Det är ingen som har sagt att TS kommer att anmälas för arbetsmiljöbrott, olaga intrång är den brottsrubricering som varit på tapeten.

Däremot skulle entreprenören begå arbetsmiljöbrott om AFS föreskrifter inte följs.

Mikael_L
Jag har liksom inte orkat med tråden sedan halvvägs, skummar extremt fort genom de sista 10-20 inläggen varje gång jag orkar öppna den.

Men de brott man i tråden antar kan komma ifråga har varit rätt många.
Egenmäktigt förfarande
Olovligt brukande
Olaga intrång
Avtalsbrott
Arbetsmilöbrott

för att nämna några kandidater som varit på tapeten.

• Gilla
twoody
  • Laddar…
Juridiken är en aspekt.

En viktigare, och enklare, aspekt är att var och en bestämmer vad andra gör med deras grejor. Vill inte byggfirman att man använder deras ställning så använder man inte deras ställning. Vill du inte att byggfirman ska använda din stege så använder byggfirman inte din stege. Osv.

Kanske inte lag, men hyfs.

• Gilla
Joak och 4 till
  • Laddar…
Troberg skrev:
Juridiken är en aspekt.
En viktigare, och enklare, aspekt är att var och en bestämmer vad andra gör med deras grejor. Vill inte byggfirman att man använder deras ställning så använder man inte deras ställning. Vill du inte att byggfirman ska använda din stege så använder byggfirman inte din stege. Osv.
Det sker i den bästa av världar. Men bara där!

harry73
Troberg skrev:
Hyfs är bra för att undvika problem, men hjälper inte så mycket att lösa problem när de redan finns

harry73 skrev:
Hyfs är bra för att undvika problem, men hjälper inte så mycket att lösa problem när de redan finns
Inte mellan de två trätande parterna, det kan jag hålla med om. Däremot är allmän hyfs en bra måttstock för en förväntad utgång när en tredje part, exempelvis en domstol, ska försöka avgöra problemet åt de trätande parterna.

Plåthuset skrev:
Inte mellan de två trätande parterna, det kan jag hålla med om.
Jag håller inte med. Jag tror två trätande parter har större chans att hitta en lösning om de visar hyfs mot varandra än om de beter sig ohyfsat.

Nerre skrev:
Det är ingen som har sagt att TS kommer att anmälas för arbetsmiljöbrott, olaga intrång är den brottsrubricering som varit på tapeten.
Jag har sagt det förr, och jag säger det igen, du vet som vanligt inte vad du talar om.

Jag citerar trådstarten. TS allra första inlägg som startade hela denna travesti till tråd, läs, och begrunda, Nerre:

Fixarn_101 skrev:
Nu motsätter sig byggaren att jag använder byggställningen och påstår att det är förbjudet enligt arbetsmiljölagen och att han tänkte polisanmäla mig och jag använder den. Detta kan väl inte vara rimligt?!
Och Fixarn har, som redan sagts otaliga gånger i tråden, till skillnad från dig Nerre, helt rätt.

Redigerat:
Mikael_L skrev:
Va! håller ni igång fortfarande .. :)

Är det inte dags att vi snart erkänner för thomasx att han hela tiden haft 100% rätt, att alla vi andra bara trollat med han. :D
Jag förstår att det gnager i dig att jag har rätt och du har fel, men du måste ju inte vara en dålig förlorare ocskå, det klär dig inget vidare :p

Troberg skrev:
En viktigare, och enklare, aspekt är att var och en bestämmer vad andra gör med deras grejor. Vill inte byggfirman att man använder deras ställning så använder man inte deras ställning.
Och vill inte byggfirman att du skall köpa deras tjänster kan de säga nej till att sätta ställa upp sina ställningar. Kan man säga som replik. Observera att jag nog tycker som du, men samtidigt tycker att just detta argument var svagt.

thomasx skrev:
Jag citerar trådstarten. TS allra första inlägg som startade hela denna travesti till tråd, läs, och begrunda, Nerre:
Ja, E begår arbetsmiljöbrott om han släpper in nån som inte omfattas av ställningens arbetsplan på arbetsplatsen. Nu har E sagt att TS inte får gå in, då har E i princip fullgjort sin skyldighet enligt arbetsmiljölagen, om TS går in så blir det formellt sett olaga intrång.

• Gilla
twoody
  • Laddar…
elpaco skrev:
Och vill inte byggfirman att du skall köpa deras tjänster kan de säga nej till att sätta ställa upp sina ställningar. Kan man säga som replik. Observera att jag nog tycker som du, men samtidigt tycker att just detta argument var svagt.
Eller så kan byggfirman säga:

"Antingen står du för en ställning som vi kan arbeta på, eller så står vi för en ställning. Om vi ordnar ställning så får du inte använda den utan vår tillåtelse."

Nerre skrev:
Ja, E begår arbetsmiljöbrott om han släpper in nån som inte omfattas av ställningens arbetsplan på arbetsplatsen. Nu har E sagt att TS inte får gå in, då har E i princip fullgjort sin skyldighet enligt arbetsmiljölagen, om TS går in så blir det formellt sett olaga intrång.
Nerre: Du påstod att "Det är ingen som har sagt att TS kommer att anmälas för arbetsmiljöbrott"?

Du vidhåller alltså att inte ens TS själv sagt detta, trots vad som står i trådstarten?

Ha-ha, jag säger som Hans Rosling

Det är inget att diskutera. Jag har rätt och du har fel. :wow:

jävlar vilken spårad tråd :)

om ställningen är motordriven då, räcker det att men är 14 för att få köra?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.