M ML skrev:
Från att handläggningen började har jag räknat(y)
Menar du från det datum ärendet var komplett? Fick du något meddelande om att ärendet var komplett och handläggningen kunde påbörjas? Kommuner verkar hantera och bedöma det här med handläggningstider olika, det är därför jag är undrar.

B bingoberra skrev:
Möjligt, men Göteborg Stad tolkar inte bestämmelserna så :) Man anser att "handläggningstiden" påbörjas när en handläggare får ärendet på sitt bord. Innan dess kan ärendet ligga och vänta i princip hur länge som helst, så i praktiken är det 4-6 månader i Göteborg för ett nybygge.
Lagtexten (som även gäller i Göteborg):

Hur beräknas tidsfristerna?
Tidsfristen ska räknas från den dag då ansökan kom in till byggnadsnämnden eller den senare dag då sökande kom in med ytterligare underlag på eget initiativ. Om byggnadsnämnden har förelagt om komplettering inom tre veckor från den dag då ansökan eller ytterligare underlag på sökandes egna initiativ kom in till byggnadsnämnden, räknas tiden istället från den dag då bristerna i ansökan har avhjälpts av sökanden. Det som gäller för en ansökan och för sökande, enligt ovan, gäller också för en anmälan och för anmälaren.

Tyvärr har GBG en vana att begära kompletteringar för att skjuta ärendet framför sig...

• Gilla
bingoberra
  • Laddar…
M MetteKson skrev:
Menar du från det datum ärendet var komplett? Fick du något meddelande om att ärendet var komplett och handläggningen kunde påbörjas? Kommuner verkar hantera och bedöma det här med handläggningstider olika, det är därför jag är undrar.
Den var komplett.

• Skärmdump av ett meddelande från kommunen om mottagen bygglovsansökan för enbostadshus med garage och processinformation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Efter 10 och halv vecka fick jag detta.

• Skärmbild av ett textinlägg om höjder och bygglov relaterade till fastigheter i ett forum.
    Skapa konto
De sista är en förändring som vi behöver göra. Men denna kom efter 10 och halv vecka och vi har inte fått något annat:thinking:

M ML skrev:
De sista är en förändring som vi behöver göra. Men denna kom efter 10 och halv vecka och vi har inte fått något annat:thinking:
Dina 10 veckor räknas från bygglovets ankomstdag till Byggnadsnämnden eftersom begäran om komplettering inte kom inom 3 veckor

N
Det enda jag kan hjälpa till med är att söka efter informationen på din kommuns hemsida, kanske hittar jag de konkreta avgifter du söker. Vilken kommun gäller det?

N Nylenskavillan skrev:
Det enda jag kan hjälpa till med är att söka efter informationen på din kommuns hemsida, kanske hittar jag de konkreta avgifter du söker. Vilken kommun gäller det?
Gävlekommun(y)

• Gilla
Nylenskavillan
  • Laddar…
N Nylenskavillan skrev:
Hej
Jag har hittat sidan med avgifterna för Gävle kommun. Nu får du titta efter själv eftersom jag inte vet vad du har för typ av ärende: Följ länken.

[länk]
Där har jag vart och läst men står bara mellan vilka summor och de är ett spann på 15000kr. Sen står de inte hur stor del som bygglovet är.

N
Hej
De svarar i Gävle att 1/3 är en rimligare uppskattning på bygglovsavgiften snarare än 1/5.
Varsågod ! Nu vet du. mvh /

• Gilla
ML
  • Laddar…
N Nylenskavillan skrev:
Hej
De svarar i Gävle att 1/3 är en rimligare uppskattning på bygglovsavgiften snarare än 1/5.
Varsågod ! Nu vet du. mvh /
Tack

Efter 5 veckors försening så skulle avgiften ha varit 28400 men vi ska betala 18549kr om jag förstått rätt på de beviljade bygglovet som kom i dag

• Gilla
Nylenskavillan
  • Laddar…
Beräkningar se bilaga

• Dokument med text angående avgifter och regler för byggprojektshandläggning.
    Skapa konto
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.