S
C claesborjesson skrev:
Jag har 3 stycken kameror, de ger en mycket bra bild.
Jag är väldigt nyfiken på vilket fabrikat du har. Jag har tittat runt lite och tycker det är svårt att hitta kameror som ger en vettig bild, i synnerhet på natten. Jag har inget emot att betala mer än 2000 kr om man bara får valuta för pengarna.

För att återknyta till ämnet: Såvitt jag vet behövs inga bygglov för stolpar. Som någon nämnde så behövs inget för flaggstänger och det lär inte finnas specialregler som särskiljer olika sorters stolpar.
 
  • Gilla
civilingenjören
  • Laddar…
C claesborjesson skrev:
Jag har 3 stycken kameror, de ger en mycket bra bild.
Hade en tjuv som bröt sig in i mitt förråd, han såg kameran på långt håll och böjde ner ansiktet så att kepsen dolde ansiktet.
Men bildkvaliten var så bra så att profilbilden och kläddetaljerna avslöjade honom.
Lämnade ut bilder till grannarna, inom 1 dygn hade jag hans namn från 3 olika ställen.

Moderna utomhuskameror kostar c:a 2000 kronor/st och filmar dag och natt i full HD.

Hade en diskussion med min granne som är polis, det visar sig att bygglov eller tillstånd behövs inte numera vid privat bruk. Man får dock inte filma utanför fastigheten och man behöver heller inga skyltar om kameraövervakning.
Min tilltro till att polisens vilja/resurer att utreda brott är så pass låg jag har inga förväntningar på en oinbjuden besökare på något vis lagförs.
Runt årsskiftet vaknade jag mitt i natten av att det krafsade vid ytterdörren. Funderade på om det var någon som försökt ta sig in, och vad man i så fall skulle göra. Visade sig att de var 2 råddjur som mumsade på ett äpple och en blomma som låg utanför ytterdörren. Där hade det varit praktiskt att kunnat se vad som hände på tomten :)

Som sagt var, vilken kameramodell är det du har?
 
  • Gilla
civilingenjören
  • Laddar…
S STB skrev:
Jag är väldigt nyfiken på vilket fabrikat du har. Jag har tittat runt lite och tycker det är svårt att hitta kameror som ger en vettig bild, i synnerhet på natten. Jag har inget emot att betala mer än 2000 kr om man bara får valuta för pengarna.

För att återknyta till ämnet: Såvitt jag vet behövs inga bygglov för stolpar. Som någon nämnde så behövs inget för flaggstänger och det lär inte finnas specialregler som särskiljer olika sorters stolpar.
Kika på hikvison, hittar dom på ebay för runt 1000:-. (https://www.ebay.com/itm/Hikvision-...082250&hash=item3d88e74d8d:g:bl8AAOSwFp5cuYPl)
Sjukt bra bildkvalité (även på natten).

Jag har en handfull kameror (två Axis PTZ kameror) hur nöjd som hellst.
 
Redigerat:
Hikvisionkameror med Acusense och darkfighter är riktigt bra.
Acusense gör att man i princip slipper falsklarm, reagerar endast på människor och fordon.
Darkfighter ger bra bild även på natten.

https://ipcam-shop.dk/sv/acusense-270/
 
Cheesen
Alltså, om jag vore tjuven i det här läget så hade jag stulit kameran på stolpen i hörnet av tomten.
 
  • Gilla
Hullefar
  • Laddar…
Cheesen Cheesen skrev:
Alltså, om jag vore tjuven i det här läget så hade jag stulit kameran på stolpen i hörnet av tomten.
Därav att jag tänkte sätta den på en hyggligt hög stolpe. Därav frågan.
Om tjuven släpar med sig en stege mitt i natten så kan jag nästan bjuda på kamerajävlen som A for Effort.
 
Cheesen
Grannen har säker en stege.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.