15 484 läst ·
72 svar
15k läst
72 svar
Bygglovet förenklas - regeringen går vidare med förslaget
Jag kontaktade kommunen för en månad sedan för att försöka reda ut vilka dokument som krävs och vad de förväntar sig för att godkänna en altandörr och fönster som vi planerar att sätta in i en bärande yttervägg. Jag frågade även likande om att sätta upp en friggebod med eldstad (bastu) då en eldstad måste anmälas och godkännas.
Förstår jag det rätt att, när de föreslagna förenklingarna träder i kraft, så kommer vi kunna både sätta in dörr/fönster i bärande konstruktion och bygga en fristående vedeldad bastu utan att kommunen har något att invända eller behöver kontaktas?
Isåfall låter det som att vänta ett år skulle förenkla det administrativa en hel del.
Förstår jag det rätt att, när de föreslagna förenklingarna träder i kraft, så kommer vi kunna både sätta in dörr/fönster i bärande konstruktion och bygga en fristående vedeldad bastu utan att kommunen har något att invända eller behöver kontaktas?
Isåfall låter det som att vänta ett år skulle förenkla det administrativa en hel del.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 21 905 inlägg
Bastuaggregatet ska anmälas oavsett, och friggan är ju lovfri redan idag (om du inte redan har en sådan) så jag skulle säga att det du får förenklingar med är fasaden.
Så i den mån du ändå inte gör allt samma sommar skulle jag bygga bastun nu och ta dörr och fönster nästa sommar.
Trist med kommunen, det där borde de kunna göra med vändande post i det närmaste. Blankett för bygganmälan har väl dock de flesta på sin hemsida, så det är bara att ladda ner och fylla i. Minns jag rätt (det är närmare tio år sedan jag gjorde det själv) så behövdes bara länkar till tillverkarens dokumentation (skyddsavstånd, genomföring av rökrör och sånt). Tror jag bifogade det i mejl till en anmälan inskickad på papper, men det var som sagt ett antal år sen och en liten kommun. Förhoppningsvis är det en helt onlinebaserad kommunikation nu.
Så i den mån du ändå inte gör allt samma sommar skulle jag bygga bastun nu och ta dörr och fönster nästa sommar.
Trist med kommunen, det där borde de kunna göra med vändande post i det närmaste. Blankett för bygganmälan har väl dock de flesta på sin hemsida, så det är bara att ladda ner och fylla i. Minns jag rätt (det är närmare tio år sedan jag gjorde det själv) så behövdes bara länkar till tillverkarens dokumentation (skyddsavstånd, genomföring av rökrör och sånt). Tror jag bifogade det i mejl till en anmälan inskickad på papper, men det var som sagt ett antal år sen och en liten kommun. Förhoppningsvis är det en helt onlinebaserad kommunikation nu.
Vi får se framåt december hur regeringen löser detta med anmälan för vissa tekniska åtgärder. Det man gör med propositionen är att man flyttar hela anmälningsinstitutets reglering från PBL till PBF, alltså den förordning regeringen själv kan besluta om. Och sen slår man till med en stenhård kritik mot att dagens anmälan liknar ett bygglov för mycket, är för omfattande och inte är ändamålsenlig. Man anger att man tänker skala ned på den. Läs själva (s 217 propositionen):M M_H skrev:Jag kontaktade kommunen för en månad sedan för att försöka reda ut vilka dokument som krävs och vad de förväntar sig för att godkänna en altandörr och fönster som vi planerar att sätta in i en bärande yttervägg. Jag frågade även likande om att sätta upp en friggebod med eldstad (bastu) då en eldstad måste anmälas och godkännas.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Så det kommer att finnas kvar en anmälan för vissa tekniska åtgärder där det är av allmänintresse att kommunen får kännedom om åtgärden och den inte regleras av annan lagstiftning. Men gissningsvis kommer kommunernas möjlighet att göra mycket annat än att hastigt ge startbesked eller begära in mer handlingar att kringskäras rejält. D v s anmälan blir vad den ursprungligen var tänkt som, en pappersövning som informerar kommunen om en åtgärd där det kan gå mycket fel på ett sätt så att andras hälsa riskeras. Men nu läser jag mellan raderna, vi får se vad regeringen kokar ihop för lösning framåt vintern, t ex om man undantar anmälan av smååtgärder på en- och tvåbostadshus t ex.
Redigerat:
Så som diskuterades i tråden när förslaget kom så inkluderas redan befintliga byggnader utan bygglov i din kvadrat. Tråkigt att stadsbor skrivit förslaget då en majoritet av Sveriges yta är utanför sammanhållen bebyggelse och får mer administration och kostnader.TorpAnders skrev:
Vi har planer på att bygga det som i år är lovfritt. Måste väl dit och börja gräva i år så det är påbörjat enligt dagens regler. ..
Skogsägare
· 21 905 inlägg
Ja, vi får väl se. Att växla av en CC60-reglad vägg för en dörr och ett fönster är ju inte direkt detsamma som att öppna ett flera meter brett valv i densamma. Vi får väl se om det kommer någon måttlighet i de kraven framgent. Jag skulle tro att de flesta kommer göra det utan att anmäla i alla fall.
Skogsägare
· 21 905 inlägg
Även om jag håller med i sak är det ett konstigt sätt att räkna på. Den absoluta majoriteten av Sveriges yta är alls inte tomtmark och berörs över huvud taget inte av förslaget.O OskarL skrev:
Tittar man istället på fördelningen av bostäder mellan detaljplanerat område, sammanhållen bebyggelse respektive utanför sådan torde den sista gruppen vara den klart minsta.
Men det är ju inget skäl att införa onödigt stränga krav. Jag kan också tycka att man utan problem skulle kunna dubblera pottarean för dessa. Säg tillåta två byggnader om vardera 50 kvm (exempelvis ett garage och ett stall) och totalt 130 kvm. I den mån man alls måste ha skarpa gränser.
Jag hoppas på att det blir en formulering om "väsentliga ingrepp i bärande konstruktion" eller liknande. Dagens PBF innehåller en skrivning med ett lågt krav för anmälningsplikt:Nötegårdsgubben skrev:
Ja, vi får väl se. Att växla av en CC60-reglad vägg för en dörr och ett fönster är ju inte direkt detsamma som att öppna ett flera meter brett valv i densamma. Vi får väl se om det kommer någon måttlighet i de kraven framgent. Jag skulle tro att de flesta kommer göra det utan att anmäla i alla fall.
"För åtgärder som inte kräver lov krävs det en anmälan vid [...] en ändring av en byggnad, om ändringen innebär att konstruktionen av byggnadens bärande delar berörs eller byggnadens planlösning påverkas avsevärt"
Ja absolut är det ett sätt att räkna för att väcka tanken snarare än det mest användbara. Poängen är bara att det är onödigt och typiskt att tro att det blir mindre administration när man utan att tänka inför mer administration på annat håll. Helt i onödan. Man behöver inte ens ändra utanför sammanhållen bebyggelse. Riktig kontorsprodukt långt från verkligheten.Nötegårdsgubben skrev:
Även om jag håller med i sak är det ett konstigt sätt att räkna på. Den absoluta majoriteten av Sveriges yta är alls inte tomtmark och berörs över huvud taget inte av förslaget.
Tittar man istället på fördelningen av bostäder mellan detaljplanerat område, sammanhållen bebyggelse respektive utanför sådan torde den sista gruppen vara den klart minsta.
Men det är ju inget skäl att införa onödigt stränga krav. Jag kan också tycka att man utan problem skulle kunna dubblera pottarean för dessa. Säg tillåta två byggnader om vardera 50 kvm (exempelvis ett garage och ett stall) och totalt 130 kvm. I den mån man alls måste ha skarpa gränser.
Skogsägare
· 21 905 inlägg
Hur hittar du där fördelningen mellan detaljplanerad mark, samlad bebyggelse och solitärer? För det var väl frågan?
Jag är nyfiken själv och tippar ar det kanska är 70/20/10 eller ännu mer åt det planerade till, men vet inte. En procent solitärer låter dock lite.
Jag är nyfiken själv och tippar ar det kanska är 70/20/10 eller ännu mer åt det planerade till, men vet inte. En procent solitärer låter dock lite.
Även på landsbygden ligger de flesta hus inom samlad bebyggelse.Nötegårdsgubben skrev:
Skogsägare
· 21 905 inlägg
Ja, jag säger inte emot det, jag undrar bara om någon sitter på bra siffror.