86 671 läst ·
763 svar
87k läst
763 svar
Bygghissolyckan i Sundbyberg
Gjorde det?
Har pratat om detta innan hissar i byggbranschen är under all kritik..P paralun skrev:
Det är ett under att inte fler incidenter har kommit till känna…
Jo men varför händer det incidenter och olyckor lite varstans?pacman42 skrev:
Sen blev väl den här hissen nödstoppad efter att ha rasat och PEAB gav samtliga sina hissar körförbud i västsverige.
Julstress har jag sett i media men funderat själv på att vi har ju en "kritisk generation" födda runt 1990 med en alldeles egen bild av verkligheten samt värderingar. (inte deras fel)
Det senaste jag hörde på radion (P1) var att den inte rasat alls utan att bromsarna hade nypt fast av okänd orsak.P paralun skrev:Jo men varför händer det incidenter och olyckor lite varstans?
Sen blev väl den här hissen nödstoppad efter att ha rasat och PEAB gav samtliga sina hissar körförbud i västsverige.
Julstress har jag sett i media men funderat själv på att vi har ju en "kritisk generation" födda runt 1990 med en alldeles egen bild av verkligheten samt värderingar. (inte deras fel)
Jo efter flera våningar som jag tolkade det även nu på TV4.pacman42 skrev:
Men det viktiga är att det händer en massa incidenter samt olyckor och varför?
Jag tror att man tappat säkerhetstänket som alla måste ha på en arbetsplats, både arbetsledning och de som utför jobben. Det blir tillbud och olyckor lite varstans och det är uselt.
Jo så är det mycket väl men det är ju antalet incidenter och olyckor just nu som jag funderar över.Unikt namn skrev:
Vi får se om man hittar några gemensamma nämnare i det som hänt senaste tiden.
Om media reagerar på minsta incitent på valfritt område då skulle du helt plötsligt upplevs det som väldigt farligt. Incidenten i Göteborg skulle du inte fått reda på om det varit en vecka tidigare.
Jo nu vet vi inte hur det här utvecklar sig?D Daniel 109 skrev:
I sak så är det inte ofta ett säkerhetssystem och nödstopp aktiveras för en hiss. (utan ha någon exakt statistik)
Men det kan ju vara en tidmässig slump.
Eftersom vi svenskar är enormt förtjusta i statistik så finns det säkert ett förbund som skriver rapporter om just detta, där de rotar både i orsaker och samband.P paralun skrev:
När saker ska ske snabbt och prispressat i en stressig miljö finns det ju god grogrund för olyckor.
Sannolikt sker det nog rätt många andra olyckor på byggarbetsplatser som inte snappas upp utanför branschtidningar.
I Sverige verkar 53 pers dött på jobbet i år (länk). Med all död som pågår i världen kan jag möjligtvis blivit lite avtrubbad, men kan inte minnas att jag läst om speciellt många förutom detta.
Du har uppenbarligen ingen information alls. Det är inte bara exaktheten som saknas.P paralun skrev:
Allvetare
· Tullinge
· 6 040 inlägg
Jag kan absolut tänka mig att en hiss faller flera våningar innan den fångar Troligtvis är det inte mer än nån meter innan den fångar. Alltså Otis uppfinning fungerade! Inte så mycket att prata om.