Hej!
är mitt uppe i installation av en ny vedpanna och 3 st 500l tankar. platsbristen är inte at leka med, annars hade jag gärna haft en stor eller 2 större. jag skulle vara tacksam för input.

Har skissat på hur jag tänker rördragningen skall bli. Ser det vettigt ut? har blivit rekommenderad seriekoppling av Lindquist, och jag tror det hade varit vettigast och hade gått åt minst rör, men samtidigt så blir det ju mer duschvatten på sommarn om jag parallelkopplar. Och ska det både paralellkoppas och seriekopplas blir det ju hur dyrt som helst, jävla överpris på kopparn nu och rörisolering...

Pannan är en RB ventum 40KW, laddomat 21 och 3 borö tankar, ena med 200l vv!


MVH
 
  • Schematisk bild över rördragning för vedpanna med tre 500L tankar, säkerhetsventil, laddomat och radiator. Ena tanken med 200L varmvatten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ska du ha VV sommartid med att elda tänker du. På topp är det nog avluftning som du tänker, oavsett avluftning så och parallelt så kommer det att bli självcirk mellan tankarna.
 
Krilleman
B Bullebock skrev:
Hej!
är mitt uppe i installation av en ny vedpanna och 3 st 500l tankar. platsbristen är inte at leka med, annars hade jag gärna haft en stor eller 2 större. jag skulle vara tacksam för input.
Inkoppling parallellt är vägen att gå.

Har du flera 50" anslutningar mitt i tankarna så sammankopplar du även dessa!

Dra rören från toppen av tankarna till returen på värmesystemet så slipper du extra avluftning.

För jag tolkar det som att du även har en ovanvåning?
Felaktigt?

Det slutna kärlet kopplar du så lågt som möjligt för att hålla det så kallt du bara kan. 👍
 
J jonaserik skrev:
Ska du ha VV sommartid med att elda tänker du. På topp är det nog avluftning som du tänker, oavsett avluftning så och parallelt så kommer det att bli självcirk mellan tankarna.
Förstår inte vad du menar, är det bra eller dåligt? Ja det är bara avluftning med en kulventil så jag kan släppa ut luft där.
 
Krilleman Krilleman skrev:
Inkoppling parallellt är vägen att gå.

Har du flera 50" anslutningar mitt i tankarna så sammankopplar du även dessa!

Dra rören från toppen av tankarna till returen på värmesystemet så slipper du extra avluftning.

För jag tolkar det som att du även har en ovanvåning?
Felaktigt?

Det slutna kärlet kopplar du så lågt som möjligt för att hålla det så kallt du bara kan. 👍
Jag har ingen ovanvåning än, men kommer börja bygga det nästa år.

Tyvärr inga anslutningar på mitten.

Varför ska jag dra luftanslutningarna på toppen till returen? Då får jag väl bara luft i radiatorerna, går väll snabbare att lufta genom en kulventil på tankarna som var tanken:)
 
Krilleman
B Bullebock skrev:
Jag har ingen ovanvåning än, men kommer börja bygga det nästa år.

Tyvärr inga anslutningar på mitten.

Varför ska jag dra luftanslutningarna på toppen till returen? Då får jag väl bara luft i radiatorerna, går väll snabbare att lufta genom en kulventil på tankarna som var tanken:)
Det jag menar är att luften alltid kan ta sig till högpunkt oavsett.

De är så man får underhållsfria system som fungerar som bäst! 👍
Vid ett öppet kärl så luftas den ledningen automatiskt normalt via "ångledningen"...

Diagram över ett öppet värmesystem med panna, tre tankar, expansionskärl, radiator och anslutningar, inklusive säkerhetsventil och laddomat.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
B Bullebock skrev:
Förstår inte vad du menar, är det bra eller dåligt? Ja det är bara avluftning med en kulventil så jag kan släppa ut luft där.
Är det ventiler på varje tank då, som kan öppnas för luftning av varje tank separat så är det inget fel. Är det bara en ventil för allt, så kommer röret att fyllas med ev. luft och det blir ingen självcirk den vägen mellan tankarna. Ska du elda för VV på sommaren, så koppla tank 1 och 2 i serie, då är 1:an alltid het och 2 + 3 matar in varmt i botten av tank 1, som då kan ge mer VV och värme under längre tid.
 
J jonaserik skrev:
Är det ventiler på varje tank då, som kan öppnas för luftning av varje tank separat så är det inget fel. Är det bara en ventil för allt, så kommer röret att fyllas med ev. luft och det blir ingen självcirk den vägen mellan tankarna. Ska du elda för VV på sommaren, så koppla tank 1 och 2 i serie, då är 1:an alltid het och 2 + 3 matar in varmt i botten av tank 1, som då kan ge mer VV och värme under längre tid.
Kan du rita på ett papper hur du menar med serie först?
 
B Bullebock skrev:
Kan du rita på ett papper hur du menar med serie först?
Börjat på rördragningen igår!
 
  • Panna med ny rördragning på en vit vägg i en källare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.