86 671 läst ·
763 svar
87k läst
763 svar
Bygghissolyckan i Sundbyberg
Det här var inte ovanligt hög. Hissen klarar bra mycket högre höjder. Det är masten som bär vikten, inte stagen. Stagen är för att hålla masten på plats.
Vad jag har förstått så ställer man in i hissens dator vilka våningar som ska vara tillåtna via olika accessnivåer. Hissmontören ska inte tillåta att "vanliga" användare når våningar som inte är inspekterade och klara.S Stefan1972 skrev:
Men just i det här fallet fattar jag det som att förlängningen av hissen gjordes klar på fredan och sen var det fritt fram att köra till den nya högsta våningen.
Jo det ska en ansvarig arbetsledare besluta och inte en enskild montör. Om arbetsledaren är osäker så får han kontrollera vad som gäller i montageanvisningar eller rådfråga mer kunnig person innan man monterar.S Stefan1972 skrev:Fast sen är väl frågan hur snabbt man kan bygga en sån där hiss kontra avsaknad av vägg att förankra det i? Det känns ju lite som att den kanske var lite högre än vad som är brukligt? Själva konstruktionen är ju klen men den bygger väl på att pelaren bär sig själv. Sen är det väggfästen som så att säga bär den aktuella vikten hissen för med sig. Så att inte stolpen viker sig utåt så att säga. Så det kanske inte alls handlar om att stolpen i sig primärt inte var ihopskruvad korrekt. Man kanske hade rest en sektion till för nästa våning var ju på G och sen fanns det ingen förankring i väggen längre upp och så långe stolpen finns där så antar jag att hissen fortsätter bara?
Medlem
· Västernorrland
· 12 028 inlägg
ja jo men missförstå mig rätt. Om huset är 5våningar och det byggs på hiss för 6 våningar och stag på den översta delen saknas. Vad händer då.......D Daniel 109 skrev:
Så länge den är fastskruvad så händer ingenting spännande. Fackverkskonstruktioner är extremt stabila. Jag skulle gissa att man kan bygga ytterligare en våning utan problem. Stagningen är ju främst för att det inte skall svaja.S Stefan1972 skrev:
Medlem
· Västernorrland
· 12 028 inlägg
Jo men just stolpen och dess konstruktion var jag ju inne på i ett tidigare inlägg. Den är ju relativt spinkig sett till hisskorgens storlek och kapacitet så nog tror jag väggfästena spelar en ganska stor roll.
Jo en kanske viktig utsvävning? Alimak-grundaren Alvar Lindmark var en riktig "klurgubbe" och här är historian om honom och hans konstruktion. Men dagens "kompetens" tog han nog inte höjd för.S Stefan1972 skrev:
https://teknikhistoria.nyteknik.se/...volutionerade-tekniken-for-bygghissar/4220084
Nej, den är inte spinkig iom att det är en fackverkskonstruktion. Den kan svaja en del om den blir väldigt lång, vilket är orsaken till att man stagar upp den (både pga obehaget, för att hissen skall angöra våningsplanen på ett bra sätt och för att man inte skall få risk för brott pga hävarmen, men då krävs nog rätt många segment). Notera att en sådan här fackverkskonstruktion kan användas upp till väldigt höga höjder, det är inte samma hissmodell på Karlatornet, men det är en Alimak-hiss det också.S Stefan1972 skrev:
Allvetare
· Tullinge
· 6 040 inlägg
Det finns väl fler tillverkare av
Men jag kan inte tänka mig att man fuskar genom att inte skruva ihop den. Fusket man kanske hoppar över
vissa ihop kopplingar. Men inte alla.
Då är det inte längre Fusk Fusk kan vara att man inte drar till önskat moment. Om det kommer fram att man inte förankrat delarna med varandra då är det inte bara korkat...
Har man haft för bultar så är det korkat och idioti. Har man inte dragit moment så är allvarligt fusk.
Alla dessa alternativ är fortfarande vållande till annans död. Det är inte rätt nått av det. Men för.min del finns det olika grader av helvetet. Det sista skulle kunna vara ett misstag som alla kan förstå. Men första? Det är inte misstag Du glömmer inte en sådan sak
Det är.med största sannolikhet inte skäl att sparka någon för att man inte följer checklistan. Däremot är det helt klart läge för varning. Sen är det skillnad på om det hänt någon incident pga fusket.A Alexn72 skrev:Och de andra som jobbar kvar förblir oupptäckta med hur de fuskar.
Och de som "fuskar " med checklistan blir avskedade oavsett om arbetet är bra och korrekt utfört... tror inte de.
Vad hjälper punkten "är alla skruvförband dragna med 100nm?"
De 3 skruvarna som saknas längst uppe finns ju inte så det är inte heller att ljuga när man kryssar för den.
Och nu finns det helt plötsligt 2 olika ställe att inhämta information.
Manualen säger 80nm.
Checklistan säger 110nm.
Men man har nu effektivt skapat ett till arbetstillfällen på kontoret, som ska betalas av arbetarna som faktiskt utför arbetet...
Eller ska vara bult ha ett kryss som ska bockas av.
Är bult 348 dragen med rätt moment.
Men jag kan inte tänka mig att man fuskar genom att inte skruva ihop den. Fusket man kanske hoppar över
Då är det inte längre Fusk Fusk kan vara att man inte drar till önskat moment. Om det kommer fram att man inte förankrat delarna med varandra då är det inte bara korkat...
Har man haft för bultar så är det korkat och idioti. Har man inte dragit moment så är allvarligt fusk.
Alla dessa alternativ är fortfarande vållande till annans död. Det är inte rätt nått av det. Men för.min del finns det olika grader av helvetet. Det sista skulle kunna vara ett misstag som alla kan förstå. Men första? Det är inte misstag Du glömmer inte en sådan sak
Allvetare
· Tullinge
· 6 040 inlägg
tornkranarna på byggena är byggda med fackverk.
Man ska inte förringa hur konstruktionen ser ut. Den är garanterat ordentligt testad.
Jag skulle inte tveka på konstruktionen om jag åkte med hissen. Den är det säkraste. Resten är upptill montörerna. Men jag skulle inte tveka trots olyckan. Jag har förtroende för hissmontörerna
Jag skulle våga åka med en bygghiss redan nu. Men om en vecka när de flesta vara ännu säkrare. Jag tror nämligen att många företag skickar ut sina montörer för att se över montaget. Det tryggaste företaget är nog det som byggde hissen. De lär gå igenom varje hiss och varje mutter. Troligtvis stoppar man alla sina . hissar ute hos kund just för att göra en extra besiktning
De måste nu försöka rädda sitt rykte
Det kan bli tufft. Men det är så jag hade löst det som chef.
Se om man kunde få in folk från andra företag. Det finns inga hemligheter
Man ska inte förringa hur konstruktionen ser ut. Den är garanterat ordentligt testad.
Jag skulle inte tveka på konstruktionen om jag åkte med hissen. Den är det säkraste. Resten är upptill montörerna. Men jag skulle inte tveka trots olyckan. Jag har förtroende för hissmontörerna
Jag skulle våga åka med en bygghiss redan nu. Men om en vecka när de flesta vara ännu säkrare. Jag tror nämligen att många företag skickar ut sina montörer för att se över montaget. Det tryggaste företaget är nog det som byggde hissen. De lär gå igenom varje hiss och varje mutter. Troligtvis stoppar man alla sina . hissar ute hos kund just för att göra en extra besiktning
De måste nu försöka rädda sitt rykte
Det kan bli tufft. Men det är så jag hade löst det som chef.
Se om man kunde få in folk från andra företag. Det finns inga hemligheter
Fusket är att checklistan fylls i utanför "direkt efter momentet är gjort"Bananskalare skrev:
Det finns väl fler tillverkare av
Det är.med största sannolikhet inte skäl att sparka någon för att man inte följer checklistan. Däremot är det helt klart läge för varning. Sen är det skillnad på om det hänt någon incident pga fusket.