Har en näringsfastighet som varit vilande i 2,5 sedan jag köpte den med undantag av betande djur och ensilage skördar.
Nu tänkte jag börja bruka min mark och får då veta att jag måste ansöka om bygglov för tunnelväxthus. Begreppet tunnel växthus används oftast till konstruktioner där man slår ned vanliga armeringsjärn eller 50 cm stolpar mot vilka man sen fäster halvmåneformade metallbågar. Sen träs över plast på detta. Plasten kan man gräva ned i jorden 20-30 cm så inte vinden får tag i något hörn. Men många av dessa är tänkta att luftas genom att plasten lyfts upp på långsidan.
De tyngre modellerna tar upp till 4-5 timmar att sätta upp och lite fortare att ta ned. De enklaste flyttar man på 1 h.
Nu får jag veta att den enklare modellen får endast vara uppställd i 2-4 veckor ( finns ingen gröda som är klar på så kort tid). Det verkar som man inte vill ha matproduktion på landet i Sverige.
Den tyngre modellen måste jag söka bygglov för.
Nu är det ju så att odling är något dynamiskt som kan ske på olika platser olika år och då undrar jag så klart om jag måste söka rivningslov när jag flyttar tältet och då också måste söka nytt bygglov. Drygt 11000kr samt väntetid på bygglovet.
Är det någon som har erfarenhet av detta?

• Wow
  • Ledsen
  • Gilla
TRJBerg och 7 till
  • Laddar…
Om fastigheten ligger utanför detaljplanerat område så tror jag inte att du behöver bygglov för någon form av ekonomibyggnad. Din odlingstunnel är väl just det?

• Gilla
tomas.egnerfors och 10 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Om fastigheten ligger utanför detaljplanerat område så tror jag inte att du behöver bygglov för någon form av ekonomibyggnad. Din odlingstunnel är väl just det?
Jag bor utanför detaljplanerat område och utan någon tät bebyggelse( det är bara jag och min fastighet gränsar mot skog på alla sidor med ett undantag och mellan den fastigheten och platsen för tunneln är det kuperad mark som skymmer sikten och en sträcka på 450 meter. Ingen granne kommer att kunna se detta.

A Abyaby skrev:
Jag bor utanför detaljplanerat område och utan någon tät bebyggelse( det är bara jag och min fastighet gränsar mot skog på alla sidor med ett undantag och mellan den fastigheten och platsen för tunneln är det kuperad mark som skymmer sikten och en sträcka på 450 meter. Ingen granne kommer att kunna se detta.
Men kommunen säger att jag måste söka bygglov om jag vill ha den stadigaste tunneln som inte blåser bort. De mindre kan måste jag plocka bort efter 2-4 veckor.

• Gilla
Erik Rudhe och 1 till
  • Laddar…
Som jag förstått det beror det på om det du odlar i växthuset är en fristående verksamhet, eller om det används till omgivande lantbruk, exempelvis att du driver upp plantor för utplantering på dina egna odlingar.

• Gilla
UffePlåtis och 2 till
  • Laddar…
Är kommunen medvetne om att detta är en ekonomibyggnad för en näring? Låter snarare som de svara utifrån en privatbostad eller en sådan där standard ansök-så-ser-vi-om-du-behöver-ansöka svar

• Gilla
Folin och 4 till
  • Laddar…
Pjosk75 Pjosk75 skrev:
Finns det en områdesbestämmelse där.din fastighet är placerad?
Det finns tydligen möjlighet för komuner att kräva bygglov för ekonomibyggnader om det finns särskilda skäl.

[länk]
Nej det finns ingen särskild bestämmelse.
Växthus verkar inte ses so. Ekonomi byggnad. Dock är det ju inte ens ett växthus, det är ju bara stålrör som håller uppe lite plast utan någon som helst permanent grund.
Hela idén med dessa odlings tunnlar är att de ska vara mobila.
Att behöva söka bygglov för något som inte är permanent och sen behöva söka rivningslov och nytt bygglov när det ska flyttas verkar ju vara kontraproduktivt mot mat framställning i Sverige.

• Gilla
TRJBerg och 4 till
  • Laddar…
M myrstack skrev:
Är kommunen medvetne om att detta är en ekonomibyggnad för en näring? Låter snarare som de svara utifrån en privatbostad eller en sådan där standard ansök-så-ser-vi-om-du-behöver-ansöka svar
De är väldigt välinformerade om att jag nu aktiverar min näringsverksamhet.

13th Marine 13th Marine skrev:
Som jag förstått det beror det på om det du odlar i växthuset är en fristående verksamhet, eller om det används till omgivande lantbruk, exempelvis att du driver upp plantor för utplantering på dina egna odlingar.
Det var väldigt bra att få information om.
Tusen tack för det tipset.
Visst är det märkligt att dessa tjänstemän tycks sätta ett värde i att inte lämna någon information som kan göra att saker blir lättare eller vill för oss medborgare.

• Gilla
UffePlåtis och 7 till
  • Laddar…
Antagligen för att den informationen redan finns att läsa på annan plats.

"Enligt förarbetena är ekonomibyggnader endast de byggnader som är omedelbart avsedda för de aktuella näringarna. Anläggningar som exempelvis mejerier, slakterier, konserveringsfabriker, sågverk eller växthus som inte direkt behövs för driften av jord eller skogsbruk eller fisket utan mera är att anse som självständiga förädlingsindustrier räknas inte som undantagna ekonomibyggnader. (jfr prop. 1947:131 sid. 166)"

• Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
A Abyaby skrev:
Det var väldigt bra att få information om.
Tusen tack för det tipset.
Visst är det märkligt att dessa tjänstemän tycks sätta ett värde i att inte lämna någon information som kan göra att saker blir lättare eller vill för oss medborgare.
Sånt verkar tyvärr variera från tjänsteman till tjänsteman. När jag har pratat med lokala bygglovsavdelningen har de varit väldigt hjälpsamma.

Jag har själv grottat mig in lite i detta då vi kikar på att ta över en gård med möjlighet till odling.

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Pjosk75 Pjosk75 skrev:
Antagligen för att den informationen redan finns att läsa på annan plats.

"Enligt förarbetena är ekonomibyggnader endast de byggnader som är omedelbart avsedda för de aktuella näringarna. Anläggningar som exempelvis mejerier, slakterier, konserveringsfabriker, sågverk eller växthus som inte direkt behövs för driften av jord eller skogsbruk eller fisket utan mera är att anse som självständiga förädlingsindustrier räknas inte som undantagna ekonomibyggnader. (jfr prop. 1947:131 sid. 166)"
Jo den texten har jag läst. Vad jag inte förstår är att växthus eller växt tunnlar inte räknas till verksamheten om man har odlingsbar mark. Just nu växer det vall på den och grannens kor äter upp det vi skördar men om grannen själv köper tomater av mig som jag odlar på samma mark så räknas det inte till min huvudsakliga näringsverksamhet.
Det är som om de som formulerat reglerna bara har erfarenhet av lantbruk från sina sagoböcker där en bonde har kor och inget annat.
Att odla grönsaker har väl bönder gjort i årtusenden tänker jag.

• Gilla
TRJBerg och 5 till
  • Laddar…
Att odla grönsaker för det egna hushållet har gjorts länge. Men att lantbrukare använder växthus i bostadens trädgård är troligen en ganska ny företeelse.

Jag tänker att om du planerar att odla mycket och under flera år framöver så vill du ha ett tunnelväxthus som är monterat året runt. Och då är det värt att söka ett bygglov.
Tänker du bara använda 1 litet tunnelväxthus på 6-10 kvadratmeter så montera det på våren och ta bort på hösten. Blir det en syn så tar du helt enkelt av duken.

• Gilla
FreQa och 1 till
  • Laddar…
Pjosk75 Pjosk75 skrev:
Att odla grönsaker för det egna hushållet har gjorts länge. Men att lantbrukare använder växthus i bostadens trädgård är troligen en ganska ny företeelse.

Jag tänker att om du planerar att odla mycket och under flera år framöver så vill du ha ett tunnelväxthus som är monterat året runt. Och då är det värt att söka ett bygglov.
Tänker du bara använda 1 litet tunnelväxthus på 6-10 kvadratmeter så montera det på våren och ta bort på hösten. Blir det en syn så tar du helt enkelt av duken.
För mig är det mycket pengar det handlar om så att säga att det är värt det känns inte rimligt för mig. Det blir omöjligt att starta upp någon produktion om utgifterna blir så höga innan ens några pengar kommer in från en verksamhet med matproduktion. Det är ju inte så att grönsaksodlare skär guld med täljkniv.
Synd då hela Europa nu verkar förbereda sig för krig.
Då är det ju bra att Sverige har lagar som gör det mycket svårt för en liten lantbrukare.
Vi får väl lita på att det kommer grönsaker från Spanien även under krigstid.

• Gilla
TRJBerg och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.