15 484 läst ·
72 svar
15k läst
72 svar
Bygglovet förenklas - regeringen går vidare med förslaget
På konsumentens sida
· 3 419 inlägg
Regeringen går vidare med förenklade bygglov trots en del kritiska röster.
Du kan läsa artikeln här: Bygglovet förenklas - regeringen går vidare med förslaget
Du kan läsa artikeln här: Bygglovet förenklas - regeringen går vidare med förslaget
Lösvirkesbyggare
· HELSINGBORG
· 601 inlägg
Men tillgodoses nu kommuners krav på att få in pengar på olika sätt från byggare? Reglerar man de avgifter som kan dyka upp som myror runt en sockerbit?
Tillåt mig tvivla tills några fall har gått till prövning..
Tillåt mig tvivla tills några fall har gått till prövning..
Hur ska man räkna i mitt fall, bor på landet ej detaljplanerat två bostadshus och ett antal ekonomibyggnader och bodar som bastu och friggebod, garage, carport med mera. som lätt överskrider nämnda kvadratmetrar i Får jag "nya" kvadrat att bygga ut med nu?
Nu är jag väldigt positivt inställd till dessa åtgärder. Men det är lite spännande, det du säger. Jag har också två bostadshus. En inredd bod på nästan 25m2. En förrådsbyggnad på 10m2. En enskild byggnad med dubbelgarage, pannrum, samt inredd övervåning. Samt 10m2 växthus. Det mesta är byggt innan Friggebodar och Attefallare var påtänkta. Får jag också nya kvadrat att leka med nu😃?TorpAnders skrev:
Ja eller hur, min nyaste byggnad fyller 90 år.A AG A skrev:Nu är jag väldigt positivt inställd till dessa åtgärder. Men det är lite spännande, det du säger. Jag har också två bostadshus. En inredd bod på nästan 25m2. En förrådsbyggnad på 10m2. En enskild byggnad med dubbelgarage, pannrum, samt inredd övervåning. Samt 10m2 växthus. Det mesta är byggt innan Friggebodar och Attefallare var påtänkta. Får jag också nya kvadrat att leka med nu😃?
Kommunen har noll bygghandlingar på gården i sitt arkiv. Inte en ritning mer än på trekammarbrunnen från -83.
Jag utgår från att jag får full utdelning med det nya förslaget om det går igenom.
boschkenta
Verktygstokig
· Västra Götaland
· 460 inlägg
boschkenta
Verktygstokig
- Västra Götaland
- 460 inlägg
Gött. Vad jag är mest nyfiken på är slopningen av lov för fasadändring... undrar om det även innebär att ta bort eller lägga till fönster och dörrar? Eller om det hamnar under någon annan regel.
Ja, ta bort och lägga till dörrar kräver från 1 dec inte bygglov för en- och tvåbostadshus eller för komplementbyggnader. För andra byggnader än dessa krävs bygglov för sådan fasadändring om fasaden som berörs vetter mot allmän plats inom detaljplan.boschkenta skrev:
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 21 905 inlägg
En av de svåraste frågorna att reda ut tror jag. Både nu och för folk i framtiden.TorpAnders skrev:
Ekonomibyggnaderna kan vi börja med att räkna bort, de hör till jordbruket. Då återstår de byggnader som är mer kopplade till bostadshusen. Låt oss anta att de båda är så gamla att de byggts bygglovsfritt, men är det ett hus med en gäststuga eller två av varandra stående enheter. I det förra fallet blir det en tomt med en total bygglovsfri byggrätt på 65 kvm, i det andra fallet två tomter med 65 kvm var.
Men det slutar inte där, utan man måste också avgöra vilka komplementbyggnader som ska räknas. Det är ju allt som byggts med undantag från bygglov, men för 40+ år sedan krävdes inte bygglov alls i de fallen, så sådana bodar borde inte räknas med. Ett uthus från 1988 eller senare räknas, men inte ett från före 1987 (om vi antar att det var 1987 års PBL som införde generellt bygglovskrav på landet, jag är inte helt säker på det).
Det kommer vara en soppa, men den träffar få och ännu färre lär bry sig. Jag gissar att inställningen till mindre byggen alltjämt kommer vara som byggningabalkens 2:1 prosaiskt beskriver: ”Tarvar bonde flera hus; bygge sig till lägenhet det bästa han gitter.”
(Ja, jag vet att det är samma sak som jordbruksundantaget i PBL, men jag gillar 1734 års lag.)
Redigerat:
Jag har för mig att det var 1972 som byggnadsstadgan ändrades så att bygglov krävdes generellt på landsbygden. Det var fritt byggande före dess på landsbygden med undantag för kommuners möjlighet att reglera den tätare bebyggelsen om de så önskade (sen femtiotalet).Nötegårdsgubben skrev:
Där står också: "Badstuva eller mälthus skall ock byggas", så bastun går väl bort i beräkningen?Nötegårdsgubben skrev:
Det kommer vara en soppa, men den träffar få och ännu färre lär bry sig. Jag gissar att inställningen till mindre byggen alltjämt kommer vara som byggningabalkens 2:1 prosaiskt beskriver: ”Tarvar bonde flera hus; bygge sig till lägenhet det bästa han gitter.”
(Ja, jag vet att det är samma sak som jordbruksundantaget i PBL, men jag gillar 1734 års lag.)
Finns det någon länk till hela nya regelverket? För min del handlar det om fasadändringar med utgångs punkt på färg.
Vill måla om fasaden och måla taket. Hade varit skönt att slippa bygglov för detta.
Vill måla om fasaden och måla taket. Hade varit skönt att slippa bygglov för detta.
Risken är att om lagen senare ger utrymme för olika tolkningar så kommer sannolikt de kommunala tjänstemännen att krampaktigt hävda bygglov för att inte riskera något.
Vis av erfarenhet från min kommun så törs de extremt sällan ta rationella beslut som grundar sig på sund moral och sunt förnuft, tvärtom så går man "all in" och tolkar det mesta extremt fyrkantigt.
Vis av erfarenhet från min kommun så törs de extremt sällan ta rationella beslut som grundar sig på sund moral och sunt förnuft, tvärtom så går man "all in" och tolkar det mesta extremt fyrkantigt.
Det krävs inte bygglov för detta från 1 dec. Men en varning: om ditt hus eller området faller under kulturmiljöreglerna så har du inte den friheten. Och det trista med dagens kulturmiljölagstiftning är att man kan aldrig veta om ens hus gör det eftersom det inte krävs att ens hus är beslutat av en myndighet att omfattas av detta.Dr Benz skrev:
Här kan du läsa propositionen, på s. 110 börjar delen som behandlar andra bygglovskrav än ren byggnation, d v s fasadändringar som kulörbyte.
https://www.riksdagen.se/sv/dokumen...ition/ett-nytt-regelverk-for-bygglov_hc03169/
Den nya lagen är tydlig, utredningen har gjort ett bra jobbTorpAnders skrev:
Risken är att om lagen senare ger utrymme för olika tolkningar så kommer sannolikt de kommunala tjänstemännen att krampaktigt hävda bygglov för att inte riskera något.
Det enda som ställer till klarheten är krav på lov för värdefulla byggnadsverk och i värdefulla områden. Dessa byggnadsverk och värdefulla områden finns tyvärr inte definierade i något myndighetsbeslut och det blir därmed gungfly. Regeringen vågade inte ställa kravet att dessa byggnadsverk skulle regleras/definieras i detaljplaner och områdesbestämmelser, hade man gjort detta hade det varit solklart på ett enda ställe vad man får genomföra för åtgärder och inte. Nu blir det att tvista i domstol som blir lösningen istället. Tyvärr vann kulturmiljösvängen denna politiska strid.
Redigerat:
Tack.Claes Sörmland skrev:
Det krävs inte bygglov för detta från 1 dec. Men en varning: om ditt hus eller området faller under kulturmiljöreglerna så har du inte den friheten. Och det trista med dagens kulturmiljölagstiftning är att man kan aldrig veta om ens hus gör det eftersom det inte krävs att ens hus är beslutat av en myndighet att omfattas av detta.
Här kan du läsa propositionen, på s. 110 börjar delen som behandlar andra bygglovskrav än ren byggnation, d v s fasadändringar som kulörbyte.
[länk]
Nä nästan hela orten där jag bor är påverkat med Q och q osv då det är ett gammalt fiskeläge. Vi bor dock i ett område som ligger precis i kanten och byggdes på 60-talet. Så det finns detaljplan men inte mer.
Så då får man efter den 1/12 fråga kommunen hur det ligger till med mitt hus helt enkelt.