bra bild att utgå ifrån, t.ex denna?
Det finns som sagt inget som helst utrymme för tveksamheter kring hur en central med JFB kopplas.
Har man två JFBer blir det ännu kinkigare. Denna tråd är ganska rolig..
https://www.byggahus.se/forum/el/101501-2-jordfelsbrytare.html?showAll
Har du isolationsmätt anläggningen? Har du väl börjat måste du slutföra, och det blir jobbigt om det skulle visa sig finnas en massa jordfel vid driftsättningen. Då är det frestande att koppla förbi JFBn, vilket vore väldigt synd.
Har du gjort en kontroll att dvärgar (B eller C-typ) kan ersätta diazed? Använd t.ex eldim.,
Vid inkoppling måste du har 100% koll på TN-C och TN-S. Din central är troligen matad med TN-C och då stämmer bilden ovan. PEN-ledaren till PE-plinten, varifrån en blå N-ledare går till JFBn. Faserna går in på ovansidan om HB, sedan från undersida HB till ovansida JFB.
Gör ett prydligt jobb!! Om man ska kapa varje ledare till exakt rätt längd eller tillåta lite "sling" kan diskuteras. Huvudsaken att det blir överskådligt och snyggt utan ett nystan av ledare som inte går att följa.
Anslut fas, N och PE-ledare i samma ordning på plintarna, dvs grupp 1 längst till vänster på plintarna, följt av grupp 2 osv. Lite plus i kanten om det går att sätta en läckströmtång över fasledarna + N-ledaren genom JFBn.
Glöm inte att skyddsjorda själva centralens chassi om det är i metall.
Ändskydd på fasskenan.
Till sist ska skruvarna dras åt lagom hårt, inte för hårt och inte för löst, ca 0.5 Nm för klena ledare, lite mer för RK6. Ryck i varje ledare som ansluts för att kontrollera. Inga kardeler utanför eller i kors över varandra. Fasskenans gaffel på rätt sida om hissklämmorna. Ta det lugnt och trippelkolla allt, kontinuitetsmät skyddsjorden och testa JFBn i alla uttag. Du vill inte ha några fel här.
Dina frågor ovan var väl inte "riktiga" hoppas jag. Du kan inte byta central med en sådan mängd utestående frågor. Se till att ställa alla frågor innan du börjar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det finns som sagt inget som helst utrymme för tveksamheter kring hur en central med JFB kopplas.
Har man två JFBer blir det ännu kinkigare. Denna tråd är ganska rolig..
https://www.byggahus.se/forum/el/101501-2-jordfelsbrytare.html?showAll
Har du isolationsmätt anläggningen? Har du väl börjat måste du slutföra, och det blir jobbigt om det skulle visa sig finnas en massa jordfel vid driftsättningen. Då är det frestande att koppla förbi JFBn, vilket vore väldigt synd.
Har du gjort en kontroll att dvärgar (B eller C-typ) kan ersätta diazed? Använd t.ex eldim.,
Vid inkoppling måste du har 100% koll på TN-C och TN-S. Din central är troligen matad med TN-C och då stämmer bilden ovan. PEN-ledaren till PE-plinten, varifrån en blå N-ledare går till JFBn. Faserna går in på ovansidan om HB, sedan från undersida HB till ovansida JFB.
Gör ett prydligt jobb!! Om man ska kapa varje ledare till exakt rätt längd eller tillåta lite "sling" kan diskuteras. Huvudsaken att det blir överskådligt och snyggt utan ett nystan av ledare som inte går att följa.
Anslut fas, N och PE-ledare i samma ordning på plintarna, dvs grupp 1 längst till vänster på plintarna, följt av grupp 2 osv. Lite plus i kanten om det går att sätta en läckströmtång över fasledarna + N-ledaren genom JFBn.
Glöm inte att skyddsjorda själva centralens chassi om det är i metall.
Ändskydd på fasskenan.
Till sist ska skruvarna dras åt lagom hårt, inte för hårt och inte för löst, ca 0.5 Nm för klena ledare, lite mer för RK6. Ryck i varje ledare som ansluts för att kontrollera. Inga kardeler utanför eller i kors över varandra. Fasskenans gaffel på rätt sida om hissklämmorna. Ta det lugnt och trippelkolla allt, kontinuitetsmät skyddsjorden och testa JFBn i alla uttag. Du vill inte ha några fel här.
Dina frågor ovan var väl inte "riktiga" hoppas jag. Du kan inte byta central med en sådan mängd utestående frågor. Se till att ställa alla frågor innan du börjar.
Kom igen, nu blev jag nyfiken. Hur hade grannen gjort för att få 400V i uttagen? Det känns som att det måste involvera någon trefasapparat om han inte helt sonika lagt in fas på nollskenan.hempularen skrev:Jag blev ännu mera orolig över frågan "skall alla in på samma nolla"? Det är typexempel på frågeställning som man måste veta vad som gäller och varför. Vet man inte det, och förstår precis varför, så kommer man att ställa till en rejäl katastrof förr eller senare.
Mitt problem är att den biten begriper jag, men jag vet inte vilka andra mindre uppenbara frågeställningar jag är omedveten om.
Jag kan tillägga att jag hjälpte grannen i somras, inte att installera en central, men att felsöka varför han hade 400V i uttagen efter bytet, som han gjorde själv. Det handlade just om en felaktig nollinkoppling. och det var ett betydligt mer knepigt fel, än att koppla till fel nollskena.
Moderator
· Stockholm
· 57 801 inlägg
Flytande nolla. Men det var inte hans fel. Inkommande PEN var bruten (sprucken kopplingsplint i huvudsäkringsskåpet, hittades av nätbolaget). När grannen kopplade bort den undercentral han skulle byta, som bla. matade vattenpumpen. Så visade det sig att hela huset hade varit jordat via vattenpumpen, troligen under rätt många år. UCn var spänningslös, men när han bröt PEN in till centralen gick en blixt, och diverse skador uppstod.
Det var iofs allvarligt. Men det jag tycker var riktigt illa var att han inte kunde begripa vad som hänt. Det var där jag kom in i bilden. När jag hade kollat lite så propsade jag på att han skulle ringa nätägaren. De felsökte från stolpen och in, hittade den spruckna kopplingsplinten i huvudsäkringsskåpet. Då hade jag spårat felet till just det skåpet eller längre ut mot stolpen.
Grannen (detta är på lantstället) klarade sig med att spishällen pajade, och ett par apparater, bla. satelitv mottagaren. Hällen lyckades jag laga åt honom senare.
Själva skadan tror jag faktiskt skulle inträffat även om en elektriker hade gjort det här. Enda sättet att undvika en sådan här olycka tror jag är att mäta strömmen i PEN med tångamperemeter innan man bryter den. Och det tvivlar jag på att någon gör.
Det var iofs allvarligt. Men det jag tycker var riktigt illa var att han inte kunde begripa vad som hänt. Det var där jag kom in i bilden. När jag hade kollat lite så propsade jag på att han skulle ringa nätägaren. De felsökte från stolpen och in, hittade den spruckna kopplingsplinten i huvudsäkringsskåpet. Då hade jag spårat felet till just det skåpet eller längre ut mot stolpen.
Grannen (detta är på lantstället) klarade sig med att spishällen pajade, och ett par apparater, bla. satelitv mottagaren. Hällen lyckades jag laga åt honom senare.
Själva skadan tror jag faktiskt skulle inträffat även om en elektriker hade gjort det här. Enda sättet att undvika en sådan här olycka tror jag är att mäta strömmen i PEN med tångamperemeter innan man bryter den. Och det tvivlar jag på att någon gör.
Redigerat:
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 508 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 508 inlägg
Jobbar som elektriker och ja, ett vanligt byte av undercentral innefattar i inledande fas bara att göra centralen strömlös och sen börja riva. Så skadan hade nog skett även med en elektriker.
Det låter dock jävligt märkligt att han fick en så bra jordpotential från vattenpumpen att den fungerat bra som nolla åt hela huset.
Det låter dock jävligt märkligt att han fick en så bra jordpotential från vattenpumpen att den fungerat bra som nolla åt hela huset.
Medlem
· Blekinge
· 12 224 inlägg
Härligt vad ni går igång!
För fyra år sedan satte jag en ny UC för köket med JFB och både skyddade grupper som oskyddade (dränpump) och det har funkat bra sedan dess.
Tack för all upplysning!
För fyra år sedan satte jag en ny UC för köket med JFB och både skyddade grupper som oskyddade (dränpump) och det har funkat bra sedan dess.
Tack för all upplysning!
Moderator
· Stockholm
· 57 801 inlägg
Kan möjligen bero på att brunnen ligger ca 30 - 40m från huset, och det är gamla stålrör hela vägen.SueCia skrev:Jobbar som elektriker och ja, ett vanligt byte av undercentral innefattar i inledande fas bara att göra centralen strömlös och sen börja riva. Så skadan hade nog skett även med en elektriker.
Det låter dock jävligt märkligt att han fick en så bra jordpotential från vattenpumpen att den fungerat bra som nolla åt hela huset.
Plinten som var sprucken, hade en utformning där PEN kom in på en skruv, gick vidare på en annan skruv. Däremellan fanns ett luftgap på någon mm. Detta överbryggades av en skruv som man tydligen kan skruva ur för frånskiljning (får det ens vara så på PEN?). Just där i skruvhålet hade keramiken spruckit, så skruven låg och vippade lite löst.
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 508 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 508 inlägg
Thomas hur vet du det?
Har du gjort en korrekt kontroll före drifttagning eller anser du att det fungerar för att du har ström i vägguttagen?
Vet du ens vad förimpedans är och hur du ska hantera den uppgiften?
Har du gjort en korrekt kontroll före drifttagning eller anser du att det fungerar för att du har ström i vägguttagen?
Vet du ens vad förimpedans är och hur du ska hantera den uppgiften?
