B Bullebock skrev:
Jag tycker du är lite orättvis
Hård. Inte orättvis. 😇
B Bullebock skrev:
ja, jag fick svar på första sidan, men jag ville bara uppdatera, för jag tycker det är kul att diskutera.
Jag delar förtjusningen i att diskutera, så det har jag inget emot i sig. Och uppdatering av trådar är alltid bra.

Jag tycker dock fortfarande att viljan att både vara fri och få trygghet genom överheten är två oförenliga önskemål. Frihet bygger på eget ansvarstagande.

Sen kan jag iofs. förstå oron att friheten är chimär och att en okunnig handläggare kommer snett från vänster med grundlösa krav, men förstår jag tråden rätt är det rent hypotetiska resonemang.

Så håll du dig bara på behörigt avstånd från kommunens planfolk och bygg det du behöver för lantbruket, så lär du märka att inget händer, tillsynsmässigt. Och skulle det ändå göra det får du väl upplysa en fåkunnig handläggare om sakläget då.

• Gilla
Bullebock
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Hård. Inte orättvis. 😇

Jag delar förtjusningen i att diskutera, så det har jag inget emot i sig. Och uppdatering av trådar är alltid bra.

Jag tycker dock fortfarande att viljan att både vara fri och få trygghet genom överheten är två oförenliga önskemål. Frihet bygger på eget ansvarstagande.

Sen kan jag iofs. förstå oron att friheten är chimär och att en okunnig handläggare kommer snett från vänster med grundlösa krav, men förstår jag tråden rätt är det rent hypotetiska resonemang.

Så håll du dig bara på behörigt avstånd från kommunens planfolk och bygg det du behöver för lantbruket, så lär du märka att inget händer, tillsynsmässigt. Och skulle det ändå göra det får du väl upplysa en fåkunnig handläggare om sakläget då.
Låter bra!
Jag återkommer i tråden när installationen är klar

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
B Bullebock skrev:
Jag tycker du är lite orättvis, ja, jag fick svar på första sidan, men jag ville bara uppdatera, för jag tycker det är kul att diskutera.

jag tycker också att det är sanslöst invecklat i just detta fall, eftersom det måste ske besiktning från utomstående part är det ju aldrig 100 att det inte är en skithög till brandskyddsman som anmäler till kommunen trots att vi har rätt.
Och eftersom kommunen inte visst något när jag ringde (anonymt) om ekonomibyggnader och bygglovsbefriade byggnader så blir man ju ändå lite orolig.
Det gick så långt att jag fick läsa upp för bygglovinspektör vad det står på boverket, det blev tyst i luren, sen kom frågan:

”Jaha med då kan man ju fundera på vad eldstad betyder… det måste jag kolla upp…”

Ja du din …
BFS 2024:10 a 1 kap. 4 paragraf

”Begreppet eldstad definieras som en fast anordning för förbränning av fast, flytande eller gasformigt bränsle vilket alltså även innefattar gasspisar, trivselbrasor och andra liknande anordningar”

Vill dom ha in pengar kommer dom driva in pengar….

Detta är en diskussionsplats, det är ju poängen.
När du ringer anonymt till kommunen kommer du tyvärr aldrig få något annat än ett svävande/otydligt svar. För att få information om vad som gäller för din fastighet, byggnad och eldstad måste du lämna ifrån dig mer information. Din fråga kanske inte är så sanslöst invecklad i slutändan, om man har mer fakta.

• Gilla
anaitis
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.