15 967 läst ·
116 svar
16k läst
116 svar
Bygglovskrav för odlingstunnel
Sen har jag frågat om jag får sätta upp riktigt klena tunnlar som tas bort på vintern. De säger att jag får ha dem uppe i 2-4 veckor. Inte mer. Det finns inga grönsaker mer än möjligen plock sallad som blir klar på 4 veckor.A Abyaby skrev:För mig är det mycket pengar det handlar om så att säga att det är värt det känns inte rimligt för mig. Det blir omöjligt att starta upp någon produktion om utgifterna blir så höga innan ens några pengar kommer in från en verksamhet med matproduktion. Det är ju inte så att grönsaksodlare skär guld med täljkniv.
Synd då hela Europa nu verkar förbereda sig för krig.
Då är det ju bra att Sverige har lagar som gör det mycket svårt för en liten lantbrukare.
Vi får väl lita på att det kommer grönsaker från Spanien även under krigstid.
Satsar jag få det blir det inte ens skrammel i plånboken. Dessutom måste jag sen flytta dessa små bågar till en annan plats annars räknas de som permanenta.
Jag läser ditt svar igen. Varför tolkar du det som att vi pratar om lantbrukare som ska ha ett växthus i sin egna trädgård.Pjosk75 skrev:
Att odla grönsaker för det egna hushållet har gjorts länge. Men att lantbrukare använder växthus i bostadens trädgård är troligen en ganska ny företeelse.
Jag tänker att om du planerar att odla mycket och under flera år framöver så vill du ha ett tunnelväxthus som är monterat året runt. Och då är det värt att söka ett bygglov.
Tänker du bara använda 1 litet tunnelväxthus på 6-10 kvadratmeter så montera det på våren och ta bort på hösten. Blir det en syn så tar du helt enkelt av duken.
Varför skriver du att man länge har odlat grönsaker för det egna hushållet.
Vad är det du menar.
Jag talar om uppstart med matproduktion med vinst i företaget. Du låter som en bygghandläggare.
Hela grejen bottnar väl i varför en kommersiell grönsaksodlare behöver bygglov/ tillstånd för att sätta upp de skyddsåtgärder/byggnadsverk som krävs för att odlingen ska kunna genomföras...på jordbruksfastighet.M MetteKson skrev:
Lägga duk direkt på marken..ok?
Sätta samma duk på pinnar/bågar..inte ok?
Krasst - finns bara ett sätt att få det överprövat, och det är att bygga och överklaga om det blir nedslag.
Fast innan man går den vägen bör man ju vara rejält påläst och säker på att man har rätt. För det blir troligen en tuff resa.
Fast innan man går den vägen bör man ju vara rejält påläst och säker på att man har rätt. För det blir troligen en tuff resa.
Jag har en regisserad näringsfastighet som jag deklarerar för som puttrar på med lite bete och skörd av ensilage samt skogsmark där det så klart inte händer mer just nu än att skogen växer. Jag driver upp träd och buskar för utplacering på fastigheten till våren.M MetteKson skrev:
Man kan så klart inte likställa aktiviteten med de stora godsen men att säga att ingen verksamhet är igång är väl att förminska betydelsen av det som händer.
Nu är ju planen att efter 3 års ägande och förberedelse växla upp detta.
Om man ska straffa de små aktörerna i matproduktionen med hänvisning till att de inte skapar mer än lite brus på ytan så är det ju tal om diskriminering.
Blir det kristider i landet så ska jag komma ihåg att inte dela med mig av den mat jag producerar till en enda politiker eller någon av deras budbärare som i dag vill hindra mig i min vilja att producera mat på min jordbruksmark i dag.
Vilka är dimensionerna av dessa växttunnlar invändigt? D v s kan en människa uppehålla sig i dem? Först då klassificeras de som en byggnad och kräver bygglov att uppföra (eller riva).
Om dimensionerna inuti dem är så små att en människa inte kan uppehålla sig i dem är de en anläggning. Då krävs endast bygglov om de ingår i den uttömmande listan på övriga bygglovspliktiga anläggningar i PBF. Jag ser inte att växttunnlar listas där. Inget bygglovskrav enligt PBF m a o.
Om dimensionerna inuti dem är så små att en människa inte kan uppehålla sig i dem är de en anläggning. Då krävs endast bygglov om de ingår i den uttömmande listan på övriga bygglovspliktiga anläggningar i PBF. Jag ser inte att växttunnlar listas där. Inget bygglovskrav enligt PBF m a o.
Redigerat:
Den inhandlade tunneln är 6,5 m bred, 12 meter lång och 3 meter hög.Claes Sörmland skrev:
Vilka är dimensionerna av dessa växttunnlar invändigt? D v s kan en människa uppehålla sig i dem? Först då klassificeras de som en byggnad och kräver bygglov att uppföra (eller riva).
Dina uppgifter verkar stämma för så har de också meddelat mig från kommunen. Har funderat lite över detta. Jag är själv 178 lång. Om jag bygger en konstruktion med höjden 170 så kan jag ju inte stå i den men bygglovshandläggaren är kanske bara 167 lång. Det kanske kan kosta mig straffavgift på många tusenlappar.
Har av en välinformerad medarbetare på LRF som läst förarbetet på just detta med växthus som bekräftar det som någon redan skrivit här på forumet, om jsg odlar plantor i växthuset som är till för utplacerade på min fastighet så kan de inte kräva bygglov.
Så jag är hänvisad till att odla busktomater och får slänga de plantor jag nu driver fram och byta till busktomater för att odla i en konstruktion som är lägre.
I det inköpta växthuset får jag driva upp buskar och träd ( frukt, bär och nöt samt plantor för skogen samt frösådder av ordgubbar, smultron, rabarber men jag är osäker om jag får driva upp ettåriga kål plantor tex. De kanske inte kvalar in i begreppet plantor för utplacering på egen näringsfastighet.
Samtidigt har jag ont i magen för jag känner mig fortfarande inte helt säker på att jag inte kommer att få straffavgift för något brott jag inte förstår att jag begår.
Det hela är helt absurt.
Men det är ju galenskap.Claes Sörmland skrev:
Jag får utan bygglov bygga hur många permanenta hus som helst för att förvara traktorer skördetröskor och annat i om jag vill producera hö och ensilage men om jag vill producerad biff tomater och gurka så får jag inte sätta upp flyttbara odlingstunnlar utan bygglov. Dessa är ju också konstruerade så att man ska kunna flytta dem vid behov ( växelbruk är ibland nödvändigt). Har jag uppför en bygglovspliktig byggnad som jag vill flytta måste jag söka rivningslov och senare ett nytt bygglov för den nya placeringen några meter bort.
Jag blir galen av idioti.
Sen hade jag ju hellre köpt ytterligare ett växthus eller förlängt detta för de pengar som ett bygglov kostar.
Om du lätt kan flytta på dessa tunnlar och de är av tillfällig natur så behöver de inte bygglov, de är då inte varaktiga konstruktioner och därmed inga byggnader. PBLs definition av byggnad:A Abyaby skrev:Men det är ju galenskap.
Jag får utan bygglov bygga hur många permanenta hus som helst för att förvara traktorer skördetröskor och annat i om jag vill producera hö och ensilage men om jag vill producerad biff tomater och gurka så får jag inte sätta upp flyttbara odlingstunnlar utan bygglov. Dessa är ju också konstruerade så att man ska kunna flytta dem vid behov ( växelbruk är ibland nödvändigt). Har jag uppför en bygglovspliktig byggnad som jag vill flytta måste jag söka rivningslov och senare ett nytt bygglov för den nya placeringen några meter bort.
Sen hade jag ju hellre köpt ytterligare ett växthus eller förlängt detta för de pengar som ett bygglov kostar.
I praktiken så sätter du upp din tunnlar och odlar. Skulle tillsynen knacka på så flyttar du dina tunnlar, t ex en halv meter. Därmed har du rättat och undviker böter (byggsanktionsavgift). Tillsynen kan nu öppna ett nytt tillsynsärende för för dina nya odlingstunnlar (alltså de gamla som du har flyttat), och du rättar genom att flytta tillbaka dem 0,5 m. O s v.
En klok tillsyn ger upp där.
Men om de inte är av tillfällig natur eller du faktiskt inte flyttar dem vid en tillsyn så får du problem.
Jag har tyvärr fått besked från kommunen att mer än två dagar räknas som permanent placering.Claes Sörmland skrev:
Om du lätt kan flytta på dessa tunnlar och de är av tillfällig natur så behöver de inte bygglov, de är då inte varaktiga konstruktioner och därmed inga byggnader. PBLs definition av byggnad:
[bild]
I praktiken så sätter du upp din tunnlar och odlar. Skulle tillsynen knacka på så flyttar du dina tunnlar, t ex en halv meter. Därmed har du rättat och undviker böter (byggsanktionsavgift). Tillsynen kan nu öppna ett nytt tillsynsärende för för dina nya odlingstunnlar (alltså de gamla som du har flyttat), och du rättar genom att flytta tillbaka dem 0,5 m. O s v.
En klok tillsyn ger upp där.
Men om de inte är av tillfällig natur eller du faktiskt inte flyttar dem vid en tillsyn så får du problem.
Det låter som hittepå. Men vi kan ju läsa förarbetet och domar och se om de har något stöd för två dagar. Just kommunmedarbetare som påstår saker utan att hänvisa till förarbete eller dom i MÖD/HD är ju rätt meningslöst och slöseri med tid. Det spelar liksom ingen roll vad dessa individer känner i frågan. Fråga efter referenser.A Abyaby skrev:
Byråkrati-Sverige i sin prydno, som också faktiskt när man läser om din situation och andras borde ha vår egen Musk som tar till storsläggan mot dessa dumheter.A Abyaby skrev:Men det är ju galenskap.
Innan vi får denne svenske Musk (jag är frivillig till posten) undrar jag med tanke på hur du bor varför du inte bara smällde upp ditt växthus?
Eller har du någon avundsjuk sur gubbe eller kärring som ställer till andra problem och anmäler allt?
Det var en klok och brukbar reflektion. TackClaes Sörmland skrev:
Det låter som hittepå. Men vi kan ju läsa förarbetet och domar och se om de har något stöd för två dagar. Just kommunmedarbetare som påstår saker utan att hänvisa till förarbete eller dom i MÖD/HD är ju rätt meningslöst och slöseri med tid. Det spelar liksom ingen roll vad dessa individer känner i frågan. Fråga efter referenser.