Nerre skrev:
Den som alltid lånar saker av sina vänner utan att ge nåt tillbaka brukar efter ett tag inte längre ha några vänner.

Om man nu ska få låna byggarens grejer så måste det ju då vara lika självklart att byggaren får låna grejer? Så kan byggaren låna husägarens borrmaskin istället för att ta med sin egen (särskilt på dagtid när husägaren ändå är på jobbet och inte har användnng för den själv).
Kan det möjligen vara så att TS ger byggaren något tillbaka, och att detta "något" är pengar. Inte är väl byggaren där och jobbar i egenska av vän och gratis arbetskraft. Såsom min polare var här häromdagen och hjälpte mig. Och jag kommer vara hos honom nästa helg, för att hjälpa honom?

Annars vill jag gärna komma i kontakt med den byggaren. Då kan han få komma hit och hjälpa mig med ett och annat.

Plåthuset skrev:
...sa han som läser 74 sidor om ett ämne han inte är intresserad av. :rolleyes:
Ja, utan att fälla en enda vettig kommentar :rolleyes:

Ozzypojken skrev:
74 sidor? nu hänger jag tyvärr inte med..... :x
Det är nog ingen som är direkt förvånad över det ;)

Hahahahaha, de e la inget problem.............jag kan ända gå horisontellt på en vägg utan byggställningar! :wow:

Polos skrev:
Nej men du har säkert en DOM som visar att så inte är fallet .
Går bara efter vad som står i lagen
Då är din tolkning ganska meningslös. Det är domstolar som tolkar lagen. Om du ensam försöker göra det utan att ha tillgång till juridisk allmänkunskap, förarbeten och prejudicerande domar, så är den tolkningen i bästa fall 50-50.

Att bara läsa texten, när texten inte specifikt behandlar det man försöker avgöra, leder inte långt, och lika ofta fel som rätt. (Det händer tom att det leder fel även om texten verkar handla precis om det man försöker avgöra).

Så vill du göra ett moraliskt ställningstagande, så inte mig emot. Men om du skall göra ett juridiskt ställningstagande så får du ha betydligt bättre på fötterna. "Bara för att jag vill att det skall vara så" fungerar överhuvudtaget inte.

thomasx skrev:
Du blandar ihop äpplen och päron. Det är inte per definition förbjudet enligt lag för E att släppa in TS,
Det har jag inte påstått heller. Men det är inte heller förbjudet enligt lag för E att förbjuda TS att beträda arbetsplatsen (d.v.s. ställningen).

Det är inte osannolikt att tro att han kan släppa in TS på ställningen helt utan att vidta några ytterliggare åtgärder, utan att bryta mot arbetsmiljölagen, eftersom TS i egenskap av byggherre faktiskt har vissa rättigheter.
Om du läser AFS som gäller för ställningsbygge så ser du att den som sätter upp ställningen måste ha en plan för den. Om TS inte ingår i planen för vilka som får beträda ställningen så har TS inte den rätten.

Om E redan från början har med TS i planen är det inga problem, men då ska det i planen framgå vad TS får syssla med på ställningen. Och det lär då handla om att inspektera fasadbytet, inte att måla fönster.

Du kan inte avfärda den ena tolkningen, bara för att du tycker den andra.
Men det kan du, eller?

Till sist påstår du att olaga intrång är det brott som "varit på tapeten", trots att vare sig TS eller E nämnt det brottet någonstans. Att TS skulle bli anmäld för olaga intrång är något du hittat på.
Olaga intrång är det brott som JAG anser att TS kan bli fälld för ja. Baserat just på att E har ett ansvar för arbetsplatsen och i och med det även befogenhet att bestämma vilka som äger tillträde till arbetsplatsen.

thomasx skrev:
Kan det möjligen vara så att TS ger byggaren något tillbaka, och att detta "något" är pengar. Inte är väl byggaren där och jobbar i egenska av vän och gratis arbetskraft. Såsom min polare var här häromdagen och hjälpte mig. Och jag kommer vara hos honom nästa helg, för att hjälpa honom?
Du menar svartjobb alltså? (För byte av tjänster utan att redovisa värdet för tjänsterna är svartjobb.)

https://www.skatteverket.se/privat/...atjanster.4.7459477810df5bccdd4800034088.html

Nerre skrev:
Det har jag inte påstått heller. Men det är inte heller förbjudet enligt lag för E att förbjuda TS att beträda arbetsplatsen (d.v.s. ställningen).
Vilket heller inte innebär att det finns stöd i lagen för det.

Nerre skrev:
Om du läser AFS som gäller för ställningsbygge så ser du att den som sätter upp ställningen måste ha en plan för den. Om TS inte ingår i planen för vilka som får beträda ställningen så har TS inte den rätten.
Nu blandar du ihop äpplen om päron igen. AFS har inget med TS göra. Den varken ger TS någon rätt eller något förbud.

Nerre skrev:
Men det kan du, eller?
Återigen blandar du ihop saker. Det är du som påstår att TS inte skulle anmälas för arbetsmiljöbrott. Ett påstående som du inte kan göra givet vad TS skrivit.

Nerre skrev:
Olaga intrång är det brott som JAG anser att TS kan bli fälld för ja. Baserat just på att E har ett ansvar för arbetsplatsen och i och med det även befogenhet att bestämma vilka som äger tillträde till arbetsplatsen.
Det kan du anse om du vill, men det är långt ifrån det enda som "varit på tapeten", och till skillnad från dig så tycks de flesta vara överens om att olaga intrång inte är applicerbart i detta fall. Så att göra de påståenden du gör, på det sätt du gör, ger en felaktig bild av vad som framkommit i tråden.

Nerre skrev:
Du menar svartjobb alltså? (För byte av tjänster utan att redovisa värdet för tjänsterna är svartjobb.)

[länk]
Verkligen inte. Men jag är inte alls förvånad att du anser det vara svartjobb när kompisar hjälper varandra. Som vanligt förefaller du läsa lagen sämre än en viss hornförsedd herre läser en viss helig skrift.

Nerre skrev:

[länk]
Visst är det svartjobb om det är yrkesmän emellan.
Men väntjänster är väl fint, så vem bryr sig!

Alltså, så här ser jag det:

I lagen så är grundläget att man får inte använda andras prylar utan deras medgivande. Det gäller även om prylarna ifråga är på din tomt. Så långt tror jag att alla är överens.

Frågan blir då: Finns det något tillräckligt starkt skäl för att åsidosätta denna grundregel i detta fall?

Well, det enda jag kan komma på är att man har anlitat firman. Ger det automatiskt rätt att använda deras prylar? Nej, jag kan inte tänka mig det. Jämför med några andra prylar:

* Får jag ta deras firmabil för att åka och köpa pizza? Tror inte det...
* Får jag använda deras verktyg? Nej, inte en chans.

Så, vi kan nog vara ense om att bara för att man gett en peng till firman så har man inte full rätt till allt deras stuff.

Dessutom så har firman ett ansvar för säkerheten. Deras folk har antagligen skyddsutrustning (hjälm et cetera), utbildning i säkerhet vid arbete på ställningar och så vidare. De kan inte veta att husägaren har det. Hur vet de att husägarens barn också inte börjar klättra på den? Skulle någon skada sig så riskerar de att bli ansvariga. Så, varför skulle de vilja att andra använder ställningen?

Jag ser inget konstigt i att firman inte vill att man klättrar på deras ställning, och jag ser inget juridiskt som tvingar dem att tillåta det.

• Gilla
Krille4 och 3 till
  • Laddar…
thomasx skrev:
Nu blandar du ihop äpplen om päron igen. AFS har inget med TS göra. Den varken ger TS någon rätt eller något förbud.
AFS gäller för arbetsplatser. Och min tolkning är att ställningen är en arbetsplats.

• Gilla
Tony Rosendahl
  • Laddar…
thomasx skrev:
Verkligen inte. Men jag är inte alls förvånad att du anser det vara svartjobb när kompisar hjälper varandra. Som vanligt förefaller du läsa lagen sämre än en viss hornförsedd herre läser en viss helig skrift.
Det är svartjobb om man i förväg kommit överens om att byta tjänster med varandra.

Om man bara hjälper en kompis, UTAN KRAV PÅ MOTPRESTATION, så är det inte svartjobb. Men ställer du krav på en motprestation så blir det svartjobb (om du inte deklarerar för värdet av tjänsteutbytet).

• Gilla
Tony Rosendahl
  • Laddar…
Nerre skrev:
AFS gäller för arbetsplatser. Och min tolkning är att ställningen är en arbetsplats.
Jaså, hur många arbetsplatser har ställts till svars för brott mot AFS då?
Men framförallt bekräftar du nu det jag sa, lagen berör inte TS.

Redigerat:
Nerre skrev:
Det är svartjobb om man i förväg kommit överens om att byta tjänster med varandra.

Om man bara hjälper en kompis, UTAN KRAV PÅ MOTPRESTATION, så är det inte svartjobb. Men ställer du krav på en motprestation så blir det svartjobb (om du inte deklarerar för värdet av tjänsteutbytet).
Just precis, så varför drar du upp denna helt irrelevanta skattelagstiftning här?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.