P
A atomlab skrev:
Men jösses sÄ fyrkantig. Godnatt..
blev det jobbigt för att du hade fel😉
GÄ o lÀgg dig o fundera pÄ vad du skriver

Verkligen inte. Men en normal mĂ€nniska i ett forum blir inte butthurt för att du blandar in andra saker i trĂ„den och som man inte lĂ€gger mĂ€rke till. Normalt i verkliga livet hade vart att pĂ„peka att du flikade in lite andra saker som var orelevanta för trĂ„den men som jag verkade tro som nĂ„got annat ;) Är vĂ€l totalt ointressant om hissmontage med stĂ€llning tar 2 veckor dĂ„ stĂ€llningen kan vara ett helt kvarter med en bygghiss.

P
A atomlab skrev:
Verkligen inte. Men en normal mĂ€nniska i ett forum blir inte butthurt för att du blandar in andra saker i trĂ„den och som man inte lĂ€gger mĂ€rke till. Normalt i verkliga livet hade vart att pĂ„peka att du flikade in lite andra saker som var orelevanta för trĂ„den men som jag verkade tro som nĂ„got annat ;) Är vĂ€l totalt ointressant om hissmontage med stĂ€llning tar 2 veckor dĂ„ stĂ€llningen kan vara ett helt kvarter med en bygghiss.
Det visar ju pÄ att du inte lÀser ingett annat..
Men nu har du i alla fall lĂ€st vad jag har skrivit vilket Ă€r en bra början om man ska komma nĂ„nvart i en konversation

FĂ€rdig stĂ€llning med hiss skrev jag, ingett om montage tiden för hissen

Undra vem som Ă€r đŸ˜©

RejÀl skrev:
Det visar ju pÄ att du inte lÀser ingett annat..
Men nu har du i alla fall lĂ€st vad jag har skrivit vilket Ă€r en bra början om man ska komma nĂ„nvart i en konversation

FĂ€rdig stĂ€llning med hiss skrev jag, ingett om montage tiden för hissen

Undra vem som Ă€r đŸ˜©
Nej det sÀger bara att man mÄste lÀsa extra noga nÀr det kommer till dina texter. De flesta pÄ detta forum Àr ganska sÄ raka och blandar inte in ovesÀntlig information lite hÀr och dÀr. Vad har stÀllning och tidsÄtgÄng med Àmnet att göra i huvud taget?

P
A atomlab skrev:
Nej det sÀger bara att man mÄste lÀsa extra noga nÀr det kommer till dina texter. De flesta pÄ detta forum Àr ganska sÄ raka och blandar inte in ovesÀntlig information lite hÀr och dÀr. Vad har stÀllning och tidsÄtgÄng med Àmnet att göra i huvud taget?
Ja det kan vara bra o lÀsa vad folk skriver, stÀllning o hiss gÄr hand i hand, du har sjÀlv nÀmt stÀllning i dina inlÀgg.
Ok, jag tycker mÄnga tar bitar ur texterna och bildar egna frÄgor som oftast finns svar pÄ om man lÀser hela konversationen men det Àr ovÀsentligt nu..
Trevligt att du sansade dig till slut för det blir lĂ€ttare o diskutera framgent

Jo mycket om detta.

Det centrala blir sannolikt arbetsmiljöverkets regler kring en lyftanordning. Deras regler ska bara följas!

§16 beskriver besiktningskrav samt om man bygger om en lyftanordning inkl krav pÄ en egenkontroll (inte tredjepart).
https://www.av.se/globalassets/file...kniska-anordningar-foreskrifter-afs2003-6.pdf

Sen pÄgÄr det dÄ tre stycken utredningar, Polisen, Haverikommissionen samt Arbetsmiljöverkets.

• Gilla
Anonymiserad 405730
  • Laddar…
Ska man skratta eller grÄta.

Samtidigt som de i lurarna pÄ radio berÀttar att man har en tyst minut för arbetarna som dog, gÄr jag förbi 2 killar som monterar stÀllage. En stÄr pÄ gafflarna pÄ en pallstaplare hissad högst upp, ca 5 meter, den andra kör staplaren.

• Ledsen
  • Wow
TommyC och 5 till
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Ska man skratta eller grÄta.

Samtidigt som de i lurarna pÄ radio berÀttar att man har en tyst minut för arbetarna som dog, gÄr jag förbi 2 killar som monterar stÀllage. En stÄr pÄ gafflarna pÄ en pallstaplare hissad högst upp, ca 5 meter, den andra kör staplaren.
Sverige anno 2023 !?

Isakare Isakare skrev:
En stÄr pÄ gafflarna pÄ en pallstaplare hissad högst upp, ca 5 meter, den andra kör staplaren.
De har vÀl lÀrt sig av Staplerfahrer Klaus

• Gilla
  • Haha
  • Älska
vcx och 3 till
  • Laddar…
B b8q skrev:
De har vÀl lÀrt sig av Staplerfahrer Klaus

Jo det vete tusan vad som hÀnt pÄ svenska arbetsplatser???

Staplerfahrer Klaus har jag sett förut nÄgongÄng men det kanske Àr sÄ hÀr illa just nu?

RejÀl skrev:
Nej absolut inte.. har du följt mina inlÀgg i denna trÄd sÄ förstÄr du..
Men jag tar det en gÄng till..
Om det Ă€r sĂ„ att det har glömts 4st bultar vid höjningen av masten vilket nu de flesta pĂ„ denna trĂ„den har pratat om..samt Aftonbladet mm. har skrivit om detta

SĂ„ Ă€r det en enskild montör som har haft ansvaret att skruva dit dessa som han uppenbarligen har missat, han ska ha fyllt i egenkontrollen för detta arbete (om han har sĂ„ gjort vet jag inte) men den egenkontrollen sĂ„ ska han ge grönt ljus att hissen Ă€r monterad enligt kontrollplanen och funktionstestad till ansvarig BAS-U pĂ„ plats som dĂ€refter godkĂ€nner anvĂ€ndandet av hissen..och efter det Ă€r hissen i drift

AlltsĂ„ det finns inget krav i dagens lĂ€ge om en besiktning av hissen vid höjning av denna som det finns vid nyetablering av hiss

Jag tycker att denna olyckan pÄvisar sÄrbarheten i att en montör som utför en höjning av hissen Àr den enda som gÄr igenom hissen och fyller i egenkontrollen efter sitt egna arbete..
HĂ€r behövs en tredjepartskontroll sĂ„som en besiktning som inte finns idag

Jag lÀser alltid alla inlÀgg i en trÄd innan jag svarar i den.

Uppenbarligen fungerar inte egenkontroller, eller för den delen tredjepartskontroller, i lÀngden.
Speciellt inte om det inte hÀnt nÄgot speciellt under en lÀngre tid, dÄ kommer det att slarvas.
Det gÀller pÄ alla arbetsplatser och branscher. Jag vet sjÀlv hur det slarvas med dokument som skall vara ifyllda direkt efter ett uppdrag, men som mycket vÀl kan bli ifyllda i efterhand innan nÄgon revision.
Det Àr dÄ mycket bÀttre att se till att man inte kan göra fel (sÄ gott det nu gÄr).

A atomlab skrev:
Är det dĂ„ inte bĂ€ttre att utveckla en mast som gör att hissen helt enkelt inte fungerar om allt inte stĂ„r rĂ€tt till?

TyvÀrr Àr det sÄ i dagens byggsverige att ett mÀnniskoliv har en prislapp.
Precis vad jag har varit inne pÄ, bygg bort farorna sÄ lÄngt det gÄr.

Inte bara i byggsverige ett mÀnniskoliv har en prislapp, det gÀller i stort sett överallt.
Inom sjukvÄrden, i trafiken osv. Det finns bara en begrÀnsad budget för allt.

RejÀl skrev:
Ta fram mitt citat dÀr jag har skrivit tvÄ veckor för hissmontage??
RejÀl skrev:
Vet inte hur ni jobbar men vi frÄgar alltid stÀllnings företaget om vilken tid dom behöver för fÀrdig stÀllning med hiss..
SÀger dom tvÄ veckor sÄ Àr det tvÄ veckor..
Det Àr inte svÄrt att tolka som att det kan ta tvÄ veckor...

P
D Dilato skrev:
Det Àr inte svÄrt att tolka som att det kan ta tvÄ veckor...
Hur du tolkar Àr upp till dig men jag skrev ingett om den exakta hissmontagetiden

A Arne_Planka skrev:
Precis vad jag har varit inne pÄ, bygg bort farorna sÄ lÄngt det gÄr.

Inte bara i byggsverige ett mÀnniskoliv har en prislapp, det gÀller i stort sett överallt.
Inom sjukvÄrden, i trafiken osv. Det finns bara en begrÀnsad budget för allt.
Jo men jag tror det finns stora brister med "sÀkerhetstÀnket" som alla mÄste ha pÄ en arbetsplats och dÄ bÄde arbetsledning samt utförare. Det rasade en till hiss idag i Göteborg.
NÄnting Àr helt galet!?

GP artikeln bakom betalvÀgg.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Rr77qd/aftonbladet-direkt?pinnedEntry=1197823

Vi vill skicka notiser för Àmnen du bevakar och hÀndelser som berör dig.