86 671 läst ·
763 svar
87k läst
763 svar
Bygghissolyckan i Sundbyberg
Nej det skiljer inte och flyget är väl det mest tidspressade vi kan jämföra med inkl att flyget ofta använder entreprenörer. Det tar inte många sekunder att fylla i väl genomtänkta checklistor för allt viktigt.Rejäl skrev:
Vad som skiljer är säkerhetskulturen!
Jag kanske formulerade mig klumpigt skulle skrivit, vet inte hur det är inom flygindustrin men byggerna är enormt tidspressade…P paralun skrev:
Arbetare 1 -Du Conny, var är checklistan?P paralun skrev:
Arbetare 2 -Skit i de,jobba nu.
Arbetare 2 -jag fyller i den sen.
Eller...
Varför bygger ni inte upp hissen idag.
Nä det blåser förmycket så vi kan inte ha checklistan ute.
Mer verklighetsförankrat är snarare att stoppa upp pappret någonstans och ge rimliga tidsplaner för de som ska göras.
Har det inte hänt en olycka på 20 år så visar det snarare att de idag finns en bra modell för hur den ska byggas.
Utan att veta vad som hände på denna hiss så vågar jag ändå påstå att en bult som är fastskruvad men inte momentdragen klarar att hålla samma vikt oavsett om den var rätt dragen.
Dessutom lär den vara överdimensionerad för sitt uppdrag.
Jag har stött på samma argumentation förut och det är helt beroende av vilken säkerhetskultur man har inom ett företag. Sen avslöjas de som struntar i checklistor ganska omgående utan att det leder till olyckor och bli tillsagda att packa ihop sina saker och åka hem för att söka nytt jobb.A Alexn72 skrev:Arbetare 1 -Du Conny, var är checklistan?
Arbetare 2 -Skit i de,jobba nu.
Arbetare 2 -jag fyller i den sen.
Eller...
Varför bygger ni inte upp hissen idag.
Nä det blåser förmycket så vi kan inte ha checklistan ute.
Mer verklighetsförankrat är snarare att stoppa upp pappret någonstans och ge rimliga tidsplaner för de som ska göras.
Har det inte hänt en olycka på 20 år så visar det snarare att de idag finns en bra modell för hur den ska byggas.
Utan att veta vad som hände på denna hiss så vågar jag ändå påstå att en bult som är fastskruvad men inte momentdragen klarar att hålla samma vikt oavsett om den var rätt dragen.
Dessutom lär den vara överdimensionerad för sitt uppdrag.
Vad jag inte riktigt får ihop är hur dom lyckades få upp hissen dit om torndelarna inte satt ihop? Hissen hänger ju på sidan och även en tom korg lär väl väga runt något ton så hur kunde den hänga kvar där över huvud taget?
Går inte dom fyra rören i varandra konade tror jag att dom bör vara?useless skrev:
Det finns koniska tappar som passar i motsvarande hål. Dessa sitter i hop rätt bra även enbart av friktion. Så den kan nog ha stått utan skruvar.
Verktygstokig
· Estocolmo
· 1 056 inlägg
Jag har varit på ett par byggen där ABC byggt ställningen , Jag kan inte påstå att jag är speciellt förvånad när jag fick höra att det var dom. Det finns mycket att säga om dom.pacman42 skrev:
Nu har dom påbörjat skademinimeringen
Dom hade extra bolagsstämma häromdagen och Ordföranden avgick.
Så det kommer väl bli han som får ta smällen.