Byggahus.se

Bygglov

1. M
    Medlem Nivå 1
    Vi har väntat på bygglov i snart 12 veckor. Vi hörde inte ljud förän efter 10 1/2 vecka och då skulle vi göra om höjden för de tyckte att huset låg för lågt. Så nu håller vår husentreprenad på att justera de och skicka in den nya. Vad kan vi förvänta oss på pris reducering av själva bygglovet? Vad gäller?

2. A
    Medlem · Nivå 9
    Om kommunen inte begärt kompletteringarna inom 3 veckor börjar 10 veckors handläggningstid att räknas från första dagen. Så om det tar 4,5 veckor till blir det 0. Skulle ni få bygglov idag så får ni 1/5 i rabatt (1/5 nedsättning för varje vecka som 10 veckor överskrids).

3. M
    Medlem Nivå 1
    Så som jag förstått så är de bara en del av avgiften som reduceras. Så om mitt bygglov kostar 35400kr. Hur stor del räknas reduceringen på?

4. A
    Medlem · Nivå 9
    Den totala kostnaden för bygglov är bestående av flera delar. Det är själva bygglovshanteringen du får avdrag för.

Den del som avser uppföljningen av ditt bygge (samråd, arbetsplatsbesök mm) får du inte reduktion på.

Du bör hitta fördelningen på kommunens hemsida någonstans (det varierar mycket)

5. M
    Medlem Nivå 1
    Letat som en galning men hittar inga uppgifter

6. A
    Medlem · Nivå 9
    Om du har sån tur att din kommun INTE delat upp kostnaden kan det sluta med 100% nedskrivning. Men troligen finns fördelningen och hur kostnaden beräknas gömt i ett protokoll som kommunfullmäktige fattat beslut om.

7. M
    Medlem Nivå 1
    Suck Inte haft mycket tur hitills

8. M
    Medlem · Nivå 9
    Handläggningstiden kan vara upp till 20 veckor (10+10 veckor), men då ska ett brev om förlängning gå ut till sökanden vecka nio.
    Så här räknas tidsfristerna;
    https://www.boverket.se/sv/PBL-kuns...de/handlaggning/tidsfrister-for-handlaggning/

9. M
    Medlem · Nivå 9
    Reduceringen är på avgiften för handläggningen av lovet, fram till beslut. Kostnad för samråd, platsbesök mm reduceras inte (i min kommun).

10. M
    Medlem · Nivå 9
    Det kan variera från kommun till kommun, beslut om taxa tas i kommunfullmäktige. Många kommuner har lagt dem på sin hemsida.

11. M
    Medlem Nivå 1
  12. M
    Medlem · Nivå 9
    Jag tror att kommunen är skyldig att meddela om förlängning och orsak annars gäller det inte med 20 veckor. Håll koll på avgiften när lovet kommer och be kommunen precisera vad som ingår om det inte framgår. Även om du får bygglov kan du överklaga avgiften om du anser att den är fel.

13. M
    Medlem Nivå 1
    Svårt att hålla koll när man inte vet alla priser från början. Men jag strider på med allt jag kan:)

• Laddar…
  14. A
    Medlem · Nivå 9
    Förlängning är inte vanligt, det får inte vara exempelvis personalbrist, sjukdom, må ga ärenden mm

Utan det som det får vara är till exempel om remissinstanser inte hinner svara i tid och andra "yttre" omständigheter.

15. M
    Medlem Nivå 1
    De stod att ärrendet inte borde ta mer än 6-8 veckor och jag har ringt och legat på och ändå har inget hänt förän efter 10 1/12 vecka. Fruktanvärt dåligt! Vår kontrollant säger att hon är en riktig ragata;)