Thomas_Blekinge skrev:
Vik, detta låter som riktigt hemmapulråd för mig som hart fått så mycket skit redan!
Det är väl lite i gråzonen kan man säga.... :p

Inget man bör praktisera om man inte har full koll på vad man gör och vilka risker det innebär (som med allt annat rörande elektricitet....)
 
Nu vet jag inte hur det ser ut hos dej.
Ett alternativ,
koppla in en skarvsladd på centralens (den centralen du ska byta) matande kabel,
fas till en av de inkommade faserna.
neutralledare till neutralledare. alternativ till PEN ledaren.
jordledare till jordledare. alternativ till PEN ledaren.
Det är lämpligt att säkra ner till 10A i matande ände för din "tillfälliga" skarvsladd. Mer ska du inte behöva enligt din beskrivning.

Då har du ström så det räcker om du ska borra några hål samt möjlighet till bra belysning.
Visst går det även med batteribelysning/verktyg. men jag brukar försöka ordna med rejäl belysning över hela arbetsområdet.

Att det är behörighetskrävande arbete det vet du, ger bara några råd hur man kan lösa din fundering. Det är ett arbete jag rekommenderar någon behörig eller yrkesman ska utföra.
Nog om detta.


Lite mer tipps!
Se till att allt materiel finns framme, Verktyg, Kabel, kopplingsklämmor (om något måste skarvas) & fästmateriel (plugg, skruv mm) Ett arbetsbord brevid underlättar.

Alla grupper ska kontrollmätas en efter en när de spänningssätts efter centralbytet.

Gruppschemat kan du med fördel upprätta i förväg.
 
  • Gilla
Thomas_Blekinge
  • Laddar…
Tack HSP! Jag gör enligt dina tipps. Jag kopplar ett tillfälligt uttag till inkommande ledning, det blir bra. Jag kan inte använda batteriborrare för det är rejäla stenmurar jag ska borra i.
 
Mikael_L
Och du kan inte borra före du tar ner gamla centralen?

Eller ska hålet vara bakom befintlig central, eller nära matningskabel eller ..?
 
Nej, borra inte före att ta ned gamla centralen. Tyvärr. Annars hade jag inte frågat. Men jag förbereda med en borrmall mm för att minska downtime så mycket det går.
 
Nu är det gjort. Jag monterade ett tillfälligt vägguttag på inkommande kabel. Totaltid utan ström till huset 4.5 timmar.
 
Oj, 4,5h inkl. kontinuitetstest är ganska snabbt.
 
IMG_0414.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Så blev det, hoppas bilden följer med.

Tack vare goda råd från forum gick det snabbt. Jag är dock besviken på GARO kvaliten Visst sitter allt på plats och funkar. Men plasthuset känns sladdrigt och vekt. Bredvid sitter en ABB undercentral den är mycket bättre. Jag valde GARO för den var lite mindre i bygghöjd men efteråt hade en lite högre fungerat likabra.
 
Jo det ser lite trångt ut mellan raderna.
Men du har gjort ett bra jobb.
Har fasskenan god kontakt med trepolsdvärgen längst till höger? Kanske skulle använt RK6 där.
Jag ser heller inte om det sitter ändskydd på fasskenorna.
 
Tack! Ja, det var lite svårt med kontakt mellan fasskenorna och trepolsdvärgen men det blev bra iaf. Det med ändskydden ska jag kolla. Alla klämmor är kollade mot utdragning.
Inte min dröminstallation precist men den duger kanske.
 
tommib
Jag är nyfiken på den svarta tejpade ledaren som går in i nollplinten (tredje grova, sedd från vänster). Det är väl inte matande PEN hoppas jag?
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Från mätarskåpet ute kommer en kabel med tre fasledare och en blankskärm som tidigare var ansluten till nollplinten och vidare till skyddsjord. Så har jag gjort nu med. Den tejpade ledaren är blankskärmen som jag satt blå tejp på. Den går till den blå plinten som syns nere till vänster. Därifrån går eldare både till skyddsjordsplinten uppe till vänster och till nollskenan uppe till höger.
Är deet OK så?
 
Mikael_L
Thomas_Blekinge skrev:
Från mätarskåpet ute kommer en kabel med tre fasledare och en blankskärm som tidigare var ansluten till nollplinten och vidare till skyddsjord. Så har jag gjort nu med. Den tejpade ledaren är blankskärmen som jag satt blå tejp på. Den går till den blå plinten som syns nere till vänster. Därifrån går eldare både till skyddsjordsplinten uppe till vänster och till nollskenan uppe till höger.
Är deet OK så?
Nej, den skärmen är PEN och ska således gå till PEN-skena.
Saknas PEN-skena så blir skyddsjordsskenan kombinerad PEN och PE.

Den ska alltså i ditt fall antingen gå till jordskenan, eller så till PEN-plint, vilken plinten med 2 blå och en tejpad kan vara.
Men då allt till plinten är blått så får man känslan att det är en N-plint.


Det kan vara korrekt kopplad men lite fel färger osv som gör att det verkar fel.

Men på din beskrivning i text låter det dock fel, det låter som att du inte har JFB inkopplad alls.


Som det förut var kopplat var det i alla fall fel.
 
Mikael_L
Jag tror i alla fall att din inkommande PEN ska läggas på jordplinten allra längst till vänster.
Därifrån en 6mm2 nolledare (blå) gärna märkt med ett varv gulgrön tape i ändan, som går till JFB.
På andra sidan JFB en 6mm2 blå till nollskenan.

Men för att jag skulle kunna stryka "tror" i det jag skrev ovan så måste jag få veta om och hur skenorna och dess olika delar har kontakt med varandra, Jag känner inte igen det jag ser i bilden.
 
Thomas_Blekinge skrev:
Från mätarskåpet ute kommer en kabel med tre fasledare och en blankskärm som tidigare var ansluten till nollplinten och vidare till skyddsjord. Så har jag gjort nu med. Den tejpade ledaren är blankskärmen som jag satt blå tejp på. Den går till den blå plinten som syns nere till vänster. Därifrån går eldare både till skyddsjordsplinten uppe till vänster och till nollskenan uppe till höger.
Är deet OK så?
Du skojar med oss nu va?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.