B Bullebock skrev:
Dom kan ju omöjligt ge sanktionsavgift för detta om man inte har eldat i kamminen?an får väl ha vad fan vill som inredningsdetalj i huset…
Det kan de. Du får inte göra installationen utan att kommunen beviljat startbesked och du får inte ta eldstaden i bruk innan du meddelats slutbesked. Står också på Boverket.

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
M MetteKson skrev:
Vad är det kommunen inte vet?
Kommunen vet inte om att ekonomibyggnader som är bygglovsbefriade byggnader inte kräver bygglov. Åtminstone inte den bygglovshandläggare jag pratade med. Skönt man inte angav adress eller inte telefonnummer😁

M MetteKson skrev:
Det kan de. Du får inte göra installationen utan att kommunen beviljat startbesked och du får inte ta eldstaden i bruk innan du meddelats slutbesked. Står också på Boverket.
Ja inte ta i bruk! Men om jag köper en panna o ställer på logen så har jag väl inte brutit mot något. Detta är ju bara sinnesjukt. Har den ej tagit i bruk så har den inte tagits i bruk punkt slut. det kan man ju bara kolla i den att den ej är tänd.

M MetteKson skrev:
Sotare brukar skicka godkänt intyg till kommunen. Då uppmärksammas det om det gjorts en anmälan eller ej.
Det är ingen sotare som gör besiktning här, det är SÖRF. Och dom skickar inte in något, uppenbart inte då en grannbonde inte anmälde något när han gjorde sitt pannrum. De har aldrig sagt något och dom lägger sig inte i det, dom sa att dom ger intyget till byggherren och denne ska sedan skicka in. JAG är byggherre och jag anser att i byggnaden jag installerar denna eldstad gäller bygglovsbefrielse, enligt boverkets föreskrifter.

• Skärmbild från Boverkets webbplats som beskriver anmälningsplikt för åtgärder som installation av eldstad i bygglovsbefriad ekonomibyggnad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Text från Boverket om definitioner av eldstad och föreskrifter för säkerhet vid brand.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
B Bullebock skrev:
Ja inte ta i bruk! Men om jag köper en panna o ställer på logen så har jag väl inte brutit mot något. Detta är ju bara sinnesjukt. Har den ej tagit i bruk så har den inte tagits i bruk punkt slut. det kan man ju bara kolla i den att den ej är tänd.
Att den ”står på logen” och är installerad är inte samma sak.

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
M MetteKson skrev:
Att den ”står på logen” och är installerad är inte
Kommunfolket får ta med sig insatsstyrka om de ska sätta foten innanför dörren. Annars är det bara att skita i att få det besiktigat.

B Bullebock skrev:
Det är ingen sotare som gör besiktning här, det är SÖRF. Och dom skickar inte in något, uppenbart inte då en grannbonde inte anmälde något när han gjorde sitt pannrum. De har aldrig sagt något och dom lägger sig inte i det, dom sa att dom ger intyget till byggherren och denne ska sedan skicka in. JAG är byggherre och jag anser att i byggnaden jag installerar denna eldstad gäller bygglovsbefrielse, enligt boverkets föreskrifter.
Du gör ditt eget val. Innan frågan är prövad vet vi inte om din bedömning är korrekt. För övrigt krävs aldrig bygglov för eldstad. Om det krävs något är det en anmälan. 🙂

• Gilla
cpalm och 2 till
  • Laddar…
M MetteKson skrev:
Du gör ditt eget val. Innan frågan är prövad vet vi inte om din bedömning är korrekt. För övrigt krävs aldrig bygglov för eldstad. Om det krävs något är det en anmälan. 🙂
Anmälan har inte kostat tidigare när vi anmält en eldstad…?

B Bullebock skrev:
Anmälan har inte kostat tidigare när vi anmält en eldstad…?
Har ni lämnat in anmälan tidigare då? Min uppskattning är att väldigt få åtgärder som ska anmälas alls anmäls. Folk vet inte om det och vad det är. Folk tror sig veta vad bygglov är men där stannar det.

Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Har ni lämnat in anmälan tidigare då? Min uppskattning är att väldigt få åtgärder som ska anmälas alls anmäls. Folk vet inte om det och vad det är. Folk tror sig veta vad bygglov är men där stannar det.
Jag vet ärligtalat inte vad kommunen vet… bara att de är inreggade enligt sörf…

Men blir så trött på dessa jävla stasifasoner! När jag skulle anmäla trodde jag man anmälde. Alltså skickade in en digital anmälan om att man skulle sätta igång en nu eldstad.
Sen visad det sig att jag ändå ska skicka in kontrollplan, bilder och ritningar, sen betala 4300kr, vänta ca 3 v på startbesked, sen skicka in slutbess och vänta ytterligare 4 veckor på slutbesked. Det är förfan ingen anmälan, det är ju en fråga om lov för helvete.

Dom kommer godkänna sa hon, men vad fan är det att godkänna, där är en godkänd skorsten och där har stått en kombipanna och en gammal gjutjärnspanna på 50 talet.

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Ja vi är många som vill ha liberaliseringar här. Men det är en politisk fråga, PBL och PBF måste ändras.

Regeringen tar ett litet första steg nu men i grund och botten sitter det nog långt inne på regeringsnivå att stryka anmälningarna eller göra dem mindre omfattande och detaljerade. T ex Boverket och kommunerna kommer att slåss med näbbar och klor för att få behålla kontrollen. Deras verksamhet skulle ju vara i fara, ingen vill förlora inflytande, budget och personal.

• Gilla
sin och 1 till
  • Laddar…
Jag förstår inte hur den här tråden överlevde de tio första inläggen.

Det är en undantagen åtgärd på en ekonomibyggnad och TS vet det. Ändå önskas hängslen och livrem.

Att det är lovfritt medför närmast sutomatiskt att det är upp till den enskilde att tolka reglerna. Själva poängen är ju att slippa blanda in stat och kommun, så att samtidigt vilja ha dessas välsignelse.

Bara bygg och acceptera att det är ditt eget ansvar att tolka att det är en ekonomibyggnad.

• Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jag förstår inte hur den här tråden överlevde de tio första inläggen.
Vi är nationellt centrum för att hantera den akuta ångest som ofta uppstår när man förstår just hur byråkratiserat byggnation och underhåll är. Eftersom vi har ett stort förtroende för vårt offentliga samhälle och det är påtagligt liberalt i många delar, kan det komma som en oväntad upptäckt vilket förmynderi som karaktäriserar denna del av samhället.

Redigerat:
  • Gilla
  • Haha
sin och 2 till
  • Laddar…
Vi är nationellt centrum för att hantera den akuta ångest som ofta uppstår när man förstår just hur byråkratiserat byggnation och underhåll är.
Vi som du och jag? 😉
Eftersom vi har ett stort förtroende för vårt offentliga samhälle
Inte du och jag alltså. 🙃
det [kan] komma som en oväntat upptäckt vilket förmynderi som karaktäriserar denna del av samhället.
Fast min poäng är att i TS fall finns inget förmynderi. Det är bara att ta sitt ansvar och bygga efter behov. Det är själva poängen med lantbruksundantaget. Uppenbarligen känner TS till det men vill ändå ha någon som håller honom i handen.

• Gilla
MetteKson och 1 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Vi som du och jag? 😉

Inte du och jag alltså. 🙃

Fast min poäng är att i TS fall finns inget förmynderi. Det är bara att ta sitt ansvar och bygga efter behov. Det är själva poängen med lantbruksundantaget. Uppenbarligen känner TS till det men vill ändå ha någon som håller honom i handen.
Jag tycker du är lite orättvis, ja, jag fick svar på första sidan, men jag ville bara uppdatera, för jag tycker det är kul att diskutera.

jag tycker också att det är sanslöst invecklat i just detta fall, eftersom det måste ske besiktning från utomstående part är det ju aldrig 100 att det inte är en skithög till brandskyddsman som anmäler till kommunen trots att vi har rätt.
Och eftersom kommunen inte visst något när jag ringde (anonymt) om ekonomibyggnader och bygglovsbefriade byggnader så blir man ju ändå lite orolig.
Det gick så långt att jag fick läsa upp för bygglovinspektör vad det står på boverket, det blev tyst i luren, sen kom frågan:

”Jaha med då kan man ju fundera på vad eldstad betyder… det måste jag kolla upp…”

Ja du din …
BFS 2024:10 a 1 kap. 4 paragraf

”Begreppet eldstad definieras som en fast anordning för förbränning av fast, flytande eller gasformigt bränsle vilket alltså även innefattar gasspisar, trivselbrasor och andra liknande anordningar”

Vill dom ha in pengar kommer dom driva in pengar….

Detta är en diskussionsplats, det är ju poängen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.