26 898 läst ·
118 svar
27k läst
118 svar
Byggmax obefintlig kundsupport - vad gör man?
Det stämmer tyvärr inte. Distansavtalslagens bestämmelser om ångerrätt gäller först efter att varorna har levererats.G gbgustaf skrev:
Det är möjligt att makuleringen räcker för att häva avtalet, men åberopandet av Distansavtalslagen är inte relevant för denna eventualitet.
Slutet gott allting (nästan) gott, fick svar och fick de viktigaste varorna makulerade från ordern. Det hade tagit för lång tid från att de behandlat mitt ärende och några saker skickades iväg (de hade delat upp ordern i fyra sändningar)...
Jag har nu beställt allting som jag skulle ha från en annan bygghandel, och priset var nästan samma. Fast innan jag beställde så ringde jag deras support bara för att dubbelkolla att jag kommer fram, fick tala med en person efter 1-2 minuters väntetid (helt utan talsvarstjänster).
Byggmax har förlorat ännu en kund, kommer aldrig mer handla där.
Jag har nu beställt allting som jag skulle ha från en annan bygghandel, och priset var nästan samma. Fast innan jag beställde så ringde jag deras support bara för att dubbelkolla att jag kommer fram, fick tala med en person efter 1-2 minuters väntetid (helt utan talsvarstjänster).
Allvetare
· Tullinge
· 6 040 inlägg
Jag brukar inte bry mig så mycket om enskilda personers intryck av en affär. Det kan vara slumpen med många felaktiga. beslut
Men om ett så stort företag som byggmax har en så usel support då börjar jag fundera. Eftersom det handlar inte om dåliga beslut.
Jag har min ledstjärna när det handlar om butiker, hantverkare, egentligen det mesta.
Det är enkelt alla kan sälja en vara. Det är hut du löser problemen som är det intressanta. Löser man problemet på ett bra sätt så kommer jag tillbaka. Jag kommer troligtvis även berätta om leverantören.
Ett bra exempel är när jag på jobbet anlitade en elektriker för att bygga om en armatur. Ett enkelt jobb. När jag kom tillbaka en vecka senare så hade de inte fixat armaturen. Jag ringer upp. Han erkänner att han glömt och skickar en tekniker som kom 30min Senare. Det är service på hög nivå.
Så fungerar service!
Men om ett så stort företag som byggmax har en så usel support då börjar jag fundera. Eftersom det handlar inte om dåliga beslut.
Jag har min ledstjärna när det handlar om butiker, hantverkare, egentligen det mesta.
Det är enkelt alla kan sälja en vara. Det är hut du löser problemen som är det intressanta. Löser man problemet på ett bra sätt så kommer jag tillbaka. Jag kommer troligtvis även berätta om leverantören.
Ett bra exempel är när jag på jobbet anlitade en elektriker för att bygga om en armatur. Ett enkelt jobb. När jag kom tillbaka en vecka senare så hade de inte fixat armaturen. Jag ringer upp. Han erkänner att han glömt och skickar en tekniker som kom 30min Senare. Det är service på hög nivå.
Så fungerar service!
Om du fyller i fel adress på dina beställningar, får du allt skylla dig själv. Tror inte att Byggmax lär sakna dig alltför mycket.N Nymodigt skrev:Slutet gott allting (nästan) gott, fick svar och fick de viktigaste varorna makulerade från ordern. Det hade tagit för lång tid från att de behandlat mitt ärende och några saker skickades iväg (de hade delat upp ordern i fyra sändningar)...
Förstår inte riktigt varför du söker medkänsla, när du har gjort fel
En sak som stör mig väldigt mycket. Det gäller i högre och högre grad andra än bara BM också. Det är att man nu enbart anställer "kassa personal". Ursäkta att jag generaliserar men typ 17-åriga tjejer som just gått ut 2-årig Social linje. Alltså fokk som inte ens vet vad en hamnare är. Man kommer till kassan och måste tala om vad som ligger vid kassan.Bananskalare skrev:
Jag brukar inte bry mig så mycket om enskilda personers intryck av en affär. Det kan vara slumpen med många felaktiga. beslut
Så fungerar service!
För några år sedan kände personalen till det elementära vid bygg. Ungefär hur man reglade upp en vägg, eller blandade betong. Även vilja produkter som fanns.
Mja, alltså, TS erkänner ju villigt att hen är dum i huvudet som gjort det (2 ggr), det tråden främst handlar om är väl att det var omöjligt att få tag i någon på kundtjänst som kunde hjälpa hen att ordna till sitt misstag. Hade hållt med dig om TS skyllt ifrån sig, men nu ägde TS sitt misstag och var bara upprörd över de obefintliga kontaktvägarna.S Sernando skrev:
Jag vet inte heller vad en hamnare ärA AG A skrev:En sak som stör mig väldigt mycket. Det gäller i högre och högre grad andra än bara BM också. Det är att man nu enbart anställer "kassa personal". Ursäkta att jag generaliserar men typ 17-åriga tjejer som just gått ut 2-årig Social linje. Alltså fokk som inte ens vet vad en hamnare är. Man kommer till kassan och måste tala om vad som ligger vid kassan.
För några år sedan kände personalen till det elementära vid bygg. Ungefär hur man reglade upp en vägg, eller blandade betong. Även vilja produkter som fanns.
Och vad tror du detta beror på? Priserna kanske?A AG A skrev:En sak som stör mig väldigt mycket. Det gäller i högre och högre grad andra än bara BM också. Det är att man nu enbart anställer "kassa personal". Ursäkta att jag generaliserar men typ 17-åriga tjejer som just gått ut 2-årig Social linje. Alltså fokk som inte ens vet vad en hamnare är. Man kommer till kassan och måste tala om vad som ligger vid kassan.
Man får vad man betalar för köper man det billigaste så kan man inte förvänta sig en service och högt kunnande som man får i en dyrare proffsbutik..
Men frågan var ju hur man ska kunna rätta till sitt misstag, TS har ju sagt att fel adress angavs.S Sernando skrev:
Att kontakta de, har inte varit något problem heller, men i dagens samhälle måste tydligen den billigaste bygghandeln, dessutom ha den bästa kundsupporten, för att det ska vara tillräckligt.J johan_p skrev:Mja, alltså, TS erkänner ju villigt att hen är dum i huvudet som gjort det (2 ggr), det tråden främst handlar om är väl att det var omöjligt att få tag i någon på kundtjänst som kunde hjälpa hen att ordna till sitt misstag. Hade hållt med dig om TS skyllt ifrån sig, men nu ägde TS sitt misstag och var bara upprörd över de obefintliga kontaktvägarna.
Känns bara lite smått otåligt, att inte orka vänta på mailsvar, vilket inte är så ovanligt att det ta ett antal dagar, oavsett vilken firma det gäller. Att lågprisbutiker inte har någon jättefokus på kundsupport, känns hyfsat givet.
Det går ju att åka till Beijer och köpa en skruvdragare för 4500, eller så köper man samma på NetOnNet, för 3000. Någonstans drar de in på priset. Alla får givetvis välja vart de handlar, men att välja billigast, leder alltid till att det finns anledningar till varför det är billigt.
Varför skriver du i den här tråden om du inte fattar vad den handlar om?S Sernando skrev:Att kontakta de, har inte varit något problem heller, men i dagens samhälle måste tydligen den billigaste bygghandeln, dessutom ha den bästa kundsupporten, för att det ska vara tillräckligt.
Känns bara lite smått otåligt, att inte orka vänta på mailsvar, vilket inte är så ovanligt att det ta ett antal dagar, oavsett vilken firma det gäller. Att lågprisbutiker inte har någon jättefokus på kundsupport, känns hyfsat givet.
Det går ju att åka till Beijer och köpa en skruvdragare för 4500, eller så köper man samma på NetOnNet, för 3000. Någonstans drar de in på priset. Alla får givetvis välja vart de handlar, men att välja billigast, leder alltid till att det finns anledningar till varför det är billigt.
Jag har ju t.om. skrivit att jag hade accepterat en dålig support, men de har I N G E N support.
Nu verkar det gå lite sådär för Byggmax som andra byggvaruhus i och med den ekonomiska situationen vi lever i. Att då avveckla deras kundsupport måste ju vara hål i huvudet på den som beslutat det.
Här har du lite kvällsläsning: https://se.trustpilot.com/review/www.byggmax.com?sort=recency
Det stämmer tyvärr inte. Distansavtalslagens bestämmelser om ångerrätt gäller även innan att varorna har levererats.globaljuggler skrev:
Det är inte så enkelt. Ja, du har rätt att avboka men kan samtidigt behöva betala skadestånd till näringsidkaren förS searayn skrev:
1. särskilda kostnader som näringsidkaren har haft för att ingå och fullgöra avtalet till den del näringsidkaren inte kan tillgodogöra sig dessa på något annat sätt,
2. särskilda kostnader till följd av hävningen eller avbeställningen, och
3. förlust i övrigt med ett belopp som är skäligt med hänsyn till priset för varan, tidpunkten för hävningen eller avbeställningen, omfattningen av nedlagt arbete och omständigheterna i övrigt.
Allt i enlighet med Konsumentköplagen 7 kap. 3 § 7 och 8 §§.
https://www.riksdagen.se/sv/dokumen...samling/konsumentkoplag-2022260_sfs-2022-260/
Jo det är så enkelt , är det ett Distansavtal så kan du ångra dig då avbeställer du inte dvs då är inte KKL tillämpbar.globaljuggler skrev:
Det är inte så enkelt. Ja, du har rätt att avboka men kan samtidigt behöva betala skadestånd till näringsidkaren för
1. särskilda kostnader som näringsidkaren har haft för att ingå och fullgöra avtalet till den del näringsidkaren inte kan tillgodogöra sig dessa på något annat sätt,
2. särskilda kostnader till följd av hävningen eller avbeställningen, och
3. förlust i övrigt med ett belopp som är skäligt med hänsyn till priset för varan, tidpunkten för hävningen eller avbeställningen, omfattningen av nedlagt arbete och omständigheterna i övrigt.
Allt i enlighet med Konsumentköplagen 7 kap. 3 § 7 och 8 §§.
[länk]
Konsumentjurist sedan 2008