26 898 läst ·
118 svar
27k läst
118 svar
Byggmax obefintlig kundsupport - vad gör man?
Jag vet vad jag pratar om. Från Distansavtalslagens 2 kap. 12 §:S searayn skrev:
"Vid avtal om överlåtelse eller upplåtelse av en vara börjar ångerfristen löpa den dag då konsumenten får varan i sin besittning. Vid avtal om en tjänst börjar ångerfristen löpa den dag då avtalet ingås."
https://lagen.nu/2005:59
Du kan ångra dig innan de 14 dagarna har börjat löpa.globaljuggler skrev:
Jobbar med tillämpningar DAL dagligen
Hoppas inte att Vallentuna är närmast, för där hittar man ingen personal alls. Tom kassorna har ersatts av scanner.D Dublin skrev:
Eftersom inte ångerrätten har börjat löpa så är det ju inget problem att ångra om avtalet har ingåtts på distans och säljaren har ett organiserat system för att ingå avtal på distans, Enligt 2 kap. 12 § första stycket DAL börjar ångerfristen löpa den dag då konsumenten fått varan i sin besittning. Ångerfristen börjar enligt 2 kap. 12 § fjärde stycket DAL inte löpa förrän konsumenten har fått fullständig information om ångerrätten, d.v.s. det som stadgas i 2 kap. 2 § p. 9. Vidare måste även NI uppfylla kraven i 2 kap 3 § samt 2 kap 5 § första stycket.globaljuggler skrev:
Som jag läser lagtexten (och även Lawline, även om man ska läsa den siten med lite försiktighet) gäller Distansavtalsagen först efter att varan är levererad, vilket även du skriver i citatet ovan.S searayn skrev:Eftersom inte ångerrätten har börjat löpa så är det ju inget problem att ångra om avtalet har ingåtts på distans och säljaren har ett organiserat system för att ingå avtal på distans, Enligt 2 kap. 12 § första stycket DAL börjar ångerfristen löpa den dag då konsumenten fått varan i sin besittning. Ångerfristen börjar enligt 2 kap. 12 § fjärde stycket DAL inte löpa förrän konsumenten har fått fullständig information om ångerrätten, d.v.s. det som stadgas i 2 kap. 2 § p. 9. Vidare måste även NI uppfylla kraven i 2 kap 3 § samt 2 kap 5 § första stycket.
I det fall man avbeställer innan leverans torde Konsumentköplagen vara relevant lagtum och då har man rätt att avbeställa, men det kan vara förenat med krav på ersättning till näringsidkaren.
Att man, med hänvisning till Distansavtalslagen, skulle ha rätt att avbeställa en vara innan leverans, som du påstår, hittar jag inget stöd för, inte ens i de hänvisningar som du ger.
Redigerat:
Jag tillämpar lagstiftningen i mitt arbete dagligen och avgör tvister Lawline bör man läsa med lite försiktighet som du skriver.globaljuggler skrev:
Som jag läser lagtexten (och även Lawline, även om man ska läsa den siten med lite försiktighet) gäller Distansavtalsagen först efter att varan är levererad, vilket även du skriver i citatet ovan.
I det fall man avbeställer innan leverans torde Konsumentköplagen vara relevant lagtum och då har man rätt att avbeställa, men det kan vara förenat med krav på ersättning till näringsidkaren.
Att man, med hänvisning till Distansavtalslagen, skulle ha rätt att avbeställa en vara innan leverans, som du påstår, hittar jag inget stöd för, inte ens i de hänvisningar som du ger.
Eftersom ångerrätten ej är passerad kan du ångra dig även innan lev.
DAL säger när de 14 dagar börjat löpa du kan ångra dig innan de börjat löpa.
Eftersom det är ett Distansavtal då är inte KKL tillämplig med avbeställning
Slut på kommentarerna
Redigerat:
Som sagt hittar jag inte stöd för dina påståenden i DAL.S searayn skrev:Jag tillämpar lagstiftningen i mitt arbete dagligen och avgör tvister Lawline bör man läsa med lite försiktighet som du skriver.
Eftersom ångerrätten ej är passerad kan du ångra dig även innan lev.
DAL säger när de 14 dagar börjat löpa du kan ångra dig innan de börjat löpa.
Eftersom det är ett Distansavtal då är inte KKL tillämplig med avbeställning
Slut på kommentarerna
10 § Konsumenten har rätt att frånträda avtalet (ångerrätt) genom att till näringsidkaren lämna eller sända ett tydligt meddelande om detta inom 14 dagar från den dag som anges i 12 § (ångerfrist)Och tittar man då i 12 § står det:
12 § Vid avtal om överlåtelse eller upplåtelse av en vara börjar ångerfristen löpa den dag då konsumenten får varan i sin besittning. Även Familjens Jurist delar denna bedömning.
Om jag då ska välja mellan att lita på vad Lawline, Familjens Jurist samt vad jag själv kan utläsa ur Distansavtalslagen, eller vad signaturen "searayn" på ett internetforum påstår, hoppas jag inte att du tar illa upp om jag väljer den förstnämnda tolkningen..
Ingen motsäger att man kan ångra innan leverans. Utan bara när ångerfristen (14 dagar) börja löpa.globaljuggler skrev:
Som sagt hittar jag inte stöd för dina påståenden i DAL.
[bild]10 § Konsumenten har rätt att frånträda avtalet (ångerrätt) genom att till näringsidkaren lämna eller sända ett tydligt meddelande om detta inom 14 dagar från den dag som anges i 12 § (ångerfrist)
Och tittar man då i 12 § står det:
[bild]12 § Vid avtal om överlåtelse eller upplåtelse av en vara börjar ångerfristen löpa den dag då konsumenten får varan i sin besittning.
Även Familjens Jurist delar denna bedömning.
Om jag då ska välja mellan att lita på vad Lawline, Familjens Jurist samt vad jag själv kan utläsa ur Distansavtalslagen, eller vad signaturen "searayn" på ett internetforum påstår, hoppas jag inte att du tar illa upp om jag väljer den förstnämnda tolkningen..
Jag avgör tvister i rättslig instans vad gäller DAL så jag bör veta hur DAL tillämpas
Känns som en nollvinstdiskussion.
The End
Enlgit DAL börjar ångerfristen gälla "den dag då konsumenten får varan i sin besittning".S searayn skrev:
Det är möjligt att du jobbar med detta, men det har vi ingen möjlighet att kontrollera. Jag kan med samma "bevisning" hävda att jag har doktorerat på Distansavtalslagen. Sådana utfästelser har, minst sagt, begränsat värde på ett anonymt internetforum.
Du kan kontrollera med Anne K hon har skrivit lagkommentarerna https://lagen.nu/avg/arn/2000-7590globaljuggler skrev:
Enlgit DAL börjar ångerfristen gälla "den dag då konsumenten får varan i sin besittning".
Det är möjligt att du jobbar med detta, men det har vi ingen möjlighet att kontrollera. Jag kan med samma "bevisning" hävda att jag har doktorerat på Distansavtalslagen. Sådana utfästelser har, minst sagt, begränsat värde på ett anonymt internetforum.
Redigerat:
Vem vill handla på Byggmax om de inte har någon support, spelar väl ingen roll om det var TS som skrev fel adress. Tänk om de skickar fel vara t ex, lär vara ett helvete att få den returnerad om de har noll kundsupport. Skulle själv aldrig spendera några större summor hos ett företag som inte har någon fungerande kundtjänst.
Tack, en relevant länk. Jag tror att ARN tolkar lagstiftarens intention på rätt sätt, men samtidigt tar de sig ganska stora friheter med att bortse från vad lagen de facto säger. Du råkar inte veta om den här frågan har prövats rättsligt? ARN är ju trots allt inte en domstol.S searayn skrev:
De allra flesta som inte gnäller, klarar av att handla på Byggmax och vara nöjda, både med pris, kvalitet och support. Andra väljer att köpa på de dyraste butikerna.hamhamham skrev:
Vem vill handla på Byggmax om de inte har någon support, spelar väl ingen roll om det var TS som skrev fel adress. Tänk om de skickar fel vara t ex, lär vara ett helvete att få den returnerad om de har noll kundsupport. Skulle själv aldrig spendera några större summor hos ett företag som inte har någon fungerande kundtjänst.
De som gnäller på kundsupporten, finns i alla fall av butiker och prisnivåer. Den handlar bara om olika typer av klagomål, men ofta samma grunder.
Att det göms undan negativa kommentarer och statistik över "nöjd kund" betyg, händer inom alla områden. Både bygghandel, fordonsgarantier, som arbets och miljöfrågor, för att inte nämna hur mkt som döljs inom sjukvård och politik.