27 216 läst ·
69 svar
27k läst
69 svar
Byta El-Central ?
Hur gör du i ett apparatskåp?jakim skrev:
Och om det apparatskåpet får t.ex. 4 olika manöverspänningar från andra apparater, får du koppla det?
Kopplingsutrustningens art (central) anger ju att det finns mer än en grupp.
Och du får blanda kablage från olika grupper om du märker det hela.
Allt måste dock vara godkännt för den högst förekommande spänningen i installationen.
Och som elektriker så spänningsprovar du väl allting enligt 3-stegsmetoden innan du sätter händerna i maten (skötselföreskrifterna du vet!)?
Produkter som diskuteras: "spänningsprovar"
Spänningsmätare
Spänningsmätare, även kända som spänningsprovare, är verktyg som används för att fastställa om en elektrisk krets är "live", det vill säga om den har spänning. De kan användas för att testa allt från hushållsuttag till
Läs mer
Nu tror jag du behöver ta fram böckerna och läsa lite vad man får göra och vad man inte får göra enligt gällande föreskrifter!
Ur ELSÄKERHETSSYNPUNKT så är det ingen skillnad på en plint och en Torix, det är båda godkända kopplingsmaterial.
Hur mycket du än läser så kommer du aldrig kunna visa mig en text där det står att det är olagligt att använda torix i en central.
Skulle du mot förmodan lyckas, då är jag villig att böja mig!
MEN som vi har sagt tidigare, det är inte lämpligt, men inte olagligt.
Det är inte lämpligt att gjuta in EKK i betongen heller, men inte olagligt.
Ur ELSÄKERHETSSYNPUNKT så är det ingen skillnad på en plint och en Torix, det är båda godkända kopplingsmaterial.
Hur mycket du än läser så kommer du aldrig kunna visa mig en text där det står att det är olagligt att använda torix i en central.
Skulle du mot förmodan lyckas, då är jag villig att böja mig!
MEN som vi har sagt tidigare, det är inte lämpligt, men inte olagligt.
Det är inte lämpligt att gjuta in EKK i betongen heller, men inte olagligt.
Hur gör du i ett apparatskåp?joakim skrev:[quote author=sverre link=1146557485/30#36 date=1147264996][quote author=jakim link=1146557485/0#27 date=1147182403]Den avgörande skillnaden är att det inte är tillåtet att blanda kablage från olika grupper i en kopplings dosa, eller i samma rör... Om du då skarvar i centralen med vanlig kopplings torix eller motsvarande så har du olika grupper i en "kopplingsdosa" :-?
Och om det apparatskåpet får t.ex. 4 olika manöverspänningar från andra apparater, får du koppla det?
Kopplingsutrustningens art (central) anger ju att det finns mer än en grupp.
Och du får blanda kablage från olika grupper om du märker det hela.
Allt måste dock vara godkännt för den högst förekommande spänningen i installationen.
Och som elektriker så spänningsprovar du väl allting enligt 3-stegsmetoden innan du sätter händerna i maten (skötselföreskrifterna du vet!)?[/quote]
Du får INTE "koppla" (vi tycks i denna tråd skriva koppla när vi menar att förlänga eller slå ihop fler ledare med en sockerbit, torix tiptop wago eller dyl.) i ett apparatskåp heller. Där kopplas allt till plint eller direkt på de apparater som ingår i skåpet. Men inte heller där kopplar du med typ torix. Dessa kopplingar skall göras i en kopplingsdosa.
Kopplar du på annat sätt än de för skåpet / centralens godkända CE-märkta kopplingspunkter måste du inte bara gardera för den högsta förekommande spänningen utan även för den högst förekommande strömmen. Då får du väl antingen köra hela villan med 4x6/6 alt. säkra inkommande med 10A
Hur gör du i en ASI kabel då?
Säkrar ner kraften så att du inte kan ta ut mer än vad du får köra på 0,5kvmm?
Har du isolering för den högsta förekommande spänningen, hur sjutton ska då strömmen i en strömkrets "hoppa" över till en annan (ex 24V)
Hur gör du i ett skåp som du inte köper utan bygger själv, där har du ingen CE märkning?
Likaså om du ändrar i ett befintligt skåp, då gäller inte CE-märkningen, måste du byta allt kablage till 50kvmm då?
Nä, gör du bara enligt god elsäkerhetsteknisk praxis så kommer allt att lösa sig. vanligt sunt förnuft kommer man långt med.
Det är bra att man är försiktig med el, men det finns ingen anledning att överdriva!
Det är skillnad på att det går och att man inte börsverre skrev:Har du isolering för den högsta förekommande spänningen, hur sjutton ska då strömmen i en strömkrets "hoppa" över till en annan (ex 24V)
Nä, gör du bara enligt god elsäkerhetsteknisk praxis så kommer allt att lösa sig. vanligt sunt förnuft kommer man långt med.
Det är bra att man är försiktig med el, men det finns ingen anledning att överdriva!
"Det är bra att man är försiktig med el, men det finns ingen anledning att överdriva"
Jag håller till viss del med ditt påstående men det skulle ju vara rysligt synd om huset brann ner för att man man inte var tillräkligt försiktig.
Mycket intressant diskussion.
Som konsument är jag alltid intresserad av RÄTT kvalitet, dvs jag vill ha hög kvalitet men inte önödigt hög. Skulle vilka säga samma sak här, alltså om det finns en godkänd lösning som är tillräckligt bra vill jag ha den och inte betala för något som visserligen är bättre men som jag eg inte behöver.
Problemet är väl att det som alltid finns olika åsikter om vad som är "tillräckligt bra"
Exempelvis skulle jag alltså acceptera några förlängningar i centralen med godkänd materiel och spara några hundralappar jämfört med att t ex dra om FK:n, givet att det nu är godkänt förstås.
Som konsument är jag alltid intresserad av RÄTT kvalitet, dvs jag vill ha hög kvalitet men inte önödigt hög. Skulle vilka säga samma sak här, alltså om det finns en godkänd lösning som är tillräckligt bra vill jag ha den och inte betala för något som visserligen är bättre men som jag eg inte behöver.
Problemet är väl att det som alltid finns olika åsikter om vad som är "tillräckligt bra"
Exempelvis skulle jag alltså acceptera några förlängningar i centralen med godkänd materiel och spara några hundralappar jämfört med att t ex dra om FK:n, givet att det nu är godkänt förstås.
Problemet är i hög grad den "tröga" elektrikerkadern.
Det har kommit nya regler om hur elinstallationer ska utföras för att uppfylla säkerheten.
Dom kraven skiljer sig kraftigt från gängse praxis i svenska elinstallationer historiskt sett.
För en stolt yrkeskår är det väldigt svårt att helt plötsligt "göra ett sämre jobb" trots att det är godkännt.
Här måste vi elektriker passa oss och vara väldigt lyhörda och pejla av vad bestälaren vill ha.
Billigast möjliga eller bästa möjliga (och alla nivåer där emmellan)
Är vi inte beredda att gå ner på lägsta godkännda kvalite om kunden vill ha det kommer vi snart att bli överkörda av installatörer från andra länder som gladeligen gör dessa installationer!
Det har kommit nya regler om hur elinstallationer ska utföras för att uppfylla säkerheten.
Dom kraven skiljer sig kraftigt från gängse praxis i svenska elinstallationer historiskt sett.
För en stolt yrkeskår är det väldigt svårt att helt plötsligt "göra ett sämre jobb" trots att det är godkännt.
Här måste vi elektriker passa oss och vara väldigt lyhörda och pejla av vad bestälaren vill ha.
Billigast möjliga eller bästa möjliga (och alla nivåer där emmellan)
Är vi inte beredda att gå ner på lägsta godkännda kvalite om kunden vill ha det kommer vi snart att bli överkörda av installatörer från andra länder som gladeligen gör dessa installationer!
Ursäkta en kanske dum fråga, men varför får man inte koppla in två kablar på en säkring? Är det förbjudet och i så fall varför? Eller är det för att det skall vara tydligt och lätt att följa kablarna inne i centralen?
Är inte säkringens förskruvningen lika bra som en extra "lös" skarv i elcentralen eller en dosa vid sidan av?
Är inte säkringens förskruvningen lika bra som en extra "lös" skarv i elcentralen eller en dosa vid sidan av?
Moderator
· Stockholm
· 57 836 inlägg
Många (alla?) säkringar har en anslutning som är avsedd för en tråd. Lägger man dit fler så finns det risk att det inte blir tillräkligt bra kontakt på en av dem.
Är säkringens anslutning så mycket sämre än en "ubåtsförskruvning" eller vad den nu heter som elektrikern satte i kopplingsdosan utanför elskåpet???hempularen skrev:
Hagers automatsäkringar med snabbanslutning har plats för två trådar på utgående sida.
Ännu mer intressant blir det eftersom en nära vän till mig har ABL samt ABH och tillika arbetat i sisådär en 15 år som industrielektriker och enligt honom så får inte centraler eller apparatdosor anvädnas som kopplingsutrymme.
Personligen ser jag det dessutom som logiskt eftersom en apparatdosa betjänar en utrustning och inte flera dvs är den sista länken i kedjan innan förbrukaren. Skulle de dessutom varot avsedda som kopplingsutrymme hade det funnits plintar för detta i aktuella utrymmen och det finns det inte.
Men vis av tidigare diskussioner så vet jag även att alla inte håller med, kul att någon gör det *s*
/Kent
Personligen ser jag det dessutom som logiskt eftersom en apparatdosa betjänar en utrustning och inte flera dvs är den sista länken i kedjan innan förbrukaren. Skulle de dessutom varot avsedda som kopplingsutrymme hade det funnits plintar för detta i aktuella utrymmen och det finns det inte.
Men vis av tidigare diskussioner så vet jag även att alla inte håller med, kul att någon gör det *s*
/Kent