1 696 läst · 47 svar
2k läst
47 svar
Bygglov installation av vedpanna jordbruksfastighet?
Ekonomibyggnader är inte komplementbyggnader, en ekonomibyggnad kan vara enda byggnaden på en fastighet. Och ja, de skall tas upp i taxeringen och har alltså egna taxeringsvärden och är upptagna i fastighetsregistret.Claes Sörmland skrev:
Men som sagt, bygglovsbefrielsen avspeglar rimligtvis förutsättningarna när åtgärden genomförs och kan knappast ses som en permanent egenskap knuten till en byggnad som en gång uppförts som bygglovsbefriad ekonomibyggnad.
Claes Sörmland skrev:
Nu har jag aldrig fastighetsdeklarerat en jordbruksfastighet, du vet säkert mer vilka uppgifter om de olika byggnaderna som du lämnar in. Vad gäller mina bostadsfastigheter så vet de bara något om huvudbyggnaden, komplementbyggnader anges inte. Eller ja, man anger om man har garage till huset t
Claes Sörmland skrev:
Vem vet hur många eldstäder en fastighet har, och var kan ja se det?C cpalm skrev:Ekonomibyggnader är inte komplementbyggnader, en ekonomibyggnad kan vara enda byggnaden på en fastighet. Och ja, de skall tas upp i taxeringen och har alltså egna taxeringsvärden och är upptagna i fastighetsregistret.
Men som sagt, bygglovsbefrielsen avspeglar rimligtvis förutsättningarna när åtgärden genomförs och kan knappast ses som en permanent egenskap knuten till en byggnad som en gång uppförts som bygglovsbefriad ekonomibyggnad.
Medlem
· Sörmland och stan
· 28 507 inlägg
Kommunen för ett register över aktiva eldstäder, alltså de som behöver återkommande rengöring (sotning) och brandskyddskontroll. Eftersom de flesta (alla?) kommuner inte har valt att ha anställd personal för sotning och brandskyddskontroll så har man upphandlat privata företag som utför dessa saker åt kommunen ("sotaren"). De företagen håller också i registren för sotning respektive brandskyddskontroll åt kommunen.B Bullebock skrev:
Gamla eldstäder och skorstenar som ej är i bruk finns det inget register över.
Medlem
· Sörmland och stan
· 28 507 inlägg
Story från min kommun:
Ibland installerar folk en ny eldstad utan att göra anmälan till byggnadsnämnden. Men de ringer till "sotaren" för att få en installationsbesiktning, man tror felaktigt att det är så det ska gå till. I min kommun utförde sotaren besiktning och meddelade sen kommunen skriftligt att det hade skett (skickade protokollet). Kommunens medarbetare insåg att det inte gick att länka installationsbesiktningen av en eldstad till en anmälan och hade därmed bevis för att fastighetsägaren var skyldig att betala byggsanktionsavgift. Det var ett antal som åkte dit på detta.
EDIT: När man talar om trollen. Kollade byggnadsnämndens möte nu i maj och två stackare till har åkt på detta:
Ibland installerar folk en ny eldstad utan att göra anmälan till byggnadsnämnden. Men de ringer till "sotaren" för att få en installationsbesiktning, man tror felaktigt att det är så det ska gå till. I min kommun utförde sotaren besiktning och meddelade sen kommunen skriftligt att det hade skett (skickade protokollet). Kommunens medarbetare insåg att det inte gick att länka installationsbesiktningen av en eldstad till en anmälan och hade därmed bevis för att fastighetsägaren var skyldig att betala byggsanktionsavgift. Det var ett antal som åkte dit på detta.
EDIT: När man talar om trollen. Kollade byggnadsnämndens möte nu i maj och två stackare till har åkt på detta:

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
I syd östra skåne är det SÖRF, de skickar inget till kommunen säger dom, endast till fastighetsägaren, eftersom vi själva utför sotning. Kontrollen sker var tredje år. Skorstenen som skall användas finns i deras register, även papperna kvar för den gamla pannan.Claes Sörmland skrev:
Kommunen för ett register över aktiva eldstäder, alltså de som behöver återkommande rengöring (sotning) och brandskyddskontroll. Eftersom de flesta (alla?) kommuner inte har valt att ha anställd personal för sotning och brandskyddskontroll så har man upphandlat privata företag som utför dessa saker åt kommunen ("sotaren"). De företagen håller också i registren för sotning respektive brandskyddskontroll åt kommunen.
Gamla eldstäder och skorstenar som ej är i bruk finns det inget register över.
Ni undrar säkert vad problemet är? Problemet är att bygganmälan kostar 4300kr och det vägrar jag betala när jag inte behöver tack vare lättnader för lantbrukare. Ändå så vet inte kommunen om detta, trotts det tydligt framgår hos boverket.
Medlem
· Sörmland och stan
· 28 507 inlägg
Du får väl dra en lans för andra lantbrukare och köra på och sen överklaga kommunens tillsynsbeslut om du påförs en byggsanktiosavgift eller ett föreläggande.B Bullebock skrev:I syd östra skåne är det SÖRF, de skickar inget till kommunen säger dom, endast till fastighetsägaren, eftersom vi själva utför sotning. Kontrollen sker var tredje år. Skorstenen som skall användas finns i deras register, även papperna kvar för den gamla pannan.
Ni undrar säkert vad problemet är? Problemet är att bygganmälan kostar 4300kr och det vägrar jag betala när jag inte behöver tack vare lättnader för lantbrukare. Ändå så vet inte kommunen om detta, trotts det tydligt framgår hos boverket.
Jadå! Pratade med boverket och dom sa att det är svårt för kommunen att sanktionera i just dessa fall då det är en tolkningsfråga,Claes Sörmland skrev:
Ponera att kommunen får reda på detta, då är ju vårt svar att vi tolka detta som en bygglovsbefriad byggnad, då måste dom bevisa att det inte är det. Skulle bedömmningen bli att vi har fel så sa hon på boverket att då brukar man jämka detta i efterhand och göra bygganmälan då.
Dom kan ju omöjligt ge sanktionsavgift för detta om man inte har eldat i kamminen?an får väl ha vad fan vill som inredningsdetalj i huset…Claes Sörmland skrev:
Story från min kommun:
[bild]
Sotare brukar skicka godkänt intyg till kommunen. Då uppmärksammas det om det gjorts en anmälan eller ej.B Bullebock skrev:Den längan är huvudsaklig till verksamheten, fråga är om undantaget kan störa. Samtidigt så är det ju roligt för vi har inga grannar, och vi har redan en vedpanna i boningshuset. Om vi inte gör en bygganmälan är det ju ingen som vet i vilket fall, så vad är egentligen meningen med reglerna? Räddningstjänsten skickar inget till kommunen utan ger endast besked till fastighetsägaren om anläggningen är godkänd eller ej…
Redigerat:
Medlem
· Sörmland och stan
· 28 507 inlägg
¨B Bullebock skrev:
Gissningsvis är allmogen här i Sörmland inte så smart att den använder detta argument vid tillsynen utan istället svarar de säkert vad som är sakförhållandet, att de har tagit en lokaleldstad i bruk utan anmälan, startbesked, och slutbesked.
Detta är statarland, man står med mössan i hand inför överhögheten.
Medlem
· Sörmland och stan
· 28 507 inlägg
Man kan ju ta beslutet byggsanktionsavgift och överklaga också. Klart intressantare. Men man måste ju ha energin att orka driva det då. Jag skulle inte tveka, nån hobby måste man ju ha så varför inte utbilda sin byggnadsnämnd i ämnen där det brister? En insats för demokratin och samhället. Om än lite stollig.B Bullebock skrev:Jadå! Pratade med boverket och dom sa att det är svårt för kommunen att sanktionera i just dessa fall då det är en tolkningsfråga,
Ponera att kommunen får reda på detta, då är ju vårt svar att vi tolka detta som en bygglovsbefriad byggnad, då måste dom bevisa att det inte är det. Skulle bedömmningen bli att vi har fel så sa hon på boverket att då brukar man jämka detta i efterhand och göra bygganmälan då.
Detta är inte alls ovanligt. Det som händer är att fastighetsägaren får göra anmälan i efterhand, vilket innebär en avgift. På det kommer sedan en sanktionsavgift. Jag har för mig att sanktionsavgiften ligger någonstans runt 8 000 kr för nyinstallation av eldstad och rökkanal. Avgiften för anmälan ligger på 3 288 kr i min kommun.Claes Sörmland skrev:
Story från min kommun:
[bild]
Medlem
· Sörmland och stan
· 28 507 inlägg
Förutsatte att min kommun inte var ensam, compliance har gått upp ute i kommunerna på senare år. Det var därför jag tog upp det i tråden - lite folkbildning.M MetteKson skrev:Detta är inte alls ovanligt. Det som händer är att fastighetsägaren får göra anmälan i efterhand, vilket innebär en avgift. På det kommer sedan en sanktionsavgift. Jag har för mig att sanktionsavgiften ligger någonstans runt 8 000 kr för nyinstallation av eldstad och rökkanal. Avgiften för anmälan ligger på 3 288 kr i min kommun.
Min granne åkte på detta före man drog åt tumskruvarna i kommunen. Då löstes det genom att sotaren informerade honom om situationen och så ströks planerna på att ta kaminen i bruk. En mjukare variant.
Ja, tyvärr är det ju alltid så att bygglovsbefriade åtgärder sker helt på "egen risk".Claes Sörmland skrev:
Det går inte att få ett klartecken med bindande verkan med mindre än att man söker bygglov.
Om man missuppfattat regelverket eller kommunen gör en annan bedömning än en själv "åker man dit".
Pragmatiskt borde man kanske åtminstone ringa "sotaren" och förhöra sig om hur de ser på saken.
Vad är det kommunen inte vet?B Bullebock skrev:I syd östra skåne är det SÖRF, de skickar inget till kommunen säger dom, endast till fastighetsägaren, eftersom vi själva utför sotning. Kontrollen sker var tredje år. Skorstenen som skall användas finns i deras register, även papperna kvar för den gamla pannan.