Ställ dit en telefonkiosk och låtsas som ingenting har hänt de sista 15åren:o
 
  • Gilla
AndersPS
  • Laddar…
harry73
smurfen72 skrev:
Hur kan en buss kur bli ekonomi byggnad ?
Vedförråd. Man kan även lägga i lite ved :)
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
M
Gillar Harrys ide om en ekonomibyggnad i form av vedskjul.
Lägg en liten trave ved i botten och en bräda ovanpå så har man något gött att sitta på medan man väntar :D
Då borde det klassas som ekonomibyggnad.
 
Gör som skyltmyglarna. Ställ dit en släpvagn som du bygger en kur på. Du kan säkert hitta ett gammal avdankat släpvagnschassi för en tusenlapp. Det kan ju vara hur risigt och obesiktigat som helst eftersom det inte ska köras.
 
Eller så bygger du bara din busskur. Du behöver ju inte signera den.

Sysslar jag med uppvigling nu?
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
Sätt hjul på kuren. Då behöver man inget bygglov eller?
 
pelpet skrev:
Gör som skyltmyglarna. Ställ dit en släpvagn som du bygger en kur på. Du kan säkert hitta ett gammal avdankat släpvagnschassi för en tusenlapp. Det kan ju vara hur risigt och obesiktigat som helst eftersom det inte ska köras.
Funderat på det med. Men är ju inte så snyggt att sätta där kanske. Ligger 2st andra hus alldeles nära så kanske inte är så kul för dom.

Funderade tillochmed på att ordna en skrotbil och ställt där. Dom brukar ju ingen va intresserad av att flytta på.

Måste vara en ganska tung konstruktion då det blåser väldigt ofta och mycket på platsen.
Min första idé var att bygga en kur med dubbel botten och fylla med typ betongplattor ..
 
Jag skulle nog bara bygga den. Så länge den inte anses vara trafikfarlig så har jag svårt att se att någon börjar bråka om den. och som sagt ekonomibyggnad vore väl en kul förklaring, utforma den som jordgubbsfösäljningsstånd...
 
  • Gilla
harry73
  • Laddar…
harry73
jordraketen skrev:
Funderade tillochmed på att ordna en skrotbil och ställt där. Dom brukar ju ingen va intresserad av att flytta på.
Dum idé, en bil som inte körs blir inte varm. Den har ingen ventilation och börjar mögla rätt fort, och då är det inte kul att sitta och vänta i den.
 
Jag hade nog också bara byggt den. Om kommunen klagar får man väl ta bort den. En enkel kul handlar om några tusenlappar i material kanske och en helgs jobb.
 
K
Ja, jag hade nog också bara byggt den, det verkar ju vara på landet och kommungubbarna åker sällan ut där och skulle de göra det lär de inte reagera på en busskur längs en mindre landsväg..

Skulle det bli bråk kan du väl flytta den? Som lekredskap eller ekonomibyggnad krävs det inte något bygglov och skulle kommunen klaga kan du väl spela "dum men medgörlig". Det gäller bara att det inte är samma person som du diskuterade det med som upptäcker och beivrar svartbygge.
 
Kallebo skrev:
Ja, jag hade nog också bara byggt den, det verkar ju vara på landet och kommungubbarna åker sällan ut där och skulle de göra det lär de inte reagera på en busskur längs en mindre landsväg..

Skulle det bli bråk kan du väl flytta den? Som lekredskap eller ekonomibyggnad krävs det inte något bygglov och skulle kommunen klaga kan du väl spela "dum men medgörlig". Det gäller bara att det inte är samma person som du diskuterade det med som upptäcker och beivrar svartbygge.
Jag lämnade inte mer uppgifter till kommun än mitt jobbetel så tror inte dom kan veta så noga var den tänkta placeringen är.
Men hon var noga att påpeka att de kan bli fråga om "sanktionsavgift" för svartbygge!
Kan ju faktiskt utforma den som en försäljningsbod för tex ägg och potatis som är väldigt vanligt hemomkring.
Gäller ju bara att få med markägaren på noterna då det lär bli han dom kontaktar om dom börjar krångla..
 
harry73 skrev:
Dum idé, en bil som inte körs blir inte varm. Den har ingen ventilation och börjar mögla rätt fort, och då är det inte kul att sitta och vänta i den.
Nja det var väl inte så allvarligt menat. Men när man börjar fundera i dom banorna för att kringgå ett dumt kommunbeslut så är det ju lite tokigt i samhället..
 
Vad kostar bygglovet ?
 
Om jag fattat nya PBL rätt så har man alltid chans till rättelse innan en sanktionsavgift kan tas ut. Dvs markägaren kommer inte att få en faktura med en gång utan en uppmaning om att ta bort kuren med hot om vite.

Jag tror att de är noga med att påtala avgifterna så att de ska slippa ta ut dem.
 
  • Gilla
Kallebo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.