Nissens
J linangen skrev:
Det står i entreprenör stadgan att "kunden skall hushålla med ex el som behövs för att utföra uppdraget.
(sedan kan det vara beställt genom försäkringsbolag, eller av kund direkt).
Det betyder inte att kunden ska betala för el som är betydande mer än normalt verktygsdrift.

Antingen gör dem ett överslag på elförbrukning och det krediteras kund men debiteras 3e part.
Lättast, som Anticimex gör, är att direkt sätta in en förbruknings mätare, så får kunden tillbaka elen retroaktivt..

Av vem?... är beroende på vem jobbet egentligen går igenom..
Dialog med entreprenören är bäst.
Ex, vid frost kan något vattenburet frys sprängas om man tar bort ele till boden över helgen och böterna brukar vara ca 50.000kr...
Så, dialog är alltid bättre...
Tror du att entrepenören har någon annan inkomst än de pengarna de får från sina kunder??

Självklart kommer räkningen till kunden på ett eller annat sätt.

Jag skrev : "om något vattenburet blivit frostsprängt" pga att man gjort sig oaktsam och med egenmäktigt förfarande stängt av elen.

Dvs, skada man gjort sig skyldig till..

*
Nu var det tagit ur luften och i absoluta fall, men kontentan var egentligen att ha en kommunikation med entreprenören.

Det var Det du skulle ha focusen på..
Inte prislappen på OM något går sönder för att du brutit mot lagen..

Ok?

S Sir Duke skrev:
Jaha, men det kan inte vara lagligt. Böter är ett straff för brott och det kan bara staten döma ut och pengarna går bara till staten.

Privatpersoner och företag kan givetvis avtala om betalning hit och dit, men det är inte böter. Att ersätta skada eller reglera ekonomisk skuld är inte böter.

Kanske låter fisigt att anmärka på men lika bra då vi är i juridikdelen av forumet.

J linangen skrev:
Jag skrev : "om något vattenburet blivit frostsprängt" pga att man gjort sig oaktsam och med egenmäktigt förfarande stängt av elen.

Dvs, skada man gjort sig skyldig till..

*
Nu var det tagit ur luften och i absoluta fall, men kontentan var egentligen att ha en kommunikation med entreprenören.

Det var Det du skulle ha focusen på..
Inte prislappen på OM något går sönder för att du brutit mot lagen..

Ok?
Använd inte ordet böter i jurudikforumet bara så är det helt ok med resten

PutteSjutti8 PutteSjutti8 skrev:
Nej, Han ombesörjde endast inkoppling av el till bygget (Ingick i totalkostnaden av huset) från 26/6 har jag ett personligt abonnemanget där jag får fakturorna till mig när det var byggström.
Från 11/11 är jag nätkund efter att elektrikern anmälde nyanslutning och betalar för fakturorna som skickas till mig. Byggmästaren får inget från elbolaget.

P
Vem är nätägare? Om det är Eon så har dom en app, där du kan följa förbrukningen per timme. Kan kanske vara ett hjälpmedel när du ska diskutera hur förbrukningen varit före/efter den olagliga inkoppling?

L lennart Å skrev:
Han verkar ju gilla elektrisk ström, i ett stort land i väster har man utvecklade metoder för att omhänderta tvivelaktiga typer med hjälp av just elektrisk ström.
Åja, det finns även ett land ÖSTER om oss som med förkärlek använder den metoden för de grannländers innevånare som de inte gillar :cry:

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.