Gjorde det?

D Daniel 109 skrev:
Gjorde det?
Jo utan att avslöja mer av länken.
"Vid en byggarbetsplats på Hisingen har en personhiss rasat flera våningar, skriver Göteborgs-Posten."

P
P paralun skrev:
Jo men jag tror det finns stora brister med "säkerhetstänket" som alla måste ha på en arbetsplats och då både arbetsledning samt utförare. Det rasade en till hiss idag i Göteborg.
Nånting är helt galet!?

GP artikeln bakom betalvägg.
[länk]
Har pratat om detta innan hissar i byggbranschen är under all kritik..
Det är ett under att inte fler incidenter har kommit till känna…

P paralun skrev:
Jo utan att avslöja mer av länken.
"Vid en byggarbetsplats på Hisingen har en personhiss rasat flera våningar, skriver Göteborgs-Posten."
Det var en vanlig personhiss som fick ett lite kraftigare stopp än vanligt och alla fick panik...

• Gilla
vcx och 3 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Det var en vanlig personhiss som fick ett lite kraftigare stopp än vanligt och alla fick panik...
Jo men varför händer det incidenter och olyckor lite varstans?

Sen blev väl den här hissen nödstoppad efter att ha rasat och PEAB gav samtliga sina hissar körförbud i västsverige.

Julstress har jag sett i media men funderat själv på att vi har ju en "kritisk generation" födda runt 1990 med en alldeles egen bild av verkligheten samt värderingar. (inte deras fel)

• Gilla
Anonymiserad 405730
  • Laddar…
P paralun skrev:
vi har ju en "kritisk generation" födda runt 1990 med en alldeles egen bild av verkligheten samt värderingar. (inte deras fel)
Menar du att det inte är deras fel att de har en avvikande verklighetsuppfattning, eller att de tycker att ”inget är deras fel”?

P paralun skrev:
Jo men varför händer det incidenter och olyckor lite varstans?

Sen blev väl den här hissen nödstoppad efter att ha rasat och PEAB gav samtliga sina hissar körförbud i västsverige.

Julstress har jag sett i media men funderat själv på att vi har ju en "kritisk generation" födda runt 1990 med en alldeles egen bild av verkligheten samt värderingar. (inte deras fel)
Det senaste jag hörde på radion (P1) var att den inte rasat alls utan att bromsarna hade nypt fast av okänd orsak.

pacman42 pacman42 skrev:
Det senaste jag hörde på radion (P1) var att den inte rasat alls utan att bromsarna hade nypt fast av okänd orsak.
Jo efter flera våningar som jag tolkade det även nu på TV4.

Men det viktiga är att det händer en massa incidenter samt olyckor och varför?
Jag tror att man tappat säkerhetstänket som alla måste ha på en arbetsplats, både arbetsledning och de som utför jobben. Det blir tillbud och olyckor lite varstans och det är uselt.

Unikt namn
Troligtvis hade inte en nödbromsad hiss blivit en rubrik om det inte var för den tidigare olyckan i sumpan.

• Gilla
mikethebik och 5 till
  • Laddar…
Unikt namn Unikt namn skrev:
Troligtvis hade inte en nödbromsad hiss blivit en rubrik om det inte var för den tidigare olyckan i sumpan.
Jo så är det mycket väl men det är ju antalet incidenter och olyckor just nu som jag funderar över.
Vi får se om man hittar några gemensamma nämnare i det som hänt senaste tiden.

Om media reagerar på minsta incitent på valfritt område då skulle du helt plötsligt upplevs det som väldigt farligt. Incidenten i Göteborg skulle du inte fått reda på om det varit en vecka tidigare.

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Om media reagerar på minsta incitent på valfritt område då skulle du helt plötsligt upplevs det som väldigt farligt. Incidenten i Göteborg skulle du inte fått reda på om det varit en vecka tidigare.
Jo nu vet vi inte hur det här utvecklar sig?
I sak så är det inte ofta ett säkerhetssystem och nödstopp aktiveras för en hiss. (utan ha någon exakt statistik)
Men det kan ju vara en tidmässig slump.

• Haha
Workingclasshero
  • Laddar…
Unikt namn
P paralun skrev:
Jo så är det mycket väl men det är ju antalet incidenter och olyckor just nu som jag funderar över.
Vi får se om man hittar några gemensamma nämnare i det som hänt senaste tiden.
Eftersom vi svenskar är enormt förtjusta i statistik så finns det säkert ett förbund som skriver rapporter om just detta, där de rotar både i orsaker och samband.

När saker ska ske snabbt och prispressat i en stressig miljö finns det ju god grogrund för olyckor.

Sannolikt sker det nog rätt många andra olyckor på byggarbetsplatser som inte snappas upp utanför branschtidningar.

I Sverige verkar 53 pers dött på jobbet i år (länk). Med all död som pågår i världen kan jag möjligtvis blivit lite avtrubbad, men kan inte minnas att jag läst om speciellt många förutom detta.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
P paralun skrev:
Jo nu vet vi inte hur det här utvecklar sig?
I sak så är det inte ofta ett säkerhetssystem och nödstopp aktiveras för en hiss. (utan ha någon exakt statistik)
Men det kan ju vara en tidmässig slump.
Du har uppenbarligen ingen information alls. Det är inte bara exaktheten som saknas.

• Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Jag kan absolut tänka mig att en hiss faller flera våningar innan den fångar Troligtvis är det inte mer än nån meter innan den fångar. Alltså Otis uppfinning fungerade! Inte så mycket att prata om.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.