15 484 läst ·
72 svar
15k läst
72 svar
Bygglovet förenklas - regeringen går vidare med förslaget
Sen är det ju fortfarande samma regler t ex i BBR som tidigare. Så om du inte hade fått bygglov för att måla fasaden rosa med nuvarande regelverk får du inte måla den rosa med det nya regelverket heller. Enda skillnaden är att du inte behöver fråga kommunen i förväg, utan kommunen kommer med ett föreläggande om återställning i efterhand.Claes Sörmland skrev:
Det krävs inte bygglov för detta från 1 dec. Men en varning: om ditt hus eller området faller under kulturmiljöreglerna så har du inte den friheten. Och det trista med dagens kulturmiljölagstiftning är att man kan aldrig veta om ens hus gör det eftersom det inte krävs att ens hus är beslutat av en myndighet att omfattas av detta.
Här kan du läsa propositionen, på s. 110 börjar delen som behandlar andra bygglovskrav än ren byggnation, d v s fasadändringar som kulörbyte.
[länk]
Hur blev det med anmälningsplikten?
Pappersarbetet är det som främst sätter käppar i hjulet för vårt uterum.. som det såg ut när det presenterades skulle man slippa anmäla vid lovbefride åtgärder... är det kvar?
Pappersarbetet är det som främst sätter käppar i hjulet för vårt uterum.. som det såg ut när det presenterades skulle man slippa anmäla vid lovbefride åtgärder... är det kvar?
Ja regeringen tänker stryka ned omfattningen av anmälningspliktiga åtgärder till de åtgärder som berör tekniska egenskapskrav enligt regleringen i 8 kap. 4–7 §§ PBL. Alltså enbart saker inuti byggnaden. Propositionen s 217:K Kallebo skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Detta kräver egentligen ingen lagändring utan det regleras via PBF (en förordning) så regeringen kan själv, utan lagändring ändra på det. Men i och med att det är med i propositionen så blir det lagstiftarens vilja, d v s det binder även framtida (vänster)regeringar som kanske inte gillar denna typ av liberalisering.
Till detta kommer att de åtgärder som inte kräver bygglov ej heller kräver anmälan:
Propositionen igen s 217:
Det enda jag inte är hundra på är om en åtgärd omfattas av anmälningsplikt i PBF kan kringgås genom att vara en del av en större åtgärd som inte omfattas av bygglov. Exempel: Installation av eldstad kräver anmälan (och därmed startbesked och slutbesked). Slipper jag denna anmälningsskyldigheten när jag installerar en eldstad som en del av att jag bygger ut mitt småhus, en åtgärd som inte kräver bygglov eller anmälan?
Redan idag är det ju delvis så. Att ändra en bärande konstruktion kräver idag anmälan enligt PBF men att uppföra en bärande konstruktionen i en bygglovsbefriad komplementbyggad på max 15 kvm (friggebod) kräver inte denna anmälan.
Oklart för mig hur regeringen har tänkt här - jag tror att man tänker sig att anmälan som direkt relaterar till den bygglovsfria åtgärden inte krävs men att mer perifera åtgärder gör det. Så jag gissar att man inte behöver anmäla den bärande konstruktionen i sin bygglovsfria utbyggnad av sitt hus men att man ska anmäla installation av en eldstad i samband med att utbyggnaden sker. Men helt klart är det inte eftersom PBF listar vissa anmälningspliktiga åtgärder medan gränsen för en åtgärd som utbyggnad eller nybyggnation och vad den inkluderar kan definieras rätt godtyckligt.
https://www.riksdagen.se/sv/dokumen...ing/plan-och-bygglag-2010900_sfs-2010-900/#K8
Redigerat:
Det är väl inte så mycket BBR det handlar om som utformningskraven i 8 kap 1 § PBL som ska uppfyllas av byggherren, alltså "En byggnad ska [...] ha en god form-, färg- och materialverkan".useless skrev:
Sen är det ju fortfarande samma regler t ex i BBR som tidigare. Så om du inte hade fått bygglov för att måla fasaden rosa med nuvarande regelverk får du inte måla den rosa med det nya regelverket heller. Enda skillnaden är att du inte behöver fråga kommunen i förväg, utan kommunen kommer med ett föreläggande om återställning i efterhand.
Men den som från 1 december gör denna bedömning är i första hand fastighetsägaren själv. Först vid en tillsynsanmälan får byggnadsnämnden ta ställning till detta och deras beslut kan överklagas. D v s det vingklipper det skönsmässiga tyckandet från byggnadsnämndens handläggare betydligt. Det ska mycket till för att en byggnadsnämnd ska driva ett ärende till beslut om byggsanktionsavgift och rättelseföreläggare medan det är rutin att bygglovshandläggare skönsmässigt tycker till om byggnaders kulörer i bygglovs- och anmälningsärenden. Detta tyckande kommer sällan till uttryck som avslag på bygglov men som: "Vi kan inte godkänna den där kulören men om byggnaden färgas faluröd med tegelfärgat tak så går bygglovet igenom. Vill du ändra på din ansökan eller ta avslaget?"
Tack. Läste också på lite extra och det verkar ju onekligen som att anmälningsplikten stryks.Claes Sörmland skrev:
Ja regeringen tänker stryka ned omfattningen av anmälningspliktiga åtgärder till de åtgärder som berör tekniska egenskapskrav enligt regleringen i 8 kap. 4–7 §§ PBL. Alltså enbart saker inuti byggnaden. Propositionen s 217:
[bild]
Detta kräver egentligen ingen lagändring utan det regleras via PBF (en förordning) så regeringen kan själv, utan lagändring ändra på det. Men i och med att det är med i propositionen så blir det lagstiftarens vilja, d v s det binder även framtida (vänster)regeringar som kanske inte gillar denna typ av liberalisering.
Till detta kommer att de åtgärder som inte kräver bygglov ej heller kräver anmälan:
Propositionen igen s 217:
[bild]
Det enda jag inte är hundra på är om en åtgärd omfattas av anmälningsplikt i PBF kan kringgås genom att vara en del av en större åtgärd som inte omfattas av bygglov. Exempel: Installation av eldstad kräver anmälan (och därmed startbesked och slutbesked). Slipper jag denna anmälningsskyldigheten när jag installerar en eldstad som en del av att jag bygger ut mitt småhus, en åtgärd som inte kräver bygglov eller anmälan?
Redan idag är det ju delvis så. Att ändra en bärande konstruktion kräver idag anmälan enligt PBF men att uppföra en bärande konstruktionen i en bygglovsbefriad komplementbyggad på max 15 kvm (friggebod) kräver inte denna anmälan.
Oklart för mig hur regeringen har tänkt här - jag tror att man tänker sig att anmälan som direkt relaterar till den bygglovsfria åtgärden inte krävs men att mer perifera åtgärder gör det. Så jag gissar att man inte behöver anmäla den bärande konstruktionen i sin bygglovsfria utbyggnad av sitt hus men att man ska anmäla installation av eldstad när utbyggnaden sker. Men helt klart är det inte eftersom PBF listar vissa anmälningspliktiga åtgärder medan gränsen för en åtgärd som utbyggnad eller nybyggnation och vad den inkluderar kan definieras rätt godtyckligt.
[länk]
Dock står det kommunen fritt att öppna ett tillsynsärende om någon småpåve hittar något att anmärka på så det gäller trots detta att ha papper på allt. Men intressant iakttagelse kring perifera förändringar. Det är ju svårt att bygga ett uterum eller tillbyggnad utan att påverka den bärande konstruktionen..
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag tror inte vi ska överdriva detta med tillsynen. Nästan vartenda småhus har lösningar som inte uppfyller de tekniska egenskapskrav i PBL. D v s om tillsynen slumpvis klev in i småhus så skulle nästan alla kunna få nedslag och rättelseföreläggande för något i teorin.K Kallebo skrev:Tack. Läste också på lite extra och det verkar ju onekligen som att anmälningsplikten stryks.
Dock står det kommunen fritt att öppna ett tillsynsärende om någon småpåve hittar något att anmärka på så det gäller trots detta att ha papper på allt. Men intressant iakttagelse kring perifera förändringar. Det är ju svårt att bygga ett uterum eller tillbyggnad utan att påverka den bärande konstruktionen..
[bild]
Och okunskapen om anmälningplikten är mycket utbredd, jag har inte en enda i min bekantskapskrets som har anmält installation av nya ventilationssystem, ändring av bärande konstruktioner och liknande. kanske hälften har anmält installation eller ändring av eldstad men den andra hälften har inte gjort det. O s v. Enda anledningen till att de alls känner till detta är att de känner mig som har ett specialintresse för frågan.
Tillsynen ska ju agera så att eventuella rättelseförelägganden står i proposition till åtgärdsbehovet utifrån allmänna hänsyn. Detta krav saknas ju helt vid bygglovsprövning där de mest anala saker kan drivas av handläggarna helt utan överväganden om de spelar någon roll. Så att flytta prövningen från förprövning till efterhandsprövning (för den som har otur och anmäls av sin granne) är i sig en rejäl liberalisering.
Tolkar jag det rätt att de nya reglerna även medger bygglovbefriade komplementhus för flerbostadshus? I texten står det tomt och om vi tar min BRF så består den av 4st fastigheter. Borde inte det medge 45kvm (30+15kvm) bostadsyta per fastighet åtminstone?
Ja, BRFen får bygga 45 kvm komplementbyggnader per tomt som föreningen förvaltar. Förvaltas t ex en tomt med fyra lägenhetshus på så får ni bygga komplementbyggnader på 45 kvm på den tomten utan bygglov och planstridigt. Är det istället fyra separata tomter, en till varje lägenhetshus, så blir det en 45 kvm pott per tomt.M merbanan skrev:
Notera att fastighetsindelning och ägande av mark inte är det som är avgörande utan just tomtindelningen. Denna styrs av bebyggelsens utformning enligt PBLs definition:
"tomt: ett område som inte är en allmän plats men som omfattar mark avsedd för en eller flera byggnader och mark som ligger i direkt anslutning till byggnaderna och behövs för att byggnaderna ska kunna användas för
avsett ändamål"
(Notera också att ett planstridigt och bygglovsfritt komplementbostadshus går bort eftersom PBLs nya definition ger att en sådant bara kan uppföras för ett en- eller tvåbostadshus.)
Det var just bostadsdelen som jag tyckte var lite väl generös om det hade varit möjligt att realisera i anslutning till flerbostadshus. Hade suttit fint att bygga en hel smurfby då vi har 10+ st flerbostadshus i vår förening.Claes Sörmland skrev:
Men om jag förstår artikeltexten rätt så kan man fortfarande göra en tillbyggnad på 30kvm per tomt på ett flerbostadshus. Synd att ekonomin inte riktigt går ihop för ett sådant spektakel. Det lär nog sluta med cykelparkering med tak. Vilket verkar vara i linje med lagstiftningens tanke.
Jag var först inne på en ny lägenhet i form av ett komplementbostadshus på gården att upplåta för 4 milj till min förening. Men nej, det går inte.M merbanan skrev:
Yes, tillbyggnader är möjliga upp till 30 kvm per hus. Här spelar tomt ingen roll så om era fyra lägenhetshus ligger på samma tomt så kan ni ändå bygga ut var och en av dem med totalt 30 kvm utan bygglov. Om ni t ex vill ha nya tvättstugor eller nåt. Ny lägenhet kräver bygglov.M merbanan skrev:
Min tolkning av allt detta är att alla situationer där grannar tidigare överklagat eller hört av sig till kommunen med frågor om grannens bygglov nu kommer bli ett tillsynsärenden istället. Vid minsta fel kommer kommunerna ta sanktionsavgift (vilket de enligt lag fortfarande måste) för att bekosta sin verksamhet.
Du som bygger blir tvungen att dokumentera allt vid själva bygget och ha stenkoll på alla krav så som frågor om kulturmiljö, förvanskningsförbud, gränsavstånd och allmänna byggstandader som krävs för att kommunen ska se det som okej.
OM du gjort fel kommer du få söka bygglov i efterhand. De mer generösa förfaranden som lagändringen innebär kommer dock innebära att du måste betala för både bygglov och sanktionsavgift där du tidigare bara behövde betala för det första förhoppningsvis.
Du som bygger blir tvungen att dokumentera allt vid själva bygget och ha stenkoll på alla krav så som frågor om kulturmiljö, förvanskningsförbud, gränsavstånd och allmänna byggstandader som krävs för att kommunen ska se det som okej.
OM du gjort fel kommer du få söka bygglov i efterhand. De mer generösa förfaranden som lagändringen innebär kommer dock innebära att du måste betala för både bygglov och sanktionsavgift där du tidigare bara behövde betala för det första förhoppningsvis.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 21 905 inlägg
Ja, för att saker ändras och blir friare kan ju inte ske.
Det är ingen skillnad mot i dag. Om din granne anmäler sina negativa känslor kring ditt byggande så öppnas ett tillsynsärende hos byggnadsnämnden. Är det osakligheter så avslutas ärendet lika fort som det öppnades.T TASA skrev:Min tolkning av allt detta är att alla situationer där grannar tidigare överklagat eller hört av sig till kommunen med frågor om grannens bygglov nu kommer bli ett tillsynsärenden istället. Vid minsta fel kommer kommunerna ta sanktionsavgift (vilket de enligt lag fortfarande måste) för att bekosta sin verksamhet.
Ja, du måste ha koll på dessa saker och det finns ju proffs som hjälper dig med det om du inte vill sköta allt själv. Du kan också höra av dig till byggnadsnämnden så får du handledning inom ramen för förvaltningslagens serviceskyldighet. Samma som idag.T TASA skrev:
Du behöver inte dokumentera dina åtgärder. Det beror på att bevisbördan vid en tillsyn ligger på byggnadsnämnden. Det är byggnadsnämnden som måste föra i bevis att du har begått en överträdelse och är den som ska träffas av en byggsanktionsavgift. Det är byggnadsnämnden som ska motbevisa varje invändning som du gör.
Kanske kommer du att söka bygglov i efterhand. Kanske kommer du att rätta. Men i den vanligaste situationen så upptäcks aldrig felet och det preskriberas efter 5/10 år avseende byggsanktionsavgift/rättelseförelägganden.T TASA skrev:
Det var ju en intressant effekt, dock så är det ju bara 30kvm boa totalt. Vi har 2vånings-hus så dom skulle ju kunna få typ 13kvm i ett rum i två plan. Våra 4-våningshus skulle man nog bara kunna bygga ut i de två lägre planen annars blir det för lite yta för att vara värt något för alla 4:a plan. Hursom så blir det mer möjligheter att spela med.Claes Sörmland skrev: