86 671 läst ·
763 svar
87k läst
763 svar
Bygghissolyckan i Sundbyberg
Är det då inte bättre att utveckla en mast som gör att hissen helt enkelt inte fungerar om allt inte står rätt till?Rejäl skrev:
Tyvärr är det så i dagens byggsverige att ett människoliv har en prislapp.
Jag tycker inte det för hissar har länge gått under radarn har varit BAS-U i många år och hissarna monteras inte av kvalificerade montörer utan det är ofta uthyrarens personal som bara stressar upp hissen..A atomlab skrev:
Ja visst att bara montera en sektion i taget minimerar riskerna..
Tycker att hissar över lag ska kontrolleras mer men det är min personliga åsikt.,,
Men nu handlar det inte om ”någratusenlappar” hisstypen i fråga har använts i 20år världen över utan att något liknande inträffat. Det handlar om väldigt mycket större summor än några tusenlappar.Rejäl skrev:
Sist betalde vi 2795+ moms för en besiktning av en hiss med 8st avstegsplan alltså ca 20m hör hiss. Så varje höjning går på ca 1500+ moms..D Daniel 109 skrev:
Du får tycka annorlunda men jag har stoppat hissar som Cramo och andra har monterat som inte varit säkra…
Uthyrarens personal är oftast väldigt kompetenta när det kommer till seriösa firmor som bara håller på med just ställning och hiss. Och dom blir ju stressade när allt skall ske nu och helst igår och samtidig står det en lastbil med 120pall med gips och hela bygget står still och ett kostar pengar osv osv mitt under så skall man matcha in att besikningsmannen även skall rulla in samtidigt man är klar. Känner dom två som monterade sista sektionen på just den berörda hissen och det är 2 mycket erfarna montörer och det är just därför jag ställer mig frågande till utformningen utav masten. Men å andra sidan är det inte speciellt ofta det händer en olycka eller incident med tanke på hur ofta man höjer hissarna så överlag är det inte så mycket att utveckla om man vrider det så.Rejäl skrev:Jag tycker inte det för hissar har länge gått under radarn har varit BAS-U i många år och hissarna monteras inte av kvalificerade montörer utan det är ofta uthyrarens personal som bara stressar upp hissen..
Ja visst att bara montera en sektion i taget minimerar riskerna..
Tycker att hissar över lag ska kontrolleras mer men det är min personliga åsikt.,,
När i tiden var detta?Rejäl skrev:
Besiktningsman kostar ca 1100/h en timme resväg, 1 timme på plats för ev inskrivning osv 1 timme för att skriva protokollen och maila iväg det.
Vet inte hur ni jobbar men vi frågar alltid ställnings företaget om vilken tid dom behöver för färdig ställning med hiss..A atomlab skrev:Uthyrarens personal är oftast väldigt kompetenta när det kommer till seriösa firmor som bara håller på med just ställning och hiss. Och dom blir ju stressade när allt skall ske nu och helst igår och samtidig står det en lastbil med 120pall med gips och hela bygget står still och ett kostar pengar osv osv mitt under så skall man matcha in att besikningsmannen även skall rulla in samtidigt man är klar. Känner dom två som monterade sista sektionen på just den berörda hissen och det är 2 mycket erfarna montörer och det är just därför jag ställer mig frågande till utformningen utav masten. Men å andra sidan är det inte speciellt ofta det händer en olycka eller incident med tanke på hur ofta man höjer hissarna så överlag är det inte så mycket att utveckla om man vrider det så.
Säger dom två veckor så är det två veckor..
Ok då har vi helt olika upplevelser om uthyrningsföretagens personal…
En hiss ställer man dit på en dag för att sedan besiktiga..säg 2 dagar om det är komplicerat. Sedan tar varje höjning ca 2h beroende på höjd och om man måste staga. Det mesta går att förbereda på marken så man inte behöver så mycket krantid.Rejäl skrev:
Nu förstår jag att om dom hade sagt det tar 3 mån så är det så det också är. Du verkar så fall vara en sympatisk byggherre. Dessa växer inte på träd utan ledordet brukar oftast vara det skall gå snabbt och helst lite snabbare.
Nu jobbar jag inte med hissar överhuvudtaget men vet att det är en prispressad produkt som verkligen inte skall vara prispressad.
Nu jobbar jag inte med hissar överhuvudtaget men vet att det är en prispressad produkt som verkligen inte skall vara prispressad.
Jag är ingen byggherre. sluta o vänd o vrid på allt.. på våra jobb så är två veckor för ställning o hiss gott om tid..A atomlab skrev:Nu förstår jag att om dom hade sagt det tar 3 mån så är det så det också är. Du verkar så fall vara en sympatisk byggherre. Dessa växer inte på träd utan ledordet brukar oftast vara det skall gå snabbt och helst lite snabbare.
Sedan kan det vara annorlunda på dina men jag går inte in o mästrar o säger att du har fel..
Om du vill diskutera gör det sakligt och tolka inte allt till din fördel..
Förstår inte alls vad du pratat om om jag skall vara ärlig..först säger du det tar 2 veckor att montera en bygghiss (även om du nu flikar in även ställning vad den har med ämnet att göra) Jag kontrar med att det tar 1 dag. Då säger du att du inte sagt något annat varpå jag tolkar det som att du är någon sorts ansvarig på ett bygge struntar i att det tar 1 dag ełler 4 veckor utan det är det som montörerna säger som gäller och därför är det ingen stress på bygget du håller till på. Jag skiter väl i vad du gör om dagarna och har noll intresse att vrida och vända på dina ord. Jag är här för att prata om hissen i Ursvik, hur den kunde rasa och hur man kan förhindra det.Rejäl skrev:
Ta fram mitt citat där jag har skrivit två veckor för hissmontage??A atomlab skrev:Förstår inte alls vad du pratat om om jag skall vara ärlig..först säger du det tar 2 veckor att montera en bygghiss (även om du nu flikar in även ställning vad den har med ämnet att göra) Jag kontrar med att det tar 1 dag. Då säger du att du inte sagt något annat varpå jag tolkar det som att du är någon sorts ansvarig på ett bygge struntar i att det tar 1 dag ełler 4 veckor utan det är det som montörerna säger som gäller och därför är det ingen stress på bygget du håller till på. Jag skiter väl i vad du gör om dagarna och har noll intresse att vrida och vända på dina ord. Jag är här för att prata om hissen i Ursvik, hur den kunde rasa och hur man kan förhindra det.
Så diskuterar vi därifrån du är ju fan inte klok…