P
Bananskalare Bananskalare skrev:
Jag betvivlar inte din bedömning.
Jag förstÄr att det Àr din egen bedömning. Jag vill inte tro att du har rÀtt. Det kÀnns för brutalt. Men det Àr mina kÀnslor. Faktum Àr att det finns saker som talar. för din teori.

Jag hoppas att du inte tog illa upp. DÄ ber jag om ursÀkt
Absolut inte varför skulle jag ta illa upp..😉
Jag har varit chef i sÄ mÄnga Är att man lÄter sig inte blanda in kÀnslor i sina slutsatser..

C cpalm skrev:
Jo, men som sagt, man kan inte vÀlja muttervidd och indirekt dimensionen pÄ skruven utifrÄn vad som skulle vara mest praktiskt. Utan det Àr ju kraven pÄ hÄllfasthet som i första hand styr.

Varför tror du vissa skruvar Àr stora och vissa Àr smÄ? Varför anvÀnder man inte alltid smÄ skruvar?
..dÄ borde man rimligtvis göra alla skruvar i den större dimensionen..

Om det skulle kunna rÀdda liv sÄ kanske det kan vara vÀrt att ha onödigt stora skruvar pÄ vissa delar.

Unikt namn
Om det slarvas med bÄde skruvandet och inspektionen av skruvarna, sÄ spelar nog storleken mindre roll...

• Gilla
mikethebik och 5 till
  • Laddar…
Unikt namn Unikt namn skrev:
Om det slarvas med bÄde skruvandet och inspektionen av skruvarna, sÄ spelar nog storleken mindre roll...
Jo men en egenkontroll med en klurigare checklista tar nog bort mycket av riskerna. Man tvingar en montör att tÀnka efter om han verkligen utfört olika moment.

Förenklat beskrivet

Sektion x-y

- Skruvförband monterat. Sign...

- Skruvförband dragna med 110Nm Sign...

osv...

P paralun skrev:
Jo men en egenkontroll med en klurigare checklista tar nog bort mycket av riskerna. Man tvingar en montör att tÀnka efter om han verkligen utfört olika moment.

Förenklat beskrivet

Sektion x-y

- Skruvförband monterat. Sign...

- Skruvförband dragna med 110Nm Sign...

osv...
Det bygger pÄ att egenkontrollerna inte bara fylls i efterÄt nÀr nÄgon krÀver in dem.

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Det blir nog lÀtt sÄ efter ett tag att man inte gör ett kryss efter varje skruv. Man gör i stÀllet hela jobbet och kryssar efterÄt.

• Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
Sen finns det ju andra lösningar som kan göra det synligt om det Àr ihop skruvat eller inte. Jag tÀnker pÄ nÀr bultarna kan sitta i en kedja sÄ nÀr de inte fastskruvade sÄ hÀnger de och dinglar i sin kedja och det blir tydligt att de inte Àr pÄ plats. (Har sett det pÄ andra applikationer)

Eller dÄ slutar man hantera flera delar av masten som en. Risken för misstag ökar nÀr man hoppar över steg.

• Gilla
mikethebik och 3 till
  • Laddar…
Vilket medför extra arbete. Man mÄste vÀga kostnad mot nytta.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
C
E Erik Salhammar skrev:
..dÄ borde man rimligtvis göra alla skruvar i den större dimensionen..
Inom rimliga grÀnser gör man förstÄs sÄ. Av mÄnga skÀl, inte bara sÀkerhet.
Sen tvivlar jag pÄ att sÀkerheten skulle bli bÀttre av att stÀllningsbyggarnas verktyg passar hissens skruvar. TvÀrtom om du frÄgar mig. Det Àr ju inget stÀllningsbyggarna skall pillra pÄ.

D Daniel 109 skrev:
Vilket medför extra arbete. Man mÄste vÀga kostnad mot nytta.
Om nyttan Àr att förhindra att folk dör pÄ sitt arbete sÄ kan kostnaden för att förhindra detta fÄ tillÄtas att vara markant. Om branschen tycker sÄ, vill sÀga. Men hÀr har i alla fall jag mina dubier...

Det vet man ju inte om det gör den nyttan. Dessa hissar har ju monterats och förlÀngts pÄ byggen i 20Är utan att nÄgot liknande hÀnt. Vi vet inte ens om en sÄdan Àndring ökar sÀkerheten. Men kostar gör det.

• Gilla
Anonymiserad 405730
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Vi vet inte ens om en sÄdan Àndring ökar sÀkerheten. Men kostar gör det.
Och bostadspriserna ökar lite till, i ett land dĂ€r alla klagar över att det Ă€r för dyrt att bygga och ingen förstĂ„r varför man inte kan fĂ„ ner kostnaderna

• Gilla
Anonymiserad 405730 och 1 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Eller dÄ slutar man hantera flera delar av masten som en. Risken för misstag ökar nÀr man hoppar över steg.
Njau, som jag snabbt skrev sÄ skrev jag "sektion x-y"

Nu vet jag att sÄdana hÀr checklistor fungerar och ett exempel Àr för flygplan.
Precis innan ett flygplan ska backas ut sÄ kommer det in en snubbe med en massa papper och det Àr ju "markfolkets" checklistor om allt viktigt som de utfört. Kapten Àr dÄ mottagare av listorna eftersom han Àr ansvarig för sÀkerheten. Dito om man servar eller reparerar ett flygplan.

Samma sak fast mycket enklare kan man göra för precis allt som Àr viktigt och en utförare-mottagare.

P
En sak skiljer mellan byggen och flygindustrin som vissa inte verkar förstÄ..
Det Àr tiden!
Alla byggen Àr tidspressade.. hus kan projekteras i flera Är sedan nÀr en entreprenör skall handlas up ska helst huset vara klart innan man har startat. Det Àr fruktansvÀrt tidspressat i Sverige..

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för Àmnen du bevakar och hÀndelser som berör dig.