Jag uppfattade det snarare som att nödbromsen löst ut under normal drift. Det resulterar i ett ganska tvärt stopp.

• Gilla
pacman42
  • Laddar…
Jag uppfattade det också så.

Nu river Andersson Company kontraktet med ABC Bygghissar. Arbetet med skadebegränsningar har börjat.

• Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
Nåt annat va väl inte att vänta?

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
Stefan N Stefan N skrev:
Nåt annat va väl inte att vänta?
Utifrån att det är ABC bygghissar som har gjort fel, nej. Men att avtalet nu rivs antyder ju att det redan är konstaterat att de har gjort fel. Som jag ser det så är det ytterligare en gnutta information som vi fått från detta handlande (om än en liten gnutta).

• Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
När en hiss som de monterat radar så är det ju en lätt slutsats att dra. Vi vet ju i princip vad som hänt även om det inte är officiellt.

Att de blir av med kontraktet är knappast något som bör generera rubriker.

• Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
A atomlab skrev:
Uthyrarens personal är oftast väldigt kompetenta när det kommer till seriösa firmor som bara håller på med just ställning och hiss. Och dom blir ju stressade när allt skall ske nu och helst igår och samtidig står det en lastbil med 120pall med gips och hela bygget står still och ett kostar pengar osv osv mitt under så skall man matcha in att besikningsmannen även skall rulla in samtidigt man är klar. Känner dom två som monterade sista sektionen på just den berörda hissen och det är 2 mycket erfarna montörer och det är just därför jag ställer mig frågande till utformningen utav masten. Men å andra sidan är det inte speciellt ofta det händer en olycka eller incident med tanke på hur ofta man höjer hissarna så överlag är det inte så mycket att utveckla om man vrider det så.
Jag hoppas att jag grovt missuppfattar vad du menar !?

"
Känner dom två som monterade sista sektionen på just den berörda hissen och det är 2 mycket erfarna montörer och det är just därför jag ställer mig frågande till utformningen utav masten.
"

"
Ett genombrott kom 1962 då företaget lanserade en bygghiss där hisskorgen klättrar längs en kuggstångsförsedd mast. Hissen bär på sitt eget maskineri och masten byggs på successivt från korgtaket.
"
ovanstående citat kommer från https://sv.wikipedia.org/wiki/Alimak_Hek

där man även kan läsa: "Alimak har levererat över 30 000 produkter till cirka 75 länder världen över. "

Din slutsats från befintlig information är vad jag förstår att utformningen av masten som är beprövad i drygt 60 år behöver förbättras baserat på att dina polare hade en dålig dag på jobbet 🤣 Vad är det jag missförstår?

• Gilla
kashieda och 4 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Utifrån att det är ABC bygghissar som har gjort fel, nej. Men att avtalet nu rivs antyder ju att det redan är konstaterat att de har gjort fel. Som jag ser det så är det ytterligare en gnutta information som vi fått från detta handlande (om än en liten gnutta).
Säger man upp ett avtal med en underentreprenör så måste de ju ha gjort ett avtalsbrott annars risker ju huvudanreprenören en stämning. Så helt tydligt så vill man lägga ansvaret på ABC. Sen är det då centralt i frågan vad man avtalat om arbetsmiljö och krav på att följa föreskrifter för i det fallet en bygghiss.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Du räknar in alldeles för mycket i att man säger upp avtalet. Det handlar bara om att rädda sitt eget skinn.
De går fria vad som än händer.

• Gilla
Daniel 109
  • Laddar…
P paralun skrev:
Säger man upp ett avtal med en underentreprenör så måste de ju ha gjort ett avtalsbrott annars risker ju huvudanreprenören en stämning. Så helt tydligt så vill man lägga ansvaret på ABC. Sen är det då centralt i frågan vad man avtalat om arbetsmiljö och krav på att följa föreskrifter för i det fallet en bygghiss.
Det är nog inte så svårt att säga upp avtalet när det gäller just det här bygget

Bananskalare Bananskalare skrev:
Det är nog inte så svårt att säga upp avtalet när det gäller just det här bygget
Jo jag kan inte se annat än att underentreprenören brytit mot något i ett avtal för att bli uppsagt.
Men hur det här avtalet ser ut synas mycket sannolikt noga av utredarna och det är ju huvudentreprenören som ska ställa kraven på arbetsmiljö och att följa föreskrifter när de avtalar med en underentreprenör.

Jag tror inte att det är en del som de lägger stor vikt vid.

D Daniel 109 skrev:
Jag tror inte att det är en del som de lägger stor vikt vid.
Jo det är jag säker på.
Den direkta orsaken kan mycket väl vara att en montör hade en usel dag.
Men grundorsaken sen kan mycket väl vara att man hade ett uselt arbetsmiljöarbete och inte följde AV's regelverk plus då BAS.
§16 är nog det centrala
https://www.av.se/globalassets/file...kniska-anordningar-foreskrifter-afs2003-6.pdf

P
Hur hissar monteras, servas och höjs är ju ingett som huvudentreprenören ställer krav om.. utan det är tillverkarens montageanvisning samt arbetsmiljöverkets regler som gäller..
Huvudentreprenören ansvarar för att ta in egenkontrollerna samt besiktningsprotokollerna ifall det har behövts, för att sedan lägga in dessa i sin arbetsmiljöplan…

• Gilla
Daniel 109
  • Laddar…
Rejäl skrev:
Hur hissar monteras, servas och höjs är ju ingett som huvudentreprenören ställer krav om.. utan det är tillverkarens montageanvisning samt arbetsmiljöverkets regler som gäller..
Huvudentreprenören ansvarar för att ta in egenkontrollerna samt besiktningsprotokollerna ifall det har behövts, för att sedan lägga in dessa i sin arbetsmiljöplan…
Jo det ska huvudentreprenören ange när han beställer sen är det arbetsmiljöverkets regler som i slutändan gäller. Man blir säkert sittande och jämför olika skrivningar som kan finnas.
En åklagare har direkt något att åtala om man inte följt AV's föreskrift.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.