15 484 läst ·
72 svar
15k läst
72 svar
Bygglovet förenklas - regeringen går vidare med förslaget
Det står ju även att tillbyggand 30m skall avra möjligt för alla byggnader. "Från och med 1 oktober 2025 kommer tillbyggnader på upp till 30 kvadratmeter att bli lovfria för alla typer av byggnader"Claes Sörmland skrev:
Jag var först inne på en ny lägenhet i form av ett komplementbostadshus på gården att upplåta för 4 milj till min förening. Men nej, det går inte.
Yes, tillbyggnader är möjliga upp till 30 kvm per hus. Här spelar tomt ingen roll så om era fyra lägenhetshus ligger på samma tomt så kan ni ändå bygga ut var och en av dem med totalt 30 kvm utan bygglov. Om ni t ex vill ha nya tvättstugor eller nåt. Ny lägenhet kräver bygglov.
Innebär deta tt jag kan bygga ut mitt nuvarande lilla garage med upp till 30m2 extra? Det är med i bygglov, så inget attefalls elelr annat icke bygglovspliktigt garage.
Om ja, är 30m2 en "gemensam pott" för tomten, eller kan jag bygga till även huset med 30m2. mao 30+30??
Nej, det vill inte lagstiftaren och av det skälet får du inte bygga ut komplementbyggnader och komplementbostadshus bygglovsfritt. Se lagtexten (och min grå markering):M mojjen skrev:Det står ju även att tillbyggand 30m skall avra möjligt för alla byggnader. "Från och med 1 oktober 2025 kommer tillbyggnader på upp till 30 kvadratmeter att bli lovfria för alla typer av byggnader"
Innebär deta tt jag kan bygga ut mitt nuvarande lilla garage med upp till 30m2 extra? Det är med i bygglov, så inget attefalls elelr annat icke bygglovspliktigt garage.
Om ja, är 30m2 en "gemensam pott" för tomten, eller kan jag bygga till även huset med 30m2. mao 30+30??
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
EDIT: Men sen ligger ju potten för att bygga komplementbyggnader och komplementbostadshus parallellt så du får inom detaljplan bygga 45 kvadratmeter komplementbyggnader eller komplementbostadshus till ditt en- eller tvåbostadshus där det största huset max får vara 30 kvm. Men det sätter jun tyvärr stopp för att bygga ut ditt garage som redan idag är 40 kvadratmeter bygglovsfritt.
Redigerat:
Har ett pyttegarage på runt 25m2. Det är byggt med bygglov en gång i tiden. Ihop med det har det byggts ett vedskjul på 8-10m2, som inte ör med i bygglovet från 1945. Min tanke ör egentligen att görabett riktigt förråd av det. Dp får väl bygga med dubbla väggar och 10mm luft så det blir två.Claes Sörmland skrev:
Nej, det vill inte lagstiftaren och av det skälet får du inte bygga ut komplementbyggnader och komplementbostadshus bygglovsfritt. Se lagtexten (och min grå markering):
[bild]
EDIT: Men sen ligger ju potten för att bygga komplementbyggnader och komplementbostadshus parallellt så du får inom detaljplan bygga 45 kvadratmeter komplementbyggnader eller komplementbostadshus till ditt en- eller tvåbostadshus där det största huset max får vara 30 kvm. Men det sätter jun tyvärr stopp för att bygga ut ditt garage som redan idag är 40 kvadratmeter bygglovsfritt.
Har fick redan fyllt friggebod, och planerar ett uterum/pergola på 25-30m2. Fock inte detaljplan (men dammanhållen bebyggelse). Så går det igenom som planerat, så jag får 50m2 så löser jag allt. Får se hur det går 😅
Bedrövlig lagtext med två "inte" i samma mening. Vi får hoppas att man inser det innan man beslutar den lagtexten. Skriv begripligt och i klartext gäller även jurister..
Medlem
· Stockholms
· 1 555 inlägg
Det som kan förstöra allt är hur K-märkningar, Q-märknigar och riksintressen påverkar möjligheten att ändra utan bygglov.
Väldigt många bostadsområden har någon sådan klassning och då har det åtminstone tidigare varit så att det övertrumfar rätten att få bygga till eller byta ytterdörr.
Väldigt många bostadsområden har någon sådan klassning och då har det åtminstone tidigare varit så att det övertrumfar rätten att få bygga till eller byta ytterdörr.
Det här försöker jag förstå så gott jag kan, och det går inte så bra. Lagförslaget säger ju:Nötegårdsgubben skrev:
Men det slutar inte där, utan man måste också avgöra vilka komplementbyggnader som ska räknas. Det är ju allt som byggts med undantag från bygglov, men för 40+ år sedan krävdes inte bygglov alls i de fallen, så sådana bodar borde inte räknas med. Ett uthus från 1988 eller senare räknas, men inte ett från före 1987 (om vi antar att det var 1987 års PBL som införde generellt bygglovskrav på landet, jag är inte helt säker på det).
Vid beräkning av den sammanlagda byggnadsarean ska ingå komplementbyggnader och komplementbostadshus som inte omfattas av krav på bygglov enligtdenna lag eller har undantagits från krav på lov enligt äldre bestämmelser.Och eftersom man ju har en del byggnader som ryms in om ramarna i 5§ (bor utanför detaljplan), så blir det ju väldigt lite man får bygga nu? Det räcker ju att ena rekvisitet i meningen ovan stämmer, väl?
Dvs alla mina komplementbyggnader som är <50m2 och 4,5 meter nockhöjd skall räknas in i 65m2-kvoten. Så mitt garage (30m2) från ~1940 och samt uthuset (30m2) från ~1905 drar båda ner mängden kvadratmeter jag har kvar att bygga för, vilket gör min lagligt uppförda friggebod (15m2) från 2004 till ett svartbygge?
Och man kan inte ens söka retroaktivt bygglov för dem?:
Även sådana komplementbyggnader och komplementbostadshussom inte omfattas av krav på lov men som har uppförts efter en ansökanom lov enligt 52 § ska räknas in i den sammanlagda areanSnälla säg att jag är helt ute och cyklar!
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 21 905 inlägg
Jag har faktiskt ändrat mig sen jag skrev det där. Min analys av rättsläget var för grund. Jag ska försöka hitta vad jag skrev när jag ändrade mig, men jag tror som sagt att den där analysen var fel.
Det känns som en rimlig tolkning att om du redan har sammanlagt 75 kvm komplementbyggnader som har byggts utan att det krävts bygglov så kommer inte den nya lagen innebära att du kan bygga något ytterligare utan bygglov. Däremot blir inte friggeboden olovlig i efterhand. Den nya lagen reglerar inte befintliga byggnaders lovlighet.
Nej, alla mina bodar är preskriberade så det är ju ingen fara. Men jag har nog totalt minst 125 m2 komplementbyggnader som är inom reglerna i den nya lagen, så det den i praktiken gör för mig är att ta bort min möjlighet att bygga ett attefallshus. Kan så klart göra det med bygglov, men det höjer ju tröskeln en del.W Weimik skrev:Det känns som en rimlig tolkning att om du redan har sammanlagt 75 kvm komplementbyggnader som har byggts utan att det krävts bygglov så kommer inte den nya lagen innebära att du kan bygga något ytterligare utan bygglov. Däremot blir inte friggeboden olovlig i efterhand. Den nya lagen reglerar inte befintliga byggnaders lovlighet.
Kanske får smyga ut i natten och höja nocken på allt till 4,6 innan lagen träder i kraft, och hoppas ingen märker på 5-10 år.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 21 905 inlägg
Det tror jag tyvärr inte att du är, utan det var nog jag som var ute och cyklade. Dagen efter att jag skrev det där kom jag till samma slutsats som du.T TedM skrev:
Jag länkar dit istället för att skrivs resonemanget igen.
https://www.byggahus.se/forum/threa...la-reglerna-kring-bygglov.542945/post-6247777
Men är de befintliga komplementbyggnaderna inte byggda utan lov i enlighet med det som gällde när de byggdes? I så fall bör de räknas med eftersom de har undantagits från krav på lov enligt äldre bestämmelser. Att höja byggnaderna till 4,6 meter bör inte göra någon skillnad vad det beträffar. Fast du kanske mest skojade ändå ☺️T TedM skrev:Nej, alla mina bodar är preskriberade så det är ju ingen fara. Men jag har nog totalt minst 125 m2 komplementbyggnader som är inom reglerna i den nya lagen, så det den i praktiken gör för mig är att ta bort min möjlighet att bygga ett attefallshus. Kan så klart göra det med bygglov, men det höjer ju tröskeln en del.
Kanske får smyga ut i natten och höja nocken på allt till 4,6 innan lagen träder i kraft, och hoppas ingen märker på 5-10 år.
Några är så gamla att konceptet bygglov inte var uppfunnet när de byggdes, dvs det fanns inget undantag i lag för dem utan det krävdes inget lov enligt principen "allt som inte är förbjudet är tillåtet". En är från den dunkla tiden mellan ändringarna i byggnadsstadgan 1972 och PBL 1987, då det är lite oklart vad som gällde och det kan vara upp till gamla områdesbestämmelser i kommunen som jag inte orkar jaga reda på. Resten är från efter att friggeboden uppfanns.W Weimik skrev:Men är de befintliga komplementbyggnaderna inte byggda utan lov i enlighet med det som gällde när de byggdes? I så fall bör de räknas med eftersom de har undantagits från krav på lov enligt äldre bestämmelser. Att höja byggnaderna till 4,6 meter bör inte göra någon skillnad vad det beträffar. Fast du kanske mest skojade ändå ☺️
Även om det där med nocken var ett skämt, så skulle det göra skillnad. Vad jag vet har inga komplementbyggnader till bosdagshus med 4,6m nockhöjd någonsin varit lovfria, vare sig det är enligt kommande eller tidigare bestämmelserna. Därför skulle de inte räknas med i 65m2-kvoten längre.
Som diskuterats tidigare blir det väldigt intressant att se exakt hur den nya lagen kommer att tolkas beträffande vad som ska räknas in i den sammanlagda arean..
Noterbart är att i betänkandet, SOU 2021:47, som föregick lagförslaget uttrycks det så här:
I ett område som omfattas av en detaljplan inträder kravet på bygglov först när komplementbyggnaden får en byggnadsarea som är större än 30,0 kvadratmeter eller en taknockshöjd som överstiger 4,0 meter. I ett område som inte omfattas av en detaljplan inträder kravet på bygglov först när komplementbyggnaden får en byggnadsarea som är större än 50,0 kvadratmeter eller en taknockshöjd som överstiger 4,5 meter. I båda situationerna påverkas möjligheten att få uppföra komplementbyggnader utan bygglov av hur många komplementbyggnader som har uppförts utan bygglov på tomten sedan tidigare. I ett område som omfattas av en detaljplan får de tillsammans inte få en större sammanlagd byggnadsarea än 45,0 kvadratmeter. I ett område som inte omfattas av en detaljplan får de tillsammans inte få en större sammanlagd byggnadsarea än 65,0 kvadratmeter.
Hur "uppförts utan bygglov" landade i det efterföljande lagförslaget är något av en gåta för mig, men jag kan inte hitta något som tyder på att man menar något annat än just "uppförts utan bygglov".
Noterbart är att i betänkandet, SOU 2021:47, som föregick lagförslaget uttrycks det så här:
I ett område som omfattas av en detaljplan inträder kravet på bygglov först när komplementbyggnaden får en byggnadsarea som är större än 30,0 kvadratmeter eller en taknockshöjd som överstiger 4,0 meter. I ett område som inte omfattas av en detaljplan inträder kravet på bygglov först när komplementbyggnaden får en byggnadsarea som är större än 50,0 kvadratmeter eller en taknockshöjd som överstiger 4,5 meter. I båda situationerna påverkas möjligheten att få uppföra komplementbyggnader utan bygglov av hur många komplementbyggnader som har uppförts utan bygglov på tomten sedan tidigare. I ett område som omfattas av en detaljplan får de tillsammans inte få en större sammanlagd byggnadsarea än 45,0 kvadratmeter. I ett område som inte omfattas av en detaljplan får de tillsammans inte få en större sammanlagd byggnadsarea än 65,0 kvadratmeter.
Hur "uppförts utan bygglov" landade i det efterföljande lagförslaget är något av en gåta för mig, men jag kan inte hitta något som tyder på att man menar något annat än just "uppförts utan bygglov".