globaljuggler globaljuggler skrev:
Tack, en relevant länk. Jag tror att ARN tolkar lagstiftarens intention på rätt sätt, men samtidigt tar de sig ganska stora friheter med att bortse från vad lagen de facto säger. Du råkar inte veta om den här frågan har prövats rättsligt? ARN är ju trots allt inte en
globaljuggler globaljuggler skrev:
globaljuggler globaljuggler skrev:
Du menar att ARN tar sig friheter jag tar mig för pannan !! Anne K sitter som ordförande i ARN bla . Det finns inget avgörande från HD men det sitter Justitieråd som ordförande i ARN också.
 
Redigerat:
S searayn skrev:
Vad en tingsrätt säger är ju inte praxis
Men trots allt en domstol, till skillnad från ARN. Då skulle jag säga att rättsläget är oklart. Nästan lite synd bara att det löste sig för @Nymodigt, eftersom hen annars hade kunnat skapa ett intressant prejudikat.
 
Dragkrokslagret är ett riktigt skitföretag. Beställde dragkrok och fick fel. Efter dagar av obesvarade telefonsamtal lyckades jag få nummret till VD:n.

Har var hyfsat shockad när jag fick tag på honom och skällde ut efter noter och tillslut fick retursedel.

Fick en faktura på fraktkostnad på 9000kr som jag sket i att betala. Inget hände.

Fy fan.
 
globaljuggler globaljuggler skrev:
Men trots allt en domstol, till skillnad från ARN. Då skulle jag säga att rättsläget är oklart. Nästan lite synd bara att det löste sig för @Nymodigt, eftersom hen annars hade kunnat skapa ett intressant prejudikat.
juridiska kunskaper och processföring är inte din hemmaplan enligt dina resonemang
Prejudikat ;-)
 
Du får gärna ta dig för pannan om du känner för det. ARN är inte en domstol och det är inte sällsynt att domstolar kommer till andra avgöranden än vad ARN kommer fram till.
 
  • Gilla
Sernando
  • Laddar…
globaljuggler globaljuggler skrev:
Du får gärna ta dig för pannan om du känner för det. ARN är inte en domstol och det är inte sällsynt att domstolar kommer till andra avgöranden än vad ARN kommer fram till.
Och olika domstolar till olika slutsatser.
Allt handlar om yrkande och bevisning.
Men du kan ångra innan du har tagit emot en vara som ämnet handlade om
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
S searayn skrev:
Men du kan ångra innan du har tagit emot en vara som ämnet handlade om
Det har ingen ifrågasatt. Frågan är om det kan ske enligt DAL eller enligt KKL, vilket är relevant eftersom det påverkar vilka kostnader som eventuellt kan bli aktuella.
 
globaljuggler globaljuggler skrev:
Det har ingen ifrågasatt. Frågan är om det kan ske enligt DAL eller enligt KKL, vilket är relevant eftersom det påverkar vilka kostnader som eventuellt kan bli aktuella.
DAL du kan då ångra men riskerar att betala returfrakt om näringsidkaren (NI) informerat om det i sina villkor.
KKL gäller vid ej Distansavtal och få ska NI visa vilka kostnader han har drabbats av pga avbeställningen samt kan yrka på dessa som ett skadestånd.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
S searayn skrev:
KKL gäller vid ej Distansavtal och få ska NI visa vilka kostnader han har drabbats av pga avbeställningen samt kan yrka på dessa som ett skadestånd.
Konsumentköplagen i relevanta delar gäller visst vid distansavtal. Exempelvis finns där bestämmelser kring vad som gäller vid fel på vara, något som saknas i DAL. Bara för att själva inköpet har gjorts på distans, innebär inte att KKL blir irrelevant.

Det är solklart att man som konsument har rätt att häva ångra ett distansinköp innan leverans, men om det ska ske enligt DAL eller KKL är inte uppenbart.

Edit. "Häva" användes i sammanhanget som en språklig synonym till att avbeställa, men eftersom det även är en rättslig term var det ett olyckligt ordval.
 
Redigerat:
globaljuggler globaljuggler skrev:
Konsumentköplagen i relevanta delar gäller visst vid distansavtal. Exempelvis finns där bestämmelser kring vad som gäller vid fel på vara, något som saknas i DAL. Bara för att själva inköpet har gjorts på distans, innebär inte att KKL blir irrelevant.

Det är soklart att man som konsument har rätt att häva ett köp innan leverans, men om det ska ske enligt DAL eller KKL är inte uppenbart.
Häva är ett helt annat juridiskt begrepp.
KKL är tillämpbar vid fel på varan vid ett Distansavtal. Nu handlar det om ånger inte avbeställning eller hävning. Du blandar lagstiftning o begrepp friskt
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Rejäl skrev:
Och vad tror du detta beror på? Priserna kanske?
Man får vad man betalar för köper man det billigaste så kan man inte förvänta sig en service och högt kunnande som man får i en dyrare proffsbutik..
Lönerna ligger nog ganska lika. Men några kronor extra får man kanske betala en person som har intresse för det den jobbar med. Intresse finns sällan hos väldigt unga människor, än mer sällan hos unga tjejer. Samt de som, mer eller mindre, blir dittvingade av arbetsförmedlingen.
Men, som sagt gäller det knappast bara BM längre. Även Beijer och Woody kör delvis samma system, även om de iallafall brukar ha någon kunnig på plats också.
 
Jag tycker att ni självutnämnda experter inom juridik kan starta en egen tråd där ni får möjlighet att imponera.
På denna tråd diskuterar vi Byggmax kundtjänst och hur obefintlig den är.
Att, som andra, nästan skylla på TS att han skrev fel adress är ju också ett snedsteg. Vi är ju alla människor som ibland gör fel och ibland behöver stöd och hjälp. Att då vara kund hos Byggmax blir svårt då deras kundtjänst nästan inte finns.
 
  • Gilla
Johan.Andersson.81 och 4 till
  • Laddar…
P
A AG A skrev:
Lönerna ligger nog ganska lika. Men några kronor extra får man kanske betala en person som har intresse för det den jobbar med. Intresse finns sällan hos väldigt unga människor, än mer sällan hos unga tjejer. Samt de som, mer eller mindre, blir dittvingade av arbetsförmedlingen.
Men, som sagt gäller det knappast bara BM längre. Även Beijer och Woody kör delvis samma system, även om de iallafall brukar ha någon kunnig på plats också.
Dom Beijer, Woody, XL bygg vi använder har en helt annan kompetens..
 
P
A AG A skrev:
Nu finns det säkert saker som är okej. Men ofta blir jag mest förundrad när man handlat där. Saker som man inte tycker det kan vara så stor skillnad på. Men det kan det tydligen. Ett exempel är en vanlig profilerad, omålad trälist/foder. Den borde vara lika som på andra ställen. Men de är mer böjda än bananer, det finns bark kvar längs vissa sidor, de är spruckna, det saknas bitar etc etc. Så även fast man lägger en dryg timme på att sortera på butiken, så tvingas man slänga flera stycken. Därmed är det inte billigt längre. Sen får man lägga en jäkla massa jobb på att spackla och slipa till resten, samt att man måste måla två gånger extra. Men likförbannat blir det inte snyggt när det kommer upp.
Detsamma gäller att trämaterial. Det blir både dyrare och sämrebi slutändan.
Men även mycket annat fungerar på samma sätt.
Det enda de har varit bra på hittills är julgranar, enligt min erfarenhet.
Nej mycket är så har jag också konstaterat , märkte i höst att dom inte hängt med i prisjusteringar heller för på offert var Karl Hedin klart billigare på allt (handlar bara på offert där annars är dom dyrare)plockar det jag betalar själv då även andra bygghandlar har mycket skräp i virkespaketen
 
  • Gilla
AG A
  • Laddar…
  • Espegard björkstubbe annonserad på Byggmax webbplats för vedklyvning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Haha
Appendix och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.