Rejäl skrev:
En chef i Sverige är ingen diktator som kan göra som den behagar sätter han för kort tid på arbetet så är det bara i lugn o ro göra det lagligt enligt hastighetsbestämmelserna och ingett kommer att hända…
En sådan anställd blir inte kvar länge på firman.

Mats-S
H HenrikHuslöse skrev:
Inte om den anställde är en latmask, men är han en erkännt duktig yrkesman som gör jobben korrekt förta gången så ingen behöver göra om dem kommer han garanterat att vara kvar på firman, om nu firman är en seriös firma.

Återigen ställer jag frågan, varför har man ingen checklista att gå igenom efter utförd ändring på hissen, typ höjning. Då hade man garanterat till 100% upptäckt felet här och undvikit den här tragedin. Checklista borde då gås igenom av ansvarig arbetsgivare samt montören som utfört jobbet. Då inser dom sitt ansvar och ser till att kolla alla punkter på listan.

P
P paralun skrev:
Jo men vi har ju ingen aning om vad man använde som arbetsmiljöprogram.

Arbetsmiljöverket har faktiskt ett bra exempel inkl då BAS för ett helt projekt.
[länk]

En egenkontroll kan ju sedan vara ett mycket enkelt dokument där det viktiga för en bygghiss ska signeras och dokumenteras av en montör innan bygghissen får tas i drift efter en ombyggnad.
Inom bygg finns det två Baser dom är BAS-P som står för projekteringen i projektet.
BAS-U står för utförandet.. man kan inte vara bara en BAS..
Ja egenkontrollerna ska fyllas i allteftersom momenten utförs, sedan ska dom lämnas in till BAS-U som lägger in dom i sin arbetsmijöplan som ska finnas på plats..
BAS-U går inte igenom alla moment på ett bygge utan detta säkerställs med att egenkontrollerna lämnas in i detta fallet om hisshöjningen som sedan han ansvarar för att ta in och implementerar dessa i den aktuella arbetsmiljöplanen på plats..

P
H HenrikHuslöse skrev:
Återigen så går du efter eget tycke..det funkar inte så som du beskriver och tänker..
Jag har haft anställda som har kört rattonyktra på arbetstid inte ens detta ansågs vara skäl till uppsägning.. Han blev portad ifrån en kommunal arbetsplats där detta hände då dom upptäckte hans orationella körande varpå vi polisanmälde honom direkt och han togs på bar gärning körandes onykter på arbetstid.. vi som arbetsgivare blev tvungna till rehabilitering utav denna person… vilket vi följde och försökte med men efter upprepade återfall gick han till slut med på att säga upp sig själv..detta tog ca 14 månader innan vi blev av med honom..

Redigerat av moderator:
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
Rejäl skrev:
Återigen så går du efter eget tycke..det funkar inte så som du beskriver och tänker..
Jag har haft anställda som har kört rattonyktra på arbetstid inte ens detta ansågs vara skäl till uppsägning.. Han blev portad ifrån en kommunal arbetsplats där detta hände då dom upptäckte hans orationella körande varpå vi polisanmälde honom direkt och han togs på bar gärning körandes onykter på arbetstid.. vi som arbetsgivare blev tvungna till rehabilitering utav denna person… vilket vi följde och försökte med men efter upprepade återfall gick han till slut med på att säga upp sig själv..detta tog ca 14 månader innan vi blev av med honom..
Vi har skickat hem folk på dagen som kommit sent eller gått tidigt. Alla numera är ju f-skattare eller går via någon bemanningsfirma eller entreprenör, så det är inga problem.

P
H HenrikHuslöse skrev:
Vi har skickat hem folk på dagen som kommit sent eller gått tidigt. Alla numera är ju f-skattare eller går via någon bemanningsfirma eller entreprenör, så det är inga problem.
Men det är inte samma sak som att dom inte blir kvar på firman som du skrev. att avskeda anställda är inte så lätt..
Ja andra företags anställda samt egna anställda kan du som BAS-U om dom bryter mot dom uppsatta arbetsmiljöreglerna skicka hem efter samtal och ett x antal varningar..
Men inte efter en miss eller en tillsägelse..

Att komma sent eller lämna tidigt är ingett arbetsmiljöproblem..
Så din jämförelser blir bara mer och mer utsvävande och oriktiga mot våra lagar och regler som vi har i Sverige…

• Gilla
S7200 och 2 till
  • Laddar…
Rejäl skrev:
Alkoholism klassas som sjukdom. Därför är det svårt att bli av med någon som har problem med alkohol.
En budbilschafför kan du troligtvis sparka om han blir av med körkortet Oftast finns det inget annat att jobb.

• Gilla
Anonymiserad 405730
  • Laddar…
Rejäl skrev:
Inom bygg finns det två Baser dom är BAS-P som står för projekteringen i projektet.
Ja egenkontrollerna ska fyllas i allteftersom momenten utförs, sedan ska dom lämnas in till BAS-U som lägger in dom i sin arbetsmijöplan som ska finnas på plats..
BAS-U går inte igenom alla moment på ett bygge utan detta säkerställs med att egenkontrollerna lämnas in i detta fallet om hisshöjningen som sedan han ansvarar för att ta in och implementerar dessa i den aktuella arbetsmiljöplanen på plats..
Jo det är ju det man ser i exemplet från arbetsmiljöverket.
Nu betvivlar jag att det funnits något fungerande arbetsmiljöprogram, vi får avvakta på hur en åklagare bedömer saken under utredningens gång.

P
P paralun skrev:
Jo det är ju det man ser i exemplet från arbetsmiljöverket.
Nu betvivlar jag att det funnits något fungerande arbetsmiljöprogram, vi får avvakta på hur en åklagare bedömer saken under utredningens gång.
Vad menar du med arbetsmiljöprogram?

Jag är rätt övertygad om att en arbetsmiljöplan finns på det bygget..
Om inte är det en allvarlig sak som VD kommer att åka på…

Men om dom har haft en BAS-U med tillräcklig kompetens om att kräva in alla dokument gällande hissen, ställer jag mig frågande om..

Rejäl skrev:
Det är mycket möjligt att det inte står uttryckligen använd bult och mutter kontrollera att den är fäst. Förvisso är det självklart att det är gjort.

Blir spännande och se om åklagaren väljer att åtala montörerna. Det kan göras.

P
Bananskalare Bananskalare skrev:
Det är mycket möjligt att det inte står uttryckligen använd bult och mutter kontrollera att den är fäst. Förvisso är det självklart att det är gjort.

Blir spännande och se om åklagaren väljer att åtala montörerna. Det kan göras.
Men i montage anvisningen lär det ju göra det.. eller tror du inte så?

En egenkontroll ska vara baserad på montage manualens kritiska moment, alltså ingett en montör på plats uppfinner utan det ska vara en utarbetad mall om dom kritiska momenten..

D Daniel 109 skrev:
Jag gissar att första meningen är skrivfel.
Det är något en normalbegåvad inser, det fattas ett "inte".

De ända som egentligen har uttryckt sig om olyckan är tillverkaren. Jag misstänker att de flesta se just tillverkaren. Men det var flera här på forumet som redan hade insett anledningen. Så de bekräftade redan det många redan visste. Men det finns många duktiga besiktningsmän som är duktiga på just bygghissar. Så de borde inte vara så svårt att hitta proffs. Men utredningen har precis börjat. Vi vet vad som har hänt
Nu gäller det att ta reda på hur och varför. Nån kommer att få uppgiften att hitta bultar. firman som byggde hissen har säkerligen en del att säga. De vill skydda sitt rykte, naturligtvis.
Det var en tragisk olycka som krävde fyra personers liv. Oavsett vem som bär skulden. Man kan bara gissa hur de montörerna mår idag. De lär vara helt knäckta. så kanske vi ska skicka en tanke till deras anhöriga och liten tanke till montörerna. De kommer få leva med att ha dödat fyra personer.
De andra får leva med att ha mist en anhörig. en make, en pappa. Jag känner för familjerna.

• Älska
  • Gilla
hobbs och 2 till
  • Laddar…
Mats-S Mats-S skrev:
Återigen ställer jag frågan, varför har man ingen checklista att gå igenom efter utförd ändring på hissen, typ höjning. Då hade man garanterat till 100% upptäckt felet här och undvikit den här tragedin. Checklista borde då gås igenom av ansvarig arbetsgivare samt montören som utfört jobbet. Då inser dom sitt ansvar och ser till att kolla alla punkter på listan.
Det finns säkert en checklista av någon form. Men troligen ingen som bryr sig om den.

Personligen tycker jag att det kanske är lite tidigt att förutsätta att de här bultarna som verkar saknas verkligen inte monterats. Det må vara den mest sannolika förklaringen. Men det skulle ju kunna handla om materialfel, så att bultarna ifråga helt enkelt gått av. Eller att montörerna fått fel bultar som varit för klena.

P
H hempularen skrev:
Det finns säkert en checklista av någon form. Men troligen ingen som bryr sig om den.

Personligen tycker jag att det kanske är lite tidigt att förutsätta att de här bultarna som verkar saknas verkligen inte monterats. Det må vara den mest sannolika förklaringen. Men det skulle ju kunna handla om materialfel, så att bultarna ifråga helt enkelt gått av. Eller att montörerna fått fel bultar som varit för klena.
Det finns egenkontroller på alla hissar som ska fyllas i allteftersom momenten görs, om dom har gjort det här vet vi inte…

Men att bultarna skulle gå av eller vara fel sort så borde det bli skador där bultarna har suttit eller hur tänker du där? bilderna ifrån platsen visar att metallen ser orörd ut inga vrängningar eller liknande vid bult hålerna..

• Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.