86 671 läst ·
763 svar
87k läst
763 svar
Bygghissolyckan i Sundbyberg
Hobbyelektriker
· E
· 15 400 inlägg
Någon slags certifierande myndighet, vill jag påstå. Sen vet jag inte hur det fungerar på en bygghiss.
Jo men de dömer ju inte och allt de skriver måste ju vara juridiskt rätt och då mot hela regelverket.useless skrev:
"SHK hanterar däremot inte frågor om skuld eller ansvar, vare sig civilrättsligt, straffrättsligt eller förvaltningsrättsligt."
Det är ansvarig åklagares sak att väcka eventuellt åtal.
Här har du ett antal utredningar de deltagit i (en bit ner).
https://www.havkom.se/
Nej absolut inte.. har du följt mina inlägg i denna tråd så förstår du..A Arne_Planka skrev:
Men jag tar det en gång till..
Om det är så att det har glömts 4st bultar vid höjningen av masten vilket nu de flesta på denna tråden har pratat om..samt Aftonbladet mm. har skrivit om detta…
Så är det en enskild montör som har haft ansvaret att skruva dit dessa som han uppenbarligen har missat, han ska ha fyllt i egenkontrollen för detta arbete (om han har så gjort vet jag inte) men den egenkontrollen så ska han ge grönt ljus att hissen är monterad enligt kontrollplanen och funktionstestad till ansvarig BAS-U på plats som därefter godkänner användandet av hissen..och efter det är hissen i drift…
Alltså det finns inget krav i dagens läge om en besiktning av hissen vid höjning av denna som det finns vid nyetablering av hiss…
Jag tycker att denna olyckan påvisar sårbarheten i att en montör som utför en höjning av hissen är den enda som går igenom hissen och fyller i egenkontrollen efter sitt egna arbete..
Här behövs en tredjepartskontroll såsom en besiktning som inte finns idag…
Allvetare
· Tullinge
· 6 040 inlägg
Tredjeparts kontrollen finns. Det finns besiktningsmän som besiktigar bygghissarRejäl skrev:Nej absolut inte.. har du följt mina inlägg i denna tråd så förstår du..
Men jag tar det en gång till..
Om det är så att det har glömts 4st bultar vid höjningen av masten vilket nu de flesta på denna tråden har pratat om..samt Aftonbladet mm. har skrivit om detta…
Så är det en enskild montör som har haft ansvaret att skruva dit dessa som han uppenbarligen har missat, han ska ha fyllt i egenkontrollen för detta arbete (om han har så gjort vet jag inte) men den egenkontrollen så ska han ge grönt ljus att hissen är monterad enligt kontrollplanen och funktionstestad till ansvarig BAS-U på plats som därefter godkänner användandet av hissen..och efter det är hissen i drift…
Alltså det finns inget krav i dagens läge om en besiktning av hissen vid höjning av denna som det finns vid nyetablering av hiss…
Jag tycker att denna olyckan påvisar sårbarheten i att en montör som utför en höjning av hissen är den enda som går igenom hissen och fyller i egenkontrollen efter sitt egna arbete..
Här behövs en tredjepartskontroll såsom en besiktning som inte finns idag…
Jag är övertygad om att det är minst tekniker för att bygga hissen. Frågan är bara om de är två som bygger. Då kan det bli svårt att bevisa vem som gjorde vad kontrollprogram är till stor del pappers tigrar. I en rättegång skulle det inte bevisa vem som verkligen gjorde det eller snarare inte gjorde det.
Läs vad jag skrev om besiktning?Bananskalare skrev:
Tredjeparts kontrollen finns. Det finns besiktningsmän som besiktigar bygghissar
Jag är övertygad om att det är minst tekniker för att bygga hissen. Frågan är bara om de är två som bygger. Då kan det bli svårt att bevisa vem som gjorde vad kontrollprogram är till stor del pappers tigrar. I en rättegång skulle det inte bevisa vem som verkligen gjorde det eller snarare inte gjorde det.
Men det kan också vara så att masten han monterade skruvades fast men det saknades skruvar i det skruvförband ovanför där han skruvade. Frågan är vad det står i egenkontrollen. Hissmontören har ju troligen godkänt skarven han drog men inte den som var utan skruvar och som han inte såg.
Såfall har alla egenkontroller ett svart hål. Dvs kommer masten i 3or eller 4or. Skall montören godkänna dom förband han heller inte dragit?
Såfall har alla egenkontroller ett svart hål. Dvs kommer masten i 3or eller 4or. Skall montören godkänna dom förband han heller inte dragit?
Förstår inte att det saknades skruvar?A atomlab skrev:
Skruvarna är väl lösa ingett som sitter fast i mastdelarna..
Jo men kommer masten från uthyrarens gård ihopmonterad med 3 eller 4st master på höjden så kommer ju montören att montera ihop den sektionen med befintlig mast. Om då skarv en mellan mast 1 och 2 saknar skruv av någon anledning är det juridiskt lite hur egenkontrollen är utformad. Så som masterna och jobbet är utformat så finns det inte en endaste chans att montören missar att skruva fast masten innan han åker upp och kopplar loss masten. Därför är jag fast övertygad om att masten kom från gården med 4st master ihop monterad och montören monterad fast mast 1 ihop med befintlig mast. Skarv mellan mast 1 och 2 saknade helt enkelt skruv. Det har troligen aldrig hänt tidigare men just denna gång hände detRejäl skrev:
Ok då förstår jag.A atomlab skrev:Jo men kommer masten från uthyrarens gård ihopmonterad med 3 eller 4st master på höjden så kommer ju montören att montera ihop den sektionen med befintlig mast. Om då skarv en mellan mast 1 och 2 saknar skruv av någon anledning är det juridiskt lite hur egenkontrollen är utformad. Så som masterna och jobbet är utformat så finns det inte en endaste chans att montören missar att skruva fast masten innan han åker upp och kopplar loss masten. Därför är jag fast övertygad om att masten kom från gården med 4st master ihop monterad och montören monterad fast mast 1 ihop med befintlig mast. Skarv mellan mast 1 och 2 saknade helt enkelt skruv. Det har troligen aldrig hänt tidigare men just denna gång hände det
Har jobbat på byggen men inte så ofta med denna hissen bara några gånger, dom gångerna jag har sett montaget så har alla varit separata då alla byggen inte har kran som hjälper till med montaget..
Men det kan absolut vara så som du säger att flera sektioner varit ihop vid höjningen om dom har haft kranhjälp..
Men det är ändå han som monterar som har ansvaret då jag är övertygad om att det inte står i monteringsanvisningen om att det är ok att montera flera år gången utan dom jag har sett visar montage en och en…
Redigerat av moderator:
Finns till och med beskrivet hur man kan lyfta upp till 5 master och koppla så man slipper helt och hållet att kontrollera masterna. Då lämnar man över ansvaret till han på marken att alla master sitter ihop vilket är ytterligare en juridisk djungel.
Vad står det i montageanvisningen och egenkontrollen?A atomlab skrev:
Egenkontrollen har jag inte sett. Men tillverkaren säger att masterna skall dras med 4 skruv 'a 300Nm.
Tillverkaren har nog sin gård fri. Men frågan är nog vad som står i egenkontrollen för att kunna fälla montören som inte drog skarven han egentligen inte hade hand om. Skall han ha ansvar på alla skarvar där uppe på hisstaket så är det ingen ide att man ens skall montera dessa i paket. För han kan ju omöjligt han veta hur skruven ser ut under muttern eller där han inte ser den rent fysiskt.
Tillverkaren har nog sin gård fri. Men frågan är nog vad som står i egenkontrollen för att kunna fälla montören som inte drog skarven han egentligen inte hade hand om. Skall han ha ansvar på alla skarvar där uppe på hisstaket så är det ingen ide att man ens skall montera dessa i paket. För han kan ju omöjligt han veta hur skruven ser ut under muttern eller där han inte ser den rent fysiskt.
Håller med, jag har som sagt inte haft dessa hissa på våra jobb mer än några enstaka gånger. Men oavsett om det är hans ansvar som monterar eller han på marken så tycker jag att en tredjeparts kontroll är på sin plats för att undvika detta..A atomlab skrev:Egenkontrollen har jag inte sett. Men tillverkaren säger att masterna skall dras med 4 skruv 'a 300Nm.
Ska man ha tredjeparts kontroll på allt som kan bli farligt om man gör fel så kommer det att vara ett gäng folk på byggena som inte gör annat än att kolla saker. Jag är helt säker att det finns bättre ställen att lägga de pengarna på.
Därför nog den egentliga grundkällan.. man besiktigar hissen vid första montage. Sedan varje år. Det höjs hissar hela tiden varje dag. Skulle man då höja en hiss 2-5master och sedan invänta en besiktningsman så skulle bygget bli galet. Speciellt som denna där det bara var en hiss. Utöver det så är det en konstnad på säker 4-5k per höjning att få dit en besiktningsman troligen högre om man skulle se till att besiktningsmannen var där exakt då när hissen är klar.Rejäl skrev: