86 671 läst ·
763 svar
87k läst
763 svar
Bygghissolyckan i Sundbyberg
Här finns bilder.K Kane skrev:
https://www.klaravik.se/auktion/produkt/1684528-bygghiss/
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jo, jag förstår principen men får ändå inte ihop att ett kort instick på rören skulle hålla för en tung vibrerande hisskorg hängande på sidan. Men det beror kanske på vart den dåliga skarven var. Hela korgen hade kanske inte passerat?
Syftet är ju bara att de ska hålla delarna fast i horisontalplanet. Men tydligen kan de fastna ihop riktigt hårt.
Jo men det är ju de som hyr in en underentreprenör som ska ställa krav.pelle plåttak skrev:
Jag har varit på ett par byggen där ABC byggt ställningen , Jag kan inte påstå att jag är speciellt förvånad när jag fick höra att det var dom. Det finns mycket att säga om dom.
Nu har dom påbörjat skademinimeringen
Dom hade extra bolagsstämma häromdagen och Ordföranden avgick.
Så det kommer väl bli han som får ta smällen.
Det förefaller vara brister inom byggbranschen eftersom antalet olyckor ökar.
Och de andra som jobbar kvar förblir oupptäckta med hur de fuskar.P paralun skrev:
Och de som "fuskar " med checklistan blir avskedade oavsett om arbetet är bra och korrekt utfört... tror inte de.
Vad hjälper punkten "är alla skruvförband dragna med 100nm?"
De 3 skruvarna som saknas längst uppe finns ju inte så det är inte heller att ljuga när man kryssar för den.
Och nu finns det helt plötsligt 2 olika ställe att inhämta information.
Manualen säger 80nm.
Checklistan säger 110nm.
Men man har nu effektivt skapat ett till arbetstillfällen på kontoret, som ska betalas av arbetarna som faktiskt utför arbetet...
Eller ska vara bult ha ett kryss som ska bockas av.
Är bult 348 dragen med rätt moment.
nm är inte samma sak som Nm.
Jo de blir avslöjade och avskedade.....skiter man i säkerhetsföreskrifter så finns det fullgoda skäl att säga upp någon. Sen är det här då frågan om säkerhetskultur och samspelet människa-maskin.A Alexn72 skrev:Och de andra som jobbar kvar förblir oupptäckta med hur de fuskar.
Och de som "fuskar " med checklistan blir avskedade oavsett om arbetet är bra och korrekt utfört... tror inte de.
Vad hjälper punkten "är alla skruvförband dragna med 100nm?"
De 3 skruvarna som saknas längst uppe finns ju inte så det är inte heller att ljuga när man kryssar för den.
Och nu finns det helt plötsligt 2 olika ställe att inhämta information.
Manualen säger 80nm.
Checklistan säger 110nm.
Men man har nu effektivt skapat ett till arbetstillfällen på kontoret, som ska betalas av arbetarna som faktiskt utför arbetet...
Eller ska vara bult ha ett kryss som ska bockas av.
Är bult 348 dragen med rätt moment.
Med en bra utformad checklista så tvingar man någon som utför ett arbete att tänka efter och om det är utfört.
Man såg på nyheterna att tornet som satt kvar i väggen slutade i höjd med översta våningsplanet på huset samt att det såg ut som det satt två på den nedfallna hisskorgen..K Kane skrev:
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/768XGv/hissolyckan-bilden-som-kan-forklara-raset
Medlem
· Västernorrland
· 12 029 inlägg
Fast sen är väl frågan hur snabbt man kan bygga en sån där hiss kontra avsaknad av vägg att förankra det i? Det känns ju lite som att den kanske var lite högre än vad som är brukligt? Själva konstruktionen är ju klen men den bygger väl på att pelaren bär sig själv. Sen är det väggfästen som så att säga bär den aktuella vikten hissen för med sig. Så att inte stolpen viker sig utåt så att säga. Så det kanske inte alls handlar om att stolpen i sig primärt inte var ihopskruvad korrekt. Man kanske hade rest en sektion till för nästa våning var ju på G och sen fanns det ingen förankring i väggen längre upp och så långe stolpen finns där så antar jag att hissen fortsätter bara?